Mest rocker?

Mest rocker?
Mina Volant PowerKarve ligger bra till. Åtminstone ena skidan där framdelen lyfter långt och rejält. Om du är intresserad kan jag gå ut i garaget och mäta ...

;-) / MM

Mest rocker?
Hur definieras "mest rocker"? Den längsta? Den bredaste? Den som ger mest lyftkraft?

202cm DPS lotus 138 är ju rejält stort, K2 Pontoon har en rejält fläskig nos, Nya Völkl kuro är nog med i matchen också bl.a.
Finns säkert något bygge nånstans som har helt omvänt spann hela vägen och knappt är platt undertill...

Mest rocker?
Nojlas sa:
Hur definieras "mest rocker"? Den längsta? Den bredaste? Den som ger mest lyftkraft?

202cm DPS lotus 138 är ju rejält stort, K2 Pontoon har en rejält fläskig nos, Nya Völkl kuro är nog med i matchen också bl.a.
Finns säkert något bygge nånstans som har helt omvänt spann hela vägen och knappt är platt undertill...
Jag tror det definieras som den skida som tål mest hårdrocksåkning?

Senast ändrad:
Mest rocker?
evil sa:
Nojlas sa:

Jag tror det definieras som den skida som tål mest hårdrocksåkning?
Hmmm hur definieras hàrdrocksàkning?

Under senaste xtreme verbier sàg det ut som de àkare med mest rocker àkte fladdrigast.

Senast ändrad:
Mest rocker?
Yo ... det är ju lite trist att bara ena skidan är rockad ... får ta och dra på lite tufft och osmidigt i en hård puckel så jag får bra rock på den andra oxå ...

:-D / MM

Mest rocker?
Räknas reverse camber? Dom är ju platt under bindnigarna åtminstone. Lägg då till reverse sidecut på det så har du ett rejält pudermonster.

Skidan i mitten (Praxis Pow, tror jag?)
P1030720.jpg

Sen som Nojlas nämnde, DPS Lotus 138:

attachment.php

Mest rocker?
Line EP Pro ;) Sjuk rocker. Men mest rocker är Tobbe Liljeroth. en sån sjuk rocker kille ;)

//H

Mest rocker?
praxis puderlagg är "continious curve rocker" dvs aldrig platt någonstans utan en rocker som progressivt blir större och större. Rockern kan alltså inte bli längre än så, men däremot finns det andra skidor med betydligt "högre" rocker..

Senast ändrad:
Mest rocker?
FF sa:
praxis puderlagg är "continious curve rocker" dvs aldrig platt någonstans utan en rocker som progressivt blir större och större. Rockern kan alltså inte bli längre än så, men däremot finns det andra skidor med betydligt "högre" rocker..
En helt vanlig surfbräde-shape alltså?

Mest rocker?
Man skulle kunna fråga sig vilken typ av rocker som är "bäst"...

Den längre, lite mer progressiva typen?

Eller den med platt under foten och sedan en mer rejäl rocker lite längre fram/bak på skidan.

Mest rocker?
Många komiker på freeride, det e ju kul!
När vi nu ändå snackar om egenskaper som gör att skidan presterar bättre i puder så kan
väl någon erfaren, pedagogisk och påläst individ reda ut begreppen för en annan.
Var går egentligen gränsen mellan tip/tail rocker och reverse camber, (aka omvänt spann på modersmålet?)
kan en skida med reverse sidecut (omvänd skärning?) ha en skärningsradie på något annat underlag än puder, kan man mäta en sån här radie osv osv..
Behöver hjälp från alla skidgurus så att jag förhoppningsvos ska slippa fler sömlösa nätter...

Spåna på!

Mest rocker?
FF sa:
Man skulle kunna fråga sig vilken typ av rocker som är "bäst"...

Den längre, lite mer progressiva typen?

Eller den med platt under foten och sedan en mer rejäl rocker lite längre fram/bak på skidan.
det beror väll på lite, är det skogsåkning vill du väll att dem "tweekar" upp ganska rejält så de blir lite mer kortsväng... och tvärtom

MVH

Mest rocker?
jag menar att om man har en längre progressiv rocker kanske den ger lika mycket positiva effekter som en högre kortare rocker ger i form av flyt i puder och skare/vindpack. Men kanske utan vissa nackdelar som tex ett stort sattyg till nosfladder när man försöker köra uppkörd snö...

