egge87 sa:
@ MikeMike och WITMatrix: Från det senaste numret av Ny Teknik:
http://www.nyteknik.se/skrivut.aspx?article=52868
Har inte sett filmen själv och mycket av det han säger är säker vettigt men man ska inte se allt som en absolut sanning.
Att han får fredspriset känns bara fel, jag kan inte riktigt argumentera för det. :/
Fel nummer 1: Ja, om den stigande temperaturen hade uppfört sig så som det gjort under 100tusentals år. Men nu stiger den ju mkt. snabbare på mkt kortare tid än innan i historien...vem vet vad som händer då?
Fel nummer 2, 3, 4, 5: Det finns heller inget som säger att global uppvärmning inte har något som helst med det att göra...
Fel nummer 6: Nä, men datorsimuleringar har visat att golfströmmen kan försvagas med ca 25 procent. De visar också att den s.k. Labradorströmmen vid Nordamerikas kust vid värsta scenario kan stanna av helt inom 30 år.
Fel nummer 7: Tycker det är ett dumt exempel som målas upp, det har ju hänt förr att arter dött ut när deras naturliga omgivning har försvunnit. Ex. skövling av regnskog m.m.
Fel nummer 9: "...men de är överdrivna enligt den brittiska domen", samma påstående som uppvisas av de flesta av världens ledare...
egge87 sa:
Jag säger inte att de sakerna inte beror på den globala uppvärmningen men det låter på artikeln som att han har presenterat det på ett tvivelaktigt sätt i filmen. En dokumentärfilm som utger sig för att berätta "sanningen" borde inte ta med argument som inte är vetenskapligt accepterade.
"...det låter på artikeln", tror det finns minst lika många artiklar, vetenskapsmänn m.fl. som skulle hävda motsatsen. Och jag har ju svårt att tro att han står där och ljuger rakr upp och ner...!
akel-spektakel sa:
inte
tror jag inte för i en dator e det som mycket som måste slås igång och ladda i en lampa är det bara en tråd som ska börja brinna
Mmm, det är klart jag förstår att den drar mer ström än en glödlampa. Men så du tror inte att det ska gå mindre ström att sätta igång den en gång på morgonen än att ha den igång i 6-8h under natten? Tror iaf jag...