mina handleder :/

LANDING

Ny medlem
tja.
nu e det så att ja har stukat båda min handleder och det gör så helvetes ont !
kan knappt fan inte röra dom och ja vet ej hur man ska få dom att bli starkare och så.
ge mej gärna måga bra tips hur ja kan träna upp mina handleder och va ja ska göra för att inte ta emot mej med dom när ja ramlar.
mkt tacksam för många svar // crippa

Nej, om han kör med handledsskydd så får man bara ett högre brott på armen.

mjuka upp handlederna innan...låt dom inte bli kalla under åkningen....för att träna så kan du gå till sjukgymnast så akn dom kanske ge dig några tips om hur du kan träna handlederna...sen plus kan du använda handledskydd...och när du landar ta inte i med händerna utan fallfritt...hehe

eeeeeeeeeeeeeh!!

Zoork!!!

"Nej, nitelife har fel om han kör med handledsskydd så får man bara ett högre brott på armen."

????

eeeeh??? vet du skillnaden på att bryta armen och bryta handleden ? vet du hur komplicerade brott det är i handleden, hur många mindre jävliga ben det finns där eller ?

(jo. detta är nog ett påhopp, för du bör inte skriva så om du inte vet bättre)

skall man bryta nått av handled eller arm så tar 100% armen. lätt att fixa, läker fort och blir bara bättre, mer hållbar efter läkning.

en handled däremot läker sakt, blir ofta knas efter att det är "läkt" och kan vara vääldigt svår att läka när vissa ben är inblandade..

sååååååååååååååå

handledsskydd är MYCKET bra .. då hinner man (med reflexerna) att undvika handledsbrott och man kanske bryter armen ist vilket är mycket bättre..

....

sen kan han göra som jag och många andra gör.. lär dig att inte sticka ut händerna för att ta emot dig.. lär dig att ramla på rättt sätt så kommer du att spara kroppen mycket..

...

nu när du har ont i handlederna skall du nog gå å röntka dem... tre av mina kompisar har brutit handlederna utan att de visste om det.. de trodde på stukningar också... men efter ett sjukhusbeskön så blev cet handledsbrott och gips som gällde.. så ta ett trip till farbror doktorn först.

sen OM det är en syukning så VILA...

...

sen innan åkning så värm upp handlederna.. du kan även tejpa om du vill det.. som boxare gör (fast inte så jävla mycket som en boxare, utan bara lite runt handleden, fråga på apoteket eller sjukgymnast eller doktor HUR du skall tejpa.. så du inte tejpar sönder dig)

..

trudelidoooo

/K

Om du vill träna upp handlederna så rekomenderar jag att du börjar cykla Bmx eller en HT med stelgaffel. Du kommer ha ömma handleder ett tag men sedan så funkar det prima..

pinn.
jag menar, tänk dig att du bryter handleden men om du skulle ha haft handledsskydd så skulle man säkert klara det men, även om man har handleds skýdd så kan det hända att ist för att bryta handleden där nere så bryter man den ovanför handledsskyddet.

Asså jag har ju inte suttit å pluggat percis, men jag satt å knöt skorna i skiduthyrningen så kom det in en kille och inte fick på sig vanten över handledsskyddet och då sa 2 av de anställda att det var ingen ide att annvända handledsskydd för att man bara fick ett högre brott

För något år sedan då jag tyvärr inte använde handledsskydd bröt jag handleden så jag vet hur jävligt det är... blev 6-8 veckor med gips o ungefär hälften om det hade varit mitt på armen.

Mitt råd KÖP handledsskydd jag köpte Rehband handledsskydd o jag tycker dom är både sköna o bra!

i mina ögon så har man inte handledsskydd bara för att inte bryta handleden utan för att få enn enklare benbrott Om olyckan skulle vara framme....

du menade säkert rätt sak.. jag vart lite ivrig i mitt påhopp.. jag ber om ursäkt..

... när man får hugg på skidor, bräda och andra roliga vinterleksaker så går det ibland fruktansvärt fort.. man hinner inte tänk på hur man skall ha händer och armar... man bara gör en reflexmässig rörelse... (aka.. sätta ut händerna för att bromsa fallet) jag har sett så många som faller baklänges och sätter ut händerna bakåt för att bromsa fallet.. DÅÅÅLIG idé :)

... öva ist på att spänna nacke och ryggmuskler och ha armarna tryckta mot kroppen om du ramlar baklänges.. ibland kan man ta å hålla i huvudet (krash-ställning) men om man spänner kroppen och muklerna och låter skyddet ta smällen så klarar man oftast sina armar och handleder...

