Miljön - skitsnack eller ren sanning?

Snowbastard sa:
MikeMike sa:
Oj...va... jag viste inte att man inte får ljuga i TV...hum undra om alla våra politiker vet det?

Senaste 140 årens tepratur förädring kan du se här http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Instrumental_Temperature_Record.png men vad vet jag Wikipedia ljuger säker också!

Micke
Jaa, wikipedia är absolut ingen säker källa efter som vemsomhelst, forskare som spånhuvud kan gå in och redigera det fakta som står.
Vem ska man tro på tro på tro på när... som Dileva sjöng.... FNs klimatrapport ljuger, Wikopedia ljuger, ca 1300 forskingsraporter ljuger, Al Gore ljuger, G Bush ljuger, alla politiker ljuger Axess TV ljuger... undra om jag också bara ljuger för mig själv och att allt är precis som vanligt och snön faller lika djup som den gjorde för 30 år sedan då man utan problem kunde åka skidor i stora delarna av Sverige!

Alla får göra vad dom vill men jag gör alla fall vad jag tror på!

Over and out!

Micke

WITMatrix sa:
Næ, ingen som beskyller dig før att ha tagit stællning. Men du argumenterar ju just nu før den andra sidans åsikter, dærfør får du rækna med motargumentation.
Jadå och jag tycker det är kul. :)

Nu har jag tyvärr inget mer att komma med för tillfället, har googlat efter lite mer detaljerade temperaturgrafer men inte hittat några. Lämnar in tangentbordet för ikväll.

egge87 sa:
WITMatrix sa:
Næ, ingen som beskyller dig før att ha tagit stællning. Men du argumenterar ju just nu før den andra sidans åsikter, dærfør får du rækna med motargumentation.
Jadå och jag tycker det är kul. :)

Nu har jag tyvärr inget mer att komma med för tillfället, har googlat efter lite mer detaljerade temperaturgrafer men inte hittat några. Lämnar in tangentbordet för ikväll.
Jag hitta de massor av grafer när jag googlade som visar på det jag anser vara riktigt.

Micke

MikeMike sa:
Jag hitta de massor av grafer när jag googlade som visar på det jag anser vara riktigt.

Micke
Trevligt. Hittar du någon detaljerad där man tydligt kan se temperaturutvecklingen de senaste 10 åren får du gärna slänga upp den här.
Det finns inte en jävel som säger emot att koldioxidhalterna har ökat sedan industialiseringen började så det är inte så konstig att du hittar sådana grafer.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c1/2000_Year_Temperature_Comparison.png

Den svarta grafen ær efter att de børjade mæta regelbundet i mitten av 1800-talet.

http://www.seed.slb.com/en/scictr/watch/climate_change/images/global_temp1.jpg

Hær ser man hur snabbt utvecklingen har gått de sista 30 åren.

I den senaste IPCC rapporten, 2007, står det i klartext att det ær mindre æn 5% chans att det som har skett nu inte ær en reaktion på mænniskans inverkning. Dvs. mindre æn 5% att det hær ær något som skulle kunna ha skett av sig sjælv och ær en naturlig utveckling.

egge87 sa:
Det finns inte en jävel som säger emot att koldioxidhalterna har ökat sedan industialiseringen började så det är inte så konstig att du hittar sådana grafer.
Det kanske inte finns så många som sæger emot koldioxid-økningen men de sæger ju att den inte har något med den globala temperaturøkningen att gøra...

Senast ändrad:
dann-e sa:
riber sa:
Vill du veta om jag tror på miljöhypen, eller om jag om jag släcker lampan i hallen?
svaret är att jag slösar extremt lite energi men tror att det är extremt mycket skitsnack. Tror inte att jorden går under när som helst för att lilla jag har lampan tänd i hallen, gillar inte skrämseleffekten.
Ligger endel i det du säger! Att du har lampan tänd spelar ingen jätte stor roll, men det har ändå en liten betydelse! Vad nåra av oss gör hemma i Sverige är inte det anvgörande!
Det är de stora företagen och länderna runt om i världen som måste dra det största lasset.(USA)

Såg "En obekväm sanning" av Al Gore (fredspriset iår) idag, riktigt bra film! Får en verkligen att tänka efter. Så ni osm inte sett den gör det!
Filmen är som du säger bra, men han lever inte som han lär. Han bor nämligen i ett hus, eller hus o hus paradis kanske man kan säga. Det här så kallade ''paradiset'' drar nämligen mer än hela kina o japan...tillsammans DE DU

Senast ändrad:
FYI räknas inte wikipedia som en akademiskt granskad/godkänd källa då vem som helst kan gå in och ändra och förvränga information där.
Kolla istället på riktiga forskningsrapporter, doktorsavhandlingar eller kandidat/magisteruppsatser.

