Mina pjäxor luktar skit! Vad göra?

Manen

Ny medlem
Tjena!

Jag har ett problem, doften av mina pjäxor börjat likna något jag knappast tror är tillåtet enligt Genevekonventionen. Mina pjäxor har börjat bli rätt kassa och släpper nämligen in massvis med vatten vilket märktes under senaste veckans våråkning i alperna. Misstänker att detta är roten till problemet. Det jag undrar är hur jag kan bli av med detta vidriga problem och kanske hur man kan förebygga i framtiden. Värt att notera är att innerskon är formgjutna.

Latmask som jag är har jag inte tagit mig tid till att söka i forumet (Jag vet att många av er nu sitter och skakar av ilska pga av min lathet) så kommentarer om detta undanbedes vänligen men bestämt

Tackar ödmjukast för svar :-)

//Viktor

Rejält med T-röd i och utanpå dem. När det har stått och dragit in rejält så sköljer du ur och sedan in med dem i tvättmaskinen. Finns naturligtvis en viss risk att innerskorna tappar formen, men alternativet verkar ju vara att lämna in dem som riskavfall för kremering så det är absolut värt att testa...

Tvätta med lite Chlorin+ vanligt tvättmedel i tvättmaskinen, typ skonsam tvätt 30-40 grader, lägg i några tennisbollar, skippa centrifugering. Har funkat hittills för mig.
Obs, vissa färger (om det finns några på innerskon?) kan bli lite blekta.

Diska ur skalen med rengöringsmedel, spola länge med hett vatten, förhoppningsvis förvinner ev. illaluktande svampvarelser etc.

/A

Om du vill förebygga för framtiden:
Ta ur innersko och sula och torka i rumstemperatur eller luftfläkt (ej för varm) efter varje skiddag, tills de är 100% torra. Kör alltid merinoull-strumpa. Finns spray som är bakteriedödande också som man kan köra kanske var 10/20e skiddag om man vill förebygga lite mer.

Har kört så här själv på mina Lange och ca 170-200 skiddagar i pjäxorna, och det finns inte en tillstymmelse till att de luktar illa. Aldrig tvättat innerskon.

Senast ändrad:
Det här, Fit 'n Clean Orginal finns på XXL för 89 kr, använder jag för att "desinficera" mitt ryggskydd och hjälmar.
funkar fantastiskt bra. lägger grejerna i en tvättbalja i fem minuter med vatten och tvättmedel, sköljer och hänger på tork.
Vips är all sur lukt borta

/GC

Testa med bikarbonat. Vet att det låter skumt men googla på det så får du se att det verkar funka på mkt.

Ställ dem i bensin över natt, lufta någon timme och tutta sen på. Fotodör försvinner omedelbums, och efter att du ventilerat ordentligt försvinner den all lukt från innerskorna helt och hållet!

Fick ett husmorstips av en kollega (HusMAN om man ska vara korrekt). Av någon anledning dödar man lukten om man blandar ättika med tvättmedlet vid maskintvätt. Körde mina cykelskor då de luktade kattpiss. Nu kan jag gå på spinningpass utan att damen bredvid byter cykel.

Ej provat doftsprayen Raggardusch men flaskan är ju tjusig iaf :)

Tillbaka
Topp