.. jag sätter aldrig ned armar och handleder när jag ramlar.. (baklänges) men olyckan kan ju fortfarande vara framme om man har otur.. och ibland går det så jäfla fort att man verkligen inte kan tänka alls.. då kan det vara bra att ha en bra inövad reflex .. :)

...

så öva på att falla utan att ta emot med armarna.. :)

hmmmm..

/Kalle

Crippa91, jag har för mig att jag träffade dig förut och att du var ju inte direkt sådär superstor så jag rekomenderar att du cyklar mer och äter som en häst..

Det har iaf fungerat för mig, efter att gått upp runt 10 kilo på ett halvår så känns handlederna som 2 pråmar jämfört med tidigare. Förra vintern hade jag också stukningar i båda handlederna och sommaren innan bröt jag den ena, nu har jag inte råkat ut för varken eller trots att jag tagit emot mig på liknanade sätt som då. Jag har ju ingen kunskap inom området men det har funkat för mig!

Edit: Kom på en till grej, köp några billiga hantlar och gör lite armhävningar.. gör du på rätt sätt så tränar du även handlederna+ att hela armen blir starkare!

lycka till :)

linda handlederna med något varmt, då håller de sig varma och mjuka, blir inte så lätt skadade.

funkar i alla fal för mig.

Ja, använd handledsskydd! Det är bättre att bryta själva armen om man nu ska bryta nått, oftast inte lika lång tid att läka..
Jag vurpade på skateboard och bröt båtbenet i handen och fick ha gips på hela underarmen i 12 veckor.

fast på skidor tar man bara emot sig med tummen när man ramlar, iaf jag haha....

stortsett alla skydd man använder innebär att delen av kroppen som skyddet sitter på inte kommer bygga upp muskler som behövs för att stabilisera.. Visst det är bra med skydd ett tag men du måste köra rehab träning på delarna som e skadade, handleder är svårt att köra rehab men det finns några övningar för det också.. Uppsök närmaste sjukgymnast för tips och tricks, det är mitt råd..

Att bryta en arm har läkningstid på, beroende på typ och svårighet minst 8 veckor skulle jag tippa.. då det behövs rehab för att träna upp även mindre skador, man måste alltid räkna in rehab träning då saker i gips tappar styrka rejält!

Man bryter inte alls längre upp istället. Om man använder handledskydd och bryter armen längre upp så beror inte det på handledskyddet! Handledskyddet skyddar den mest utsatta delen av handleden, där skadorna oftast uppkommer. De gånger folk bryter ovanför skyddet har inget med skyddet att göra! Det finns faktiskt skydd som täcker hela underarmen om man vill vara extra skyddad, men eftersom att man oftast får skador på just handleden så nöjer sig de flesta med att skydda sid där. En bra investering för att rädda skidveckan om man säger så.

...

nu blir det absolutism!!! det gillas inte..

vad "vi" menar är att ett handleds-skydd skyddar ganska bra mot jobbigt benbrott i handleden Om det skulle vara så att du skulle ramla och OM just den vurpan var så grov att du skulle kunna bryta handleden och OM du ramlar med handlederna så illa att en sådan skada skulle kunna uppstå..

Om du gör en sådan vurpa och har ditt handleds-skydd så bryter du ju så klart inte automatiskt din arm... MEN det finns en liten liten risk att OM vurpan är så pass GROV och precis i rätt vinkel och fart så att du inte skadar dina handled så finns det en liten liten risk att du kanske bryter armen i stället och DÅ är det bättre att bryta armen istället för att kanske ha brutit handleden Om du inte skulle ha haft ditt handledsskydd..

Nu är inte ett handledsskydd ett 100% skydd mot handledsbrott.. och att ha handledsskydd betyder inte att man automatiskt bryter armen varje ggn man ramlar och tar i sig mer armarna..

"vi" som svarade försökte vara generalisera lite..

peace

/Pinn (jag ogillar absolutism)

om du vill träna upp handlederna så är det ett bra sätt att göra som står i länken från mattias..

annars så försök att inte ta i så mkt med händerna.. om du gör det så knyt händerna så tar inte handleden stryk lika lätt..

lycka till //David

Pinn... I en freeze tidning jag har så står de hur man ska baila korrekt i en park å där står de att du inte ska spänna kroppen utan att du ska slappna av men jag vet ejj de är me skider men jag tycker att de borde vara ungefär samma sak me bräda.. de är vad jag har lääst men om de är korrekt vettefan men så står de iaf!

Tillbaka
Topp