För övrigt så är Egge87 ingen att lita på heller,
minns att han trodde klorofyll var något man hade i bilen, så va kan han om natur? =O

Madeofpureeee sa:
Filmen är som du säger bra, men han lever inte som han lär. Han bor nämligen i ett hus, eller hus o hus paradis kanske man kan säga. Det här så kallade ''paradiset'' drar nämligen mer än hela kina o japan...tillsammans DE DU
???

blizzy sa:
FYI räknas inte wikipedia som en akademiskt granskad/godkänd källa då vem som helst kan gå in och ändra och förvränga information där.
Kolla istället på riktiga forskningsrapporter, doktorsavhandlingar eller kandidat/magisteruppsatser.

För övrigt så är Egge87 ingen att lita på heller,
minns att han trodde klorofyll var något man hade i bilen, så va kan han om natur? =O
Däremot är jag expert på den mänskliga anatomin med speciell inriktning på HH's knä- och fotled.

:P

WITMatrix sa:
Madeofpureeee sa:
???
lite om Mr Gores hus: http://www.treehugger.com/files/2007/06/al_gore_gets_a.php klart bättre för miljön än de huset jag hyr en lägenhet i här i Åre, även om vi köper grön el från vidkraft...

Micke

Citerar mitt egna inlägg från ett tag sedan. Se nedan.

/R

---------------------------------------------

Av: Rasmus Online | 2007-04-20 23:29 Redigera Citera

Klart alla måste jobba för att minska vår påverkan på vår miljö, lokalt och globalt.

Man får dock vara lite skeptisk till några av Gores påståenden. Se tex:

http://www.cei.org/pages/ait_response-book.cfm

120 sidor akademisk text så det passar nog inte alla men det är precis sådana källor som Gore refererar i sin bok och då senare i sin film.

Säger inte att allt här är sant heller. Var alltid skeptisk och leta upp och läs de referenser som används. Tänk på att det mesta som görs i det stora landet i väst har en baktanke. I alla fall om det är politiskt.

/R

egge87 sa:
MikeMike sa:
Många av det så kallade sakfelen som tas upp i din länk är sådant som man inte heller kan förklara på något annat sätt än att vår livsstil med ökande konsumtion av energi påverkar vår miljö på ett negativt sätt och har bidragit till att isbjörnar faktiskt druknar att snön är så gott som borta på Kilimanjaro, att Katrina blev så pass kraftig som den blev mm.

Det är bar att man ser på all info med kritiska ögon och är berädd att stå för sin åsikt men åkså se möjligheten i att man själv kan ha fel ngon gång och att man lär sig något av det också!

Att han fick fredspriset tycker du är fel men du kan inte argumentera för det. Känns ju lite som en åskit du har fått från någon och inte något du har själv skapat på grund av erfarenhet eller kunskap.
Jag säger inte att de sakerna inte beror på den globala uppvärmningen men det låter på artikeln som att han har presenterat det på ett tvivelaktigt sätt i filmen. En dokumentärfilm som utger sig för att berätta "sanningen" borde inte ta med argument som inte är vetenskapligt accepterade.

Det är ingen åsikt jag har fått av någon annan, ser bara ingen anledning till att han ska få det. Detta betyder inte att jag vet en bättre kandidat, så pass insatt är jag inte. Förstår inte vad det har med fred att göra att upplysa människor om klimathotet.
Hans film är ju i första hand menad som en väckarklocka, och att påstå att snösmältning på Kilimanjaro beror på varmare klimat är väl ingen vågad slutsats. En dokumentärfilmare måste tillåtas dra egna slutsatser och tänka självständigt. Använda lite sunt bonnförnuft.
Det måste tänkas och reflekteras långt framför det som finns vetenskapligt bevisat.

jag tror på det här med global uppvärming men faktum är att även om vi i sverige gör något åt det kommer det uinte hända så jätte mycket eftersom usa med sina stor SUV:ar som slurpar bensin fortfarande finns kvar och USA har ju inte skrivit på kyoto avtalet heller som ska dra ner på miljö föroreningarna. och så håller ju kineserna på att bli rikare också så dom kommer ochså att börja använda bilar nu och dom är ju en del människor men det finns nog något att göra men det blir svårt tror jag

men det blir ju inte direkt sämre för att vi här i sverige förbrukar mindre bensin

WITMatrix sa:
egge87 sa:
@ MikeMike och WITMatrix: Från det senaste numret av Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/skrivut.aspx?article=52868

Har inte sett filmen själv och mycket av det han säger är säker vettigt men man ska inte se allt som en absolut sanning.

