Milano till Andermatt

Backside

Aktiv medlem
Milano till Andermatt
Vi tänkte flyga till Milano och åka därifrån till Andermatt. Nu visar det sig dock att St Gotthard-passet är stängt. Vilken väg tar man då till Andermatt istället? Någon som vet?

Milano till Andermatt
Alternativt San-Bernadino passet/tunneln, men det är ju en lång omväg. Bäst från Milano är som Hasse sa St Gotthard tunneln. Det enda problemet med det är ju köerna som uppstår när Schweizare och Tyskar ska ner till Italien, men det borde inte vara ett så stort problem under vintersäsongen.

Annars kan ni flyga till Zürich och ta vägen söderut.

Milano till Andermatt
Jag trodde i min enfald att passet och tunneln var samma sak men det var det givetvis inte. Då är ju frågan löst. Tackar!

Milano till Andermatt
Nä, vi ska dit i februari. Jag behövde veta så att jag kan boka flyget. Hade det inte gått att ta sig via tunneln hade jag flygit till Tyskland istället för Milano.

Senast ändrad:
Milano till Andermatt
Nope. Flyger med Ryan Air. Gjorde samma resa ifjol men flög då till Frankfurt Hahn. Det är dryga 22 mil från Milano och 40 från Frankfurt så därför föredrar jag att flyga till Milano. Hyrbil därifrån.

Milano till Andermatt
Skulle istället flyga till Zurich. Dels är det närmare till Andermatt ca 12mil istället för omkring 20 mil och ni slipper framför allt St Gotthard tunneln. Det är högalpin miljö med väder där efter. Har man otur är tunneln avstängd en eller flera dagar. Inget man vill råka utför om man skall vara där en begränsad tid.

Att flyga till Zurich är billigt idag om man bokar i tid. Speciellt om man undviker att flyga fre-sön och nej, det är inte speciellt många kronor billigare att flyga med Ryan air inklusive skatter. Flyger du reguljärt får du ha med dig mer bagage och skidfrakten ingår.

/Jonas

Senast ändrad:
Milano till Andermatt
Håller med Jonas.. Zurich är närmare och bättre. Iofs så var tunneln nästan aldrig stängd i vintras men men.. Sen som sgat är det bättre möjligheter att ta med dig packning.

Milano till Andermatt
Med vilket bolag flyger man så billigt till Zürich? Det skulle jag mer än gärna göra i såna fall. Det ska dock tilläggas att vi flyger för 750:- för två t o r plus 500:- i enhetsfrakt för vårt brädfodral (som innehåller MYCKET mer än bara våra brädor)
Det ger ett pris på 1.250:- för två personer. En hyrbil för oss två går på drygt 2.500:-
Vi gjorde som sagt samma resa förra året men då åkte vi via Frankfurt Hahn för vidare färd till Engelberg, Andermatt, Saas Fee och Verbier.

Enda nackdelen som jag kan se det att åka via Milano är att jag inte får vinterdäck på hyrbilen vilket jag skulle få om jag åkte via Frankfurt.

Milano till Andermatt
Oki är det så biligt?? Har rest tor för 1200 ett par gånger till zurich men då är det för en person så. Men då låter det som en bra deal. Enda nackdelen är väl att du landar så sent tyvärr men man kan ju inte få allt.

Hasse

Milano till Andermatt
Hasse.
Att jag landar sent är ytterligare en nackdel med att flyga via Milano. Via Frankfurt landar jag klockan 9 på morgonen och kan ta ett sent plan på hemvägen. Det är motorväg nästan hela vägen ner så det blir kanske så att vi tar vägen via Frankfurt ändå. Då har vi nästan en hel dag extra på oss att leta boende på plats.
Det är också mycket lättare att hitta billiga flighter till Frankfurt plus att hyrbilarna i regel är trevligare i Tyskland. Sist ringde jag några dagar innan vi åkte ner och fick reda på däckstorleken så att jag kunde köpa kedjor på Biltema innan vi åkte ner... Kedjor som jag sen kunde lämna tillbaka på öppet köp när jag kom hem eftersom jag inte använt dem.

Mina pengar kan jag lägga på nåt roligare som offpistguide eller nåt. Inte resorna till och från...

Senast ändrad:
Milano till Andermatt
Om du vill ska jag leta boende åt dig när du vet när du kommer ner iofs. Jag bor ju där from 15 nov så.

Hasse

Milano till Andermatt
Hasse.

Du får MER än gärna leta boende åt oss. Vi räknar med att åka ner runt 12 - 15 feb och vara nere i 7 -9 dagar.
Där vi bodde förra året var det helt fullbokat dessvärre.
Om du har några tips på offpistguider utöver Aktivitetsfixarna tar jag tacksamt emot dem.

TACK!

