freeradical
Medlem
Mest rocker?
Frågan är inte svårare än rubriken lyder, skulle vilja veta vilken skida på marnaden som har mest rocker!
Tack o heej
Tack o heej
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det definieras som den skida som tål mest hårdrocksåkning?Nojlas sa:Hur definieras "mest rocker"? Den längsta? Den bredaste? Den som ger mest lyftkraft?
202cm DPS lotus 138 är ju rejält stort, K2 Pontoon har en rejält fläskig nos, Nya Völkl kuro är nog med i matchen också bl.a.
Finns säkert något bygge nånstans som har helt omvänt spann hela vägen och knappt är platt undertill...
Varför bara den ena skidan?Mountain_Man sa:Mina Volant PowerKarve ligger bra till. Åtminstone ena skidan där framdelen lyfter långt och rejält. Om du är intresserad kan jag gå ut i garaget och mäta ...
;-) / MM
Hmmm hur definieras hàrdrocksàkning?evil sa:Jag tror det definieras som den skida som tål mest hårdrocksåkning?Nojlas sa:Hur definieras "mest rocker"? Den längsta? Den bredaste? Den som ger mest lyftkraft?
202cm DPS lotus 138 är ju rejält stort, K2 Pontoon har en rejält fläskig nos, Nya Völkl kuro är nog med i matchen också bl.a.
Finns säkert något bygge nånstans som har helt omvänt spann hela vägen och knappt är platt undertill...
En helt vanlig surfbräde-shape alltså?FF sa:praxis puderlagg är "continious curve rocker" dvs aldrig platt någonstans utan en rocker som progressivt blir större och större. Rockern kan alltså inte bli längre än så, men däremot finns det andra skidor med betydligt "högre" rocker..
det beror väll på lite, är det skogsåkning vill du väll att dem "tweekar" upp ganska rejält så de blir lite mer kortsväng... och tvärtomFF sa:Man skulle kunna fråga sig vilken typ av rocker som är "bäst"...
Den längre, lite mer progressiva typen?
Eller den med platt under foten och sedan en mer rejäl rocker lite längre fram/bak på skidan.
om du menar på skidan som är i mitten av de tre så är det par fritchi freeridehodin sa:R00bert vad har du för bindning på Praxis Pow?
Vad är de andra skidorna då?R00bert sa:Räknas reverse camber? Dom är ju platt under bindnigarna åtminstone. Lägg då till reverse sidecut på det så har du ett rejält pudermonster.
Skidan i mitten (Praxis Pow, tror jag?)
![]()
Sen som Nojlas nämnde, DPS Lotus 138:
Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.Mountain_Man sa:(...) Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.
/MM
Fördelen med rocker, som jag har förstått det, är väl ändå att man tillåts att göra en styvare skida som går lika bra i lössnö som en mjuk?Nojlas sa:Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.Mountain_Man sa:(...) Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.
/MM
Høres rett ut. Kjente på Hendryx Cash is King i går, og den er veldig stiv til å være en rockerski. Har veldig lyst til å prøve...Jarle sa:Fördelen med rocker, som jag har förstått det, är väl ändå att man tillåts att göra en styvare skida som går lika bra i lössnö som en mjuk?Nojlas sa:Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.Mountain_Man sa:(...) Alvarligt talat tror jag inte spannet och rockern på en helt obelastad skida säger så mycket om åkengenskaperna. Det är ju rimligtvis helt avgörande hur hård skidan är och hur "flexet" är fördelat över skidan. Även en skida utan förböj (rocker) kan ju bilda en motsvarande böjkurva om den är mjuk och körs i lössnö.
/MM
Endre Hals, som håller i trådarna i Fri Flyts (norsk tidning) skidtest, har arbetat fram ett Ski Flex Index =SFI. Finns i friflyts test sedan tre år. Även angivet areal, vikt, rockerlängd, spann, radie. På endrehals.no finns detaljerade flexkurvor på förra årets skidor.Nojlas sa:Huvudet på spiken. Det snackas midjemått, skärningsradier och rockers hit och dit idag, men flexprofilen säger betydligt mer om skidan. Dock är det inte lätt att sätta en siffra på den, utan får nästan beskrivas. Eller upplevas.
...Men jag håller med dig!FF sa:Vet inte om jag håller med Nojlas...
Jag tror att om du tar en skida i ett givet flex och ändrar rockerprofilen får det väldigt stora konsekvenser, kanske framförallt för hur lättåkt skidan blir...
Som jarle säger, Man kan göra en styv skida med rocker som ändå flyter bra utan att för den skull behöva få tippen i ansiktet när man kör in i en snöklump