Att han får fredspriset känns bara fel, jag kan inte riktigt argumentera för det. :/
Fel nummer 1: Ja, om den stigande temperaturen hade uppfört sig så som det gjort under 100tusentals år. Men nu stiger den ju mkt. snabbare på mkt kortare tid än innan i historien...vem vet vad som händer då?

Fel nummer 2, 3, 4, 5: Det finns heller inget som säger att global uppvärmning inte har något som helst med det att göra...

Fel nummer 6: Nä, men datorsimuleringar har visat att golfströmmen kan försvagas med ca 25 procent. De visar också att den s.k. Labradorströmmen vid Nordamerikas kust vid värsta scenario kan stanna av helt inom 30 år.

Fel nummer 7: Tycker det är ett dumt exempel som målas upp, det har ju hänt förr att arter dött ut när deras naturliga omgivning har försvunnit. Ex. skövling av regnskog m.m.

Fel nummer 9: "...men de är överdrivna enligt den brittiska domen", samma påstående som uppvisas av de flesta av världens ledare...

egge87 sa:
Jag säger inte att de sakerna inte beror på den globala uppvärmningen men det låter på artikeln som att han har presenterat det på ett tvivelaktigt sätt i filmen. En dokumentärfilm som utger sig för att berätta "sanningen" borde inte ta med argument som inte är vetenskapligt accepterade.
"...det låter på artikeln", tror det finns minst lika många artiklar, vetenskapsmänn m.fl. som skulle hävda motsatsen. Och jag har ju svårt att tro att han står där och ljuger rakr upp och ner...!

akel-spektakel sa:
inte

tror jag inte för i en dator e det som mycket som måste slås igång och ladda i en lampa är det bara en tråd som ska börja brinna
Mmm, det är klart jag förstår att den drar mer ström än en glödlampa. Men så du tror inte att det ska gå mindre ström att sätta igång den en gång på morgonen än att ha den igång i 6-8h under natten? Tror iaf jag...
nej det tror jag inte

läste bara igenom som hastigast och har några argument mot några saker som skrivits:

egge: länken funkade inte? så fixa ny länk eller redogör på vilka sätt faktafel finns i "en obekväm sanning"?

du verkar heller inte veta hur hårt evetuella nobelpristagare granskas innan de ens övervägs att få priset

några andra saker:

det är människan som har orsakat växthuseffekten upptrappning

golfströmmen är otroligt viktig faktor för hur klimatet i norra europa är och den tillsammans med andra havsströmmar kan lätt påverkas av klimatförändringar. tex på detta sätt påverkas klimatet här hos oss av hur klimatet i övriga världen är

allt som står/sägs överallt (radio/tv/internet/tidningar osv) kan vara vara vinklat och/eller 100% fabricerat och man bör därför alltid vara källkritisk (inkl det här inlägget)

Att människan har påverkat naturen oerhört länge råder det väl ändå ingen tvekan om?

Men en sak angående alla dessa grafer och tabeller, de extrema svängningarna vi ser beror inte enbart på våra utsläpp, en del av sannningen är också att flertalet stationer har lagts ned. Kan ni gissa vart dessa, nedlagda, stationer har vart belägna? Jo, just det, långt utanför bebyggda områden som t.ex. Sibirien (ändock ett extremt exempel då permafrosten huserar där) och vad händer när stationerna flyttas från dessa avlägsna och nedkylda platser in till varma, uppvärmda städer?

Att jorden har haft sina naturliga temperatursvängningar under sin livstid kan ingen argumentera emot, det började ju mer eller mindre med ett stort brinnande klot (om man litar till dagens veteskap som diskuteras i denna tråd) men stora delar har också vart täckt med is - och allt där emellan.