Mest rocker?
R00bert sa:
Räknas reverse camber? Dom är ju platt under bindnigarna åtminstone. Lägg då till reverse sidecut på det så har du ett rejält pudermonster.

Skidan i mitten (Praxis Pow, tror jag?)
P1030720.jpg

Sen som Nojlas nämnde, DPS Lotus 138:
Vad är de andra skidorna då?

Mest rocker?
Jag har för mig att alla tre är praxis pow, bara olika sorts rocker.

Finns att läsa på TGR om man letar.

Mest rocker?
Men ... det är ju tydligt att Freeride bindningen är monterad supertight på skidorna i mitten så att den rockar dem hårt ... jämför med de till höger utan bindning :-D

Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.

/MM

Mest rocker?
Det kan være mange grunner til at skien i midten har mer rocker enn den til venstre.

Den er eldre (kan ha vært en litt annen form som ble brukt)

Den har blitt kjørt mer, dermed kan den bli mer bøyd enn den var i utgangspunktet. Ski med vanlig spenn blir ofte flate med tid, og en del får litt rocker i tuppen. (f.eks. mine egne Pro Riders)

Har lagt inn en anmeldelse av Praxis Pow under "recensioner", men tror ikke den er godkjent ennå. Opprinnelig skrevet på friflyt.no, her: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Mest rocker?
Jag tror det är som du säger att de två till vänster är olika årgångar.

Praxis har ju även utökat sortimentet kraftigt med olika modeller och val på olika typer av spann. Den vänstra skidan är säkert en variant av "Tip and Tail Rocker". Man kan få skidorna i olika typer av spann när man beställer.

Mest rocker?
Mountain_Man sa:
(...) Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.

/MM
Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.

Mest rocker?
Nojlas sa:
Mountain_Man sa:
(...) Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.

/MM
Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.
Fördelen med rocker, som jag har förstått det, är väl ändå att man tillåts att göra en styvare skida som går lika bra i lössnö som en mjuk?

Mest rocker?
Jarle sa:
Nojlas sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Fördelen med rocker, som jag har förstått det, är väl ändå att man tillåts att göra en styvare skida som går lika bra i lössnö som en mjuk?
Høres rett ut. Kjente på Hendryx Cash is King i går, og den er veldig stiv til å være en rockerski. Har veldig lyst til å prøve...

Rockerprofilen til Cash er forøvrig veldig lik den på mine Praxis Pow... :)

Mest rocker?
Vet inte om jag håller med Nojlas...

Jag tror att om du tar en skida i ett givet flex och ändrar rockerprofilen får det väldigt stora konsekvenser, kanske framförallt för hur lättåkt skidan blir...

Som jarle säger, Man kan göra en styv skida med rocker som ändå flyter bra utan att för den skull behöva få tippen i ansiktet när man kör in i en snöklump

Mest rocker?
Nojlas sa:
Endre Hals, som håller i trådarna i Fri Flyts (norsk tidning) skidtest, har arbetat fram ett Ski Flex Index =SFI. Finns i friflyts test sedan tre år. Även angivet areal, vikt, rockerlängd, spann, radie. På endrehals.no finns detaljerade flexkurvor på förra årets skidor.

Mest rocker?
Rockern har def. inte mest rocker, sluta droppa massa modeller utan ett seriöst svar/alternativt egen erfarenhet...

burgars, Hals's flex-test är ju helt konstigt, det verkar inte stämma så jättemycket... Många i verkligheten rel. styva skidor är mellanhårda, medans det finns väldigt många som är lika styva som ett par Titan Pro. Och vi vet alla att det är få skidor som är så lika en I-balk i flex som Titan Pro...

Mest rocker?
FF sa:
Vet inte om jag håller med Nojlas...

Jag tror att om du tar en skida i ett givet flex och ändrar rockerprofilen får det väldigt stora konsekvenser, kanske framförallt för hur lättåkt skidan blir...

Som jarle säger, Man kan göra en styv skida med rocker som ändå flyter bra utan att för den skull behöva få tippen i ansiktet när man kör in i en snöklump
...Men jag håller med dig! :)
Klart som korvspad att förändringar av rockern ändrar skidan mycket.
Kanske uttryckte mig fel, vad jag i huvudsak menar, är att skidans form i helhet säger mest om hur skidan är, och att midjemått och skärningsradie är ett förlegat sätt att jämföra skidor.

Tillbaka
Topp