min slang fryser!!

Adam

Medlem
min slang fryser!!
Hej
Jag har en camelpak som jag brukar ha i min ryggsäck.
Nu är det så att min slang fryser(vid några minus) om jag inte dricker ur den hela tiden. Någon som har tips på eventuell isolering??
Jag har provat med att tejpa slangen, men det ar dock inte tillräckligt.

min slang fryser!!
Har sett en isoleringsgrej till de där, är typ en neoprenstrumpa som dras över slangen. Fråga mig inte var man kan köpa dem dock.

min slang fryser!!
Isolera med en bit liggunderlag som du rullar runt slangen, brukar funka men den blir rätt tjock och passar då inte i "hållaren" som tex da kine ryggorna har..men det kan man ju lösa också.
Eller så försöker du ha så mycket slang som möjligt i ryggan. Det funkar för mig.

Annars har dakine en egen kamel som är isolerad. Men då är ju den rätt dyr om man jämför med tex platypus hoser.

min slang fryser!!
Hei
Camelbak har et såkallad "Thermal control kit" som er en ferdig isolerad slange og isolerad munnstykke. (ref www.camelbak.com) Den löse enden på slangen varmer du opp slik at den blir myk, deretter kan den trees over nippelen på de fleste väskebeholdere. Koster ca 250.- En vettig sportsbutikk kan skaffe den for deg.

Det hjelper også om du blåser slangen tom etter at du har drukket.

JBS

min slang fryser!!
Det hetaste tipset måste vara att bita lite lätt (och blåsa lite) i munstycket efter du druckit för då töms slang och munstycke på vatten och allt rinner ner i påsen igen. I påsen fryser inte vattnet lika lätt, och du har inga problem när törsten tränger på nästa gång.
Kör själv med oisolerad slang och det fryser aldrig även om det är snorkallt, såvida man låter vattnet gå tillbaka till påsen efter man druckit. Lycka till!

min slang fryser!!
Håller med flip, det viktigaste är att blåsa tillbaks vattnet! Testa även att fylla kamelpåsen med varmt vatten istället.
Själv har jag en isolerad slang som i sin tur är isolerad inuti axelremmen. När jag ska dricka "öppnar" jag axelremmen med en dragkedja och dricker som vanligt. Vattnet fryser garanterat aldrig!

min slang fryser!!
Ta typ nån gammal strumpa och klipp och mixtra lite så att du får det att täcka slangen. Ta typ 2 par strymport och sen tejpar du fast det.

min slang fryser!!
Håller med om att blåsa lite efter du har druckit samt tömma munstycket. Detta har iaf funkat för mig i två säsonger...

min slang fryser!!
Blås rent, funkar nog.
Eller så kan du ju alltid se till att har varmdryck i påsen... (kanske inte så bra iofs) vad vet jag...

min slang fryser!!
Jag har testat en helt ny grej till denna säsong. Den kallas "flaska" och kommer från frankrike. Det påminner lite till formen om ett päron, som sedan har en löstagbar överdel med vänstergängad "kork". Fryser aldrig, funkar alltid, man vet alltid hur mycket vatten det är kvar och man slipper ha slangen ute - helt överlägsen. Testa själv.

/SPNK

Tillbaka
Topp