Ett exempel på extrema temperatursvängningar är ju de mammutar som hittats i Sibirien vars föda ännu inte blivit nedbruten i magsäcken. Ett närmare exempel rent tidsmässigt är ju lilla istiden på 1860-talet då Holländarna så sent som i maj-juni faktiskt kunde åka skridskor - de temperatursvängningar som skedde då påminner f.ö. om dagens och lite mer vinter skadar väl inte ;)

Att isbjörnar druknar osv: Naturen har alltid haft sin gång och arter faller bort samtidigt som nya tillkommer, det är då vad jag med min Darwinistiska åsikt tror.

Min slutsats är helt enekelt att naturen har sin gång, visst påskyndar/påverkar vi den på samma sätt kan vi säkert sakta ner den men aldrig påverka den till den milda grad att den stannar av helt.

Med det inte sagt att någon har varken rätt eller fel men detta är vad jag har fått fram genom mina studier.

/Jarlenäs

Senast ändrad:
Vad slag stationer ær det du tænker på Jarle? Mætstationer?

Har før mig att jag læst att permafrosten ær på væg att gå ur backen!? Rætt eller fel?

Jag håller med dig om att naturen alltid haft sin gång, och att det faller bort/tillkommer arter! Men om det nu, vilket verkar troligt, ær vi som har påverkat klimatet som gør att arternas naturliga miljø førsvinner ær då detta en del av det naturliga urvalet eller bara en konsekvens av vårt handlande?
På ett sætt ær det ju i linje med Darwin men på ett annat sætt inte... ;)

Senast ändrad:
WITMatrix sa:
Vad slag stationer ær det du tænker på Jarle? Mætstationer?

Har før mig att jag læst att permafrosten ær på væg att gå ur backen!? Rætt eller fel?

Jag håller med dig om att naturen alltid haft sin gång, och att det faller bort/tillkommer arter! Men om det nu, vilket verkar troligt, ær vi som har påverkat klimatet som gør att arternas naturliga miljø førsvinner ær då detta en del av det naturliga urvalet eller bara en konsekvens av vårt handlande?
På ett sætt ær det ju i linje med Darwin men på ett annat sætt inte... ;)
Jepp, mätstationerna och oavsett om permafrosten tinar eller ej, vilket den gör, så kan jag ju lova att det är väsentliga temp.skillnader mellan irkutsk och moskva ;)

Visst påverkar vi naturen som jag skrev och jag ser det i linje med Darwin, vi är ju för tillfället starkast och exempelvis isbjörnar kan inte anpassa sig, inte sant ;)

Sen om vi gör rätt eller fel är ju inte samma sak dock och i hur stor utsträckning vi påverkar naturen och naturens naturliga cykel gällande temp. tror jag aldrig vi kommer få reda på. Min högst ovetenskapliga tes är fortfarande att vi bara påskyndar den uppvärmning som ändå skulle ske men jag kan ju lika gärna ha fel ;)

Jag tror sanningen ligger någonstans mellan hysteriska miljöaktivister och hycklande oljemagnater men jag vill fortfarande tro på en köldknäpp alá lilla istiden - det hade suttit fint ;)

Senast ändrad:
frågan är, vågar man chansa på att det är skitsnack?

Ja att sia om framtiden är inte det lättaste! Och som du säger, vi kanske aldrig får veta!? Såvida inte allt är en konspiration och den blir avslöjad... ;)

kolla på "en ofrånkomlig sanning" av Al Gore. Jag lovar att man tar klimathotet seriöst efter att ha sett den filmen...

DaWie sa:
kolla på "en ofrånkomlig sanning" av Al Gore. Jag lovar att man tar klimathotet seriöst efter att ha sett den filmen...
den heter iofs en obekväm sanning men ändå du har rätt

riber sa:
Vill du veta om jag tror på miljöhypen, eller om jag om jag släcker lampan i hallen?
svaret är att jag slösar extremt lite energi men tror att det är extremt mycket skitsnack. Tror inte att jorden går under när som helst för att lilla jag har lampan tänd i hallen, gillar inte skrämseleffekten.
Tänk om alla i hela sverige tänkte sådär, eller hela världen. Då blir de tillslut ganska kosmiskt mycket energi.

DaWie sa:
Har sett den och har alltid tagit seriöst vid klimathotet men står fortfarande fast vid det jag tidigare skrev.

Tillbaka
Topp