Illaluktande boots!

MrBandulu

Medlem
Illaluktande boots!
Köpte nya boots den här säsongen, ett par 32 tm two, och har åkt 12, give or take, dagar än så länge.
MEN, efter helgens åkning, lördag å söndag, har dom börjat lukta som fan, stinker verkligen kasspiss om dom.
Har tagit ur innerskon men det stinker fortfarande.
Någon som har tips på vad man kan göra mot detta?
Vågar man tvätta innerskon? Vad kan man göra mot ytterskon?
Det här med att lägga dom i frysen löser det bara tillfälligt har jag hört.
Nu är det inte så att det stinker i hela lägenheten när man använt dem, men känns som det är på god väg.
Lite hjälp å tips här är grymt uppskattat.

Illaluktande boots!
Pjäxvärmare i direkt efter varje åkdag och några par ullstrumpor som minst vädras efter användning är medlet.

Illaluktande boots!
Tomtefar sa:
Pjäxvärmare i direkt efter varje åkdag och några par ullstrumpor som minst vädras efter användning är medlet.
+1 på pjäxtork. Den bästa investeringen jag gjort efter den ordinarie skidutrustningen vill säga.

Själv har jag den här http://www.clasohlson.com/se/Skotork/34-6799 men det grundar ju sig på att det finns utrymme att frakta den till boendet men det har jag inga problem med.

Denna från Therm-ic är sanslöst smidig och jag har provat en sådan någon vecka av en vän http://www.xxl.se/Root/Vintersport/...--Thermicare-Refresher-230V/p/1045930_1_Style Dock vart de inga 500 kr de ville ha för den då för två år sedan så därför valde jag den som Clas har, kostade då ca 180 kr på kampanj så det vart bara att slå till.

Smell you later!! :)

Senast ändrad:
Illaluktande boots!
Frågan är som sagt vad slags behandling man vågar ge innerskon.

Något som är effektivt för att ta kål på bakterier är att skvimpa i en försvarlig dos ättiksprit i vatten och låta det stinkande föremålet bada i det ett antal timmar. Men pallar materialet i innerskon för ättikssprit?

Förslag:
Handtvätta med milt rengöringsmedel typ tvål.
Låt innerskorna stå i vatten med lite ättiksprit (låt skon torka innan så att lösningen tränger in ordentligt)
Skölj rejält. (det luktar lite surt efter ättiksspriten men det försvinner)

För att undvika att kattpisslukten uppstår har jag byggt denna portabla tork.
Skotork
Då det är ouppvärmd luft så får inte bakterierna en massa gosig värme som de kan frodas i under torkningen.

Illaluktande boots!
Enda sättet att i princip totalt nollställa ett par pjäxor eller boots är att hälla i en halv liter t-röd i varje och sen blaska runt i tio min. Skölj ur och sen i med schampo eller liknande lika länge. Skölj ur igen. Det blir som en återställning i doftläge. Men att torka bootsen är det viktiga som nämns. Annars kommer det tillbaka igen efter 12 nya dagar...

Obs! Jag tar inget ansvar för evetuell påverkan på materialet av t-röd. Men det brukar inte vara några problem, eftersom det ändå är relativt snällt.

Senast ändrad:
Illaluktande boots!
Tvättar mina innerskorna till mina utförspjuck i Klorin i 40 grader nån gång per säsong. Har gjort det i många år. Tycker det funkar.
/A

Illaluktande boots!
Dred sa:
För att undvika att kattpisslukten uppstår har jag byggt denna portabla tork.
Skotork
Då det är ouppvärmd luft så får inte bakterierna en massa gosig värme som de kan frodas i under torkningen.
Tvärskönt hemmabygge! Den ska jag nog koppa;)

Om man tvättar innerskon, är det ingen risk för att dom blir sladdriga eller tappar passformen då?
Bootsen var plågsamt trånga i början och har nu gett efter så dom sitter perfekt, pallar inte börja från scratch igen

Illaluktande boots!
MrBandulu sa:
Om man tvättar innerskon, är det ingen risk för att dom blir sladdriga eller tappar passformen då?Bootsen var plågsamt trånga i början och har nu gett efter så dom sitter perfekt, pallar inte börja från scratch igen
Tvätta i Klorin på ett skonsamt program, lägg i några gamla sockor, tennisbollar(!), tvättsvampar tillsammans med skorna och kör framför allt inte på varmare än 40 grader (kroppstemperaturen är ju som bekant 37 grader). Jag har gjort så i över 20 år. Inget par innerskor har skadats eller tappat formen och då har jag ibland haft värmeformade innerskor (typ Salomon t ex). Har aldrig ägt ett par skummade innerskor, så där vet jag inte.

Att börja med djupfrysning kan ju vara ett klokt drag, men vissa bakterier är jäkligt resistenta.

/A

Senast ändrad:
Illaluktande boots!
MnO sa:
Enda sättet att i princip totalt nollställa ett par pjäxor eller boots är att hälla i en halv liter t-röd i varje och sen blaska runt i tio min. Skölj ur och sen i med schampo eller liknande lika länge. Skölj ur igen. Det blir som en återställning i doftläge. Men att torka bootsen är det viktiga som nämns. Annars kommer det tillbaka igen efter 12 nya dagar...

Obs! Jag tar inget ansvar för evetuell påverkan på materialet av t-röd. Men det brukar inte vara några problem, eftersom det ändå är relativt snäll.
Använd inte detta på formgjutna pjäxor bara....

Illaluktande boots!
Hasse_Lindborg sa:
MnO sa:

Obs! Jag tar inget ansvar för evetuell påverkan på materialet av t-röd. Men det brukar inte vara några problem, eftersom det ändå är relativt snäll.
Använd inte detta på formgjutna pjäxor bara....
Jag har faktiskt testat att hälla t-röd på skum från formgjutning från både Strolz och Atomic och det påverkas inte efter torkning vad jag kunde se. Det blev lite mjukt under tiden att det var blött, men när det hade torkat märktes inget. Jag har aldrig gjort det skarpt i sprutade innerskor dock ska sägas och tänker inte göra det heller. Men jag har gjort det på flera originalinnerskor som har varit utom all räddning när det gäller doften och hittills har jag inte märkt någon prestandaförlust. Då har det varit pjäxor som inte har gått att förvara, och än mindre torka, inomhus.

Tillbaka
Topp