Milano till Andermatt
Jo då det kan vi kolla på.. Men du får gärna skriva ett gästboks inlägg i dec och påminna mig så. Sen så har jag nog en svensk Guide där nere som heter Krister Jonsson som brukar vara ansvarig för Heliskiingen i gränsen- Är meningen att han skall vara där ett tag så.

Men som sagt påminn mig gärna senare..

Milano till Andermatt
En sökning på kelkoo.se, Mrjet, SAS ger ett pris på Ca 12-1300 kronor t&r/pers. Då ingår frakten för brädor. Lite dyrare men så mycket pålitligare att flyga med. Har varit frekvent Ryan-air flygare tidigare men råkat ut för bakslaget med inställda flyg 2ggr. Innebär att man måste köpa ny flygbiljett till ett senare flyg eller flyg dagen efter, "Suger satan" och det blir helt plötsligt svindyrt.

Milano till Andermatt
JonasNilsson.

Det låter som du har haft otur med Ryan Air. Jag måste säga, peppar peppar, att de gångerna vi flugit med dem (ett tiotal gånger) har allt klaffat perfekt. Nog skulle jag kanske hellre se att vi skulle flyga med SAS och kunna plocka bonuspoäng men att betala 900:- extra vet jag inte om jag är sugen på. För 900:- har jag nästan en veckas liftkort betalt.

Milano till Andermatt
JonasNilsson - igen...

Jag har börjat vackla i min övertygelse att flyga med Ryan Air. Jag såg att SAS t o m var billigare än Ryan om vi valde att flyga lördag till lördag. Det är ju faktiskt att föredra för att slippa extra semesterdagar. Är du säker på att man inte behöver betala för skidfrakten när man flyger reguljärt?

Milano till Andermatt
Flyger du ryan air till "Milano" så hamnar du troligtvis på bergamo flygplats. Den ligger en bit utaför milano. Bara så du vet..

Milano till Andermatt
Backside sa:
Är du säker på att man inte behöver betala för skidfrakten när man flyger reguljärt?
Från www.sas.se:

Skidor/Vattenskidor
Du kan ta med en uppsättning snö- eller vattenskidor. Med det menas:
ett par snöskidor och
ett par stavar och ett par pjäxor eller
en snowboard och ett par pjäxor eller
ett par standard vattenskidor eller
ett par slalom vattenskidor inkl wakeboard
Snö- och vattenskidutrustning kan tas med mot avgift. Om utrustningen medför att viktgränsen överskrids betalar du övervikt för 3 kg (oavsett hur mycket viktgränsen överskrids), se avsnittet om övervikt för information om kostnad.

Bagage som överskrider tillåten viktgräns: 40 SEK / 5 EUR per kg

Som jag tolkar det där kostar det dig alltså max 40*3 SEK för ett par skidor. Ta pjäxbagen som handbagage för att slippa ha ett par tunga pjäxor i det vanliga bagaget.

Milano till Andermatt
Peter K

Som tur är har vi snowboardar. De är betydligt enklare att få ner i samma fodral utan bindningarna. Jag ringde SAS och de sa att varje person får checka in 20 kg + ha 8 kg handbagage med sig. Det innebär att om jag packar brädorna, bindningarna och en massa kläder så understiger det fortfarande 20 kg. Sen packar vi allt övrigt i frugans väska och släpar med oss 8 kg vardera på ryggen in i kabinen.

Det lustiga var att efter en hel del letande och jämförande så var SAS till Zürich BILLIGARE än Ryan till Frankfurt eller Milano om vi flög lördag - lördag vilket är att föredra. Hyrbilen i Zürich var även den billigare än om vi skulle hyra i Milano eller Frankfurt. Som inte det vore nog har vi fördelen att vi bara behöver köra 12 mil till Andermatt istället för 22 från Milano och 44 från Frankfurt Hahn...

Tur att man har Freeride's användare att få tips ifrån... ;-)

Milano till Andermatt
Tjena Backside

Jag ska ner till Andermatt i vinter och tänkte hjälpa folk med transfer från Zurich till Andermatt. Om det finns intresse är det bara att höra av dig.

/Magnus

Milano till Andermatt
Backside.. Om du kommer till Zurich och inte vill hyra bil och ska vara i Andermatt så kostar det 44 frasse enkel resa och tar 1.54 min. Så att få transfer låter som att du ska betala under 1080 tur och retur som tåget kostar.

Hasse

Milano till Andermatt
Det är med andra ord halva priset om vi inte hyr bil. Å andra sidan kan man ju ha sån sjukt otur med vädret och snötillgången att man vill använda bilen till att dra till Flims, Engelberg eller någon annanstans. Sen är det ju faktiskt jääkligt bekvämt att kasta in grejorna i "sin" bil och åka...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp