Mestia, Georgien

Geson

Medlem
Tjenare, har nyligen bokat en resa till Georgien över ju och nyår!

Då alla trådar jag hittat här på forumet behandlar Gudauri tänkte jag se om någon har koll på orterna runt Mestia? Då vi flyger till Kutaisi i västra delen är planen att först åka till Mestia för skidåkning i Hatsvali och Tetnuldi innan vi åker vidare mot Gudauri och Tbilisi. Orterna runt Mestia verkar inte alls lika utvecklade som Gudauri så mottager därför gärna information om någon har varit där! Allt är av intresse så som tex åktips/offpist-möjligheter, boende, transfer, mat, guidning etc.

Ett litet långskott men det är ingen annan här som skall flyga till Kutaisi från Köpenhamn den 23e december eller är sugen på att haka på? Då personerna i mitt skidsällskap är ganska orutinerade hade det varit fint med lite åksällskap som vill utforska off-pisten!

steglund

Aktiv medlem
Senaste Åka skidor har en artikel om Tetnuldi. Där kanske kan finnas lite matnyttigt, även om jag inte tyckte artikeln var så värst intressant.

Geson

Medlem
Senaste Åka skidor har en artikel om Tetnuldi. Där kanske kan finnas lite matnyttigt, även om jag inte tyckte artikeln var så värst intressant.
Läste artikeln och nått matnyttigt fanns väl även om den var som Åka Skidor-artiklarna är allt som oftast - ganska innehållslösa.

steglund

Aktiv medlem
Läste artikeln och nått matnyttigt fanns väl även om den var som Åka Skidor-artiklarna är allt som oftast - ganska innehållslösa.
Jag tänkte framför allt på att artikeln i mina ögon inte sade så mycket om kvaliteten och karaktären på skidåkningen i området. Deras artiklar brukar vara lite mer utförliga i det avseendet, tycker jag. Däremot fanns det väl viss information om hur det går att ta sig dit och var det går och inte går att bo.
Lämna gärna en rapport i skidortsdatabasen när ni kommer tillbaka, om inte annat. Hur var snön? Hur stora och trevliga var offpist-ytorna? Hur mycket folk var det i backarna? (Förmodligen inte speciellt mycket - än så länge är det här ett ganska outvecklat område.) Vilken standard höll boendet? Exakt hur jobbigt var det att åka 15 km dålig väg från de närmsta boendemöjligheterna i Mestia upp till skidområdet i Tetnuldi?
Kaukasus i allmänhet och Georgien i synnerhet känns som ett spännande område att utforska.

Senast ändrad:

Geson

Medlem
Jag tänkte framför allt på att artikeln i mina ögon inte sade så mycket om kvaliteten och karaktären på skidåkningen i området. Däremot fanns det väl viss information om hur det går att ta sig dit och var det går och inte går att bo.
Lämna gärna en rapport i skidortsdatabasen när ni kommer tillbaka, om inte annat. Hur var snön? Hur stora och trevliga var offpist-ytorna? Hur mycket folk var det i backarna? (Förmodligen inte speciellt mycket - än så länge är det här ett ganska outvecklat område.) Vilken standard höll boendet? Exakt hur jobbigt var det att åka 15 km dålig väg från de närmsta boendemöjligheterna i Mestia upp till skidområdet i Tetnuldi?
Kaukasus i allmänhet och Georgien i synnerhet känns som ett spännande område att utforska.
Ja men lite tips fick man absolut, bland annat om något guideföretag som verkade i området. Men som du säger för lite information om själva åkningen och specifika åk osv! Kanske kommer en liten recension sen när jag är tillbaka! Såvida det inte visar sig att stället är så bra och utforskat att jag vill hålla det för mig själv ;)

steglund

Aktiv medlem
Blev ju tvungen att uppdatera skidortsguiden efter att ha läst här så att vi har med alla skidorter..
Nya recensioner o bilder är varmt välkommet!
Alltså, Georgien ser väldigt spännande ut! Inte världens största system och verkar inte vara de brantaste backarna, men fallhöjderna är helt OK och åkytorna ser ut att vara rejält stora. Det är bara Hatsvali som ser lite väl fjuttigt ut. Om jag vore ung, hade jag funderat på att flytta dit. :love:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp