Mina skidor går för fort..?

kjus

Ny medlem
Hade en tråd som slutade med att jag köpte ett par Head Supershape Magnum 177cm.
Fina skidor fast de lämnade en knepig känsla inom mig.
Jag ville ha en skida som jag kunde utvecklas med men kanske tog jag mig vatten över huvudet?

Har nu kört dem 5 dagar i Branäs. Långa backar... längsta är en röd backe på 3 km.

De går fort. Riktigt fort.
Head själva anger nivå "superfast".
Det känns som fel inriktning för mig.
Jag vill åka mellanfort. Fast med djupa carvingsvängar och ett grymt kantgrepp. Gärna lite kortare svängar.
De måste klara dryga 100kg.

Två frågor dyker upp.

1. Hur tillverkar man en skida för att den ska gå fort som tusan? Vad är liksom skillnaden mot en som bara går fort?
(Jag är bara nyfiken)

2. Finns det bra skidor med grymt kantgrepp som inte går fort som tusan när man väger dryga 100 pannor? (Jag kanske borde byta skidor)

Jag testade mot kompisen och redan när vi bara stod rakt så gled jag ifrån honom.
Började jag svänga så ökade jag avståndet.
Åkte jag blå backe ökade farten så drastiskt att jag fick stanna flera gånger då jag blev helt slut i benen och aldrig skulle ha ork nog att bromsa upp från en högre hastighet.

Kan allt bero på min vikt?
Skidorna går fort som tusan med mina dryga 100kg på?
Jag böjer rätt mycket på benen när jag åker. Är det därför jag tar tvärslut i låren?
Hög fart och lite broms med tung vikt borde ge problem med mjölksyra i benen. Så det är naturligt. Eller?

Oj, många frågor som är lite svåra att nysta upp här. Mjölksyran först är ju något extremt individuellt men man kan väl enkelt säga att den uppstår av syrebrist i musklerna. Ett säkert recept för att få den i skidåkarsammanhang är att stå i en statisk position med belastning. Antagligen står du med konstant böjda ben så att benen inte kan pumpa in nytt syre och då kommer mjölksyran som ett brev på posten.

Hastigheten du åker med bör inte ha någon teoretisk inverkan på mjölksyreproduktionen. Däremot är det väl troligt att det faktum att du tycker att det går för fort spelar in, eftersom det antagligen innebär att du spänner dig extra.

När det gäller hastigheten på skidan så kan man väl säga att olika skidor har olika bra glid. Sen spelar förstås vikten på ekipaget roll för hur snabbt det glider. Detta spelar ju dock mest roll i den jämförelsen där du och kompisen glider bredvid varandra.

Det jag sen antar att du egentligen har problem med är en kombination av för lång radie på skidan, för styv skida och att du inte klarar att runda upp svängarna tillräckligt mycket för att få ner farten, om du nu hela tiden åker på rena skär.

Tyvärr är det väldigt svårt att komma med några avancerade tips dock eftersom jag inte har en aning om hur du åker.

Tack för svaret. :)

Ska försöka förtydliga.
Vad gäller mjölksyra och statisk belastning så känner jag precis så som du säger. Jag "håller emot" i en kraftig sväng. Sladdåker jag så känns det inte lika jobbigt. Åker jag på carvingsväng så går jag ner djupare i en mer aggressiv position och "hamnar" i hög fart direkt och det blir som att jag inte lyckas få ner farten utan snarare att jag ökar farten ju "renare" jag carvar.
Radien är 14,2 på 177cm. Men kortsväng klarar jag bara i lite flackare partier. Sen blir farten för hög.

Jag har en känsla av att jag åker med ett väldigt hårt tryck på skidorna. Speciellt den undre.
Kantgreppet är suveränt så det blir en enorm kraft jag trycker med.
Min vikt, den relativt höga farten och böjda knän upplever jag leder till mjölksyran.

Min åkning brukar se ut som så att jag börjar med lugna carvingsvängar men när farten ökar (t ex blå backe) så kryper jag djupare med högre tryck i svängen.
Jag åker om i stort sett alla och stannar en bit ner helt slut i låren. Övriga åkare åker förbi. Till synes oberörda av sina lår.
Efter en stund åker jag vidare. Samma procedur igen.
Jag är nere först med lår som skriker av mjölksyra.
Övriga i backen åker hela eller med en paus. Jag pausar kanske 7-8 gånger.

Väldigt tacksam för tips för att slippa detta och åka normalt. :)

Pillard sa:
Det jag sen antar att du egentligen har problem med är en kombination av för lång radie på skidan, för styv skida och att du inte klarar att runda upp svängarna tillräckligt mycket för att få ner farten, om du nu hela tiden åker på rena skär.
Det här låter intressant.
Radien är kort men kräver kanske ännu mer kant än jag klarar i högre fart.
För styv skida trodde jag var svårt att hitta om man väger över 100kg. (1,86 lång) men det kanske förklarar känslan av att jag tagit mig vatten över huvudet med den här skidan.
Jag rundar upp svängarna i flackare partier t ex i gröna backar. Men jag ökar ändå farten även om jag använder nästan hela backens bredd.
Enda sättet jag hittat för att begränsa farten är sladdåkning eller helt enkelt stanna med jämna mellanrum.
Men att stanna 7-8 gånger från hög fart i varje åk sliter enormt på låren.
Nästan så jag blir mer slut av stannandet än åkningen när jag tänker på det. Eller en kombination i alla fall.

För tusan, var glad över att det går fort! :D Det är nämligen "the name of the game" liksom.
Dina lagg är ett par gediget byggda "nästan race"-lagg, träkärna, dubbla metallskikt, sannolikt lugna ioch fina i fart (lite korta kanske för min smak...). Man bygger äkta racelagg efter samma principer, naturligvis med en massa extra knep och knåp för att få dom ännu snabbare.

Alla presumtiva carvare känner nog igen ditt problem. Det vill "bära iväg" fartmässigt, speciellt i branta partier. Det är YTTERST få vanliga människor som carvar kontrollerat i hårda branta pister. På flacka partier klarar däremot nästan alla av att carva snyggt nuförtiden, handlar ju mest om att vinkla upp mot underlaget och sen låta laggen göra jobbet.

Om du vill hålla carvet kvar trots fartökning, kan ett sätt vara att du styr upp lite mot backen i varje sväng, låter farten blöda av, initiera nästa sväng och på't igen!

Ett annat sätt är att minska farten något genom hasning (...inget att skämmas för!) och sen börja om med carvade svängar igen.

Sen det fysiska...:/ Aktiv carving är ett fysiskt tung jobb! Försök slappna av i axlar, armar och överkropp. Bålpartiet är däremot mycket aktivt, man låser kroppspositionen i svängens tyngsta fas genom att spänna mage/rygg bl a. Benen dom jobbar som bekant...! Mjölksyra, visst, motmedlet är många timmar i pisten och kanske lite kompletterande övningar i gymmet, på jumpan eller lite utfall eller knäböj i hallen hemma.

Kör så det ryker!

Eder,
Ace DG

Mm, det låter som att benträning är det enda som kan lösa problemet. Om skidan har en radie på 14m så är det nog svårt att göra nånting åt detta genom att byta skida. Självklart kan en mjukare skida göra att du får ner svängarna lite till men med tanke på din vikt så är det nog marginellt. Däremot är det som Ace säger, du behöver antagligen runda upp svängarna lite till och sen också inse att det inte går att köra på rena skär precis överallt. Kolla valfri storslalom på världscupen eller OS så ser du att även de bästa får ställa upp med sladd ibland...

Haha ... :-)

Välkommen i klubben! Det är ytterst få som kan köra med full fartkontroll i brantare backar (röd/svart) och det kräver både teknik och styrka. Ju hårdare backen är desto mer krävande är det ...

Mitt tips är att inledningsvis öva upp både din teknik och styrka i flackare backar och succesivt gå över i brantare partier när du känner att du börjar få den "rätta känslan". Och som tidigare skribenter säger, ta ner farten genom att sladda när det börjar gå för fort ... kortsladdsväng i brantare partier ska inte föraktas! :-)

/MM

Det skall gå fort och bra skidor går betydligt snabbare än billigare i alla fören och lutningar.
I Storbacken i Branäs får du räkna med att du kommer upp åtminstone 80 km/tim om du åker på rena carvingskär, det trycker på hyfsat bra i dom brantare hangen där.
Ditt problem är snarare att du är rädd för farten och behöver åka med betydligt bättre vinklar och teknik i carvingen.
En bra övning är att i t.ex en blå backe svänga så snävt du kan i en enda sväng så att du till slut åker uppför backen. Öva på det åt båda håll och med så mycket kantning av skidorna så att du till slut sätter dig ner på höften.
Du skall böja benen, men inte hela tiden, gör du det får du garanterat mjölksyra.
Du måste lära dig nyttja den prestanda som finns i skidorna, med 14m radie är det inga problem att lära sig svänga så skarpt att farten inte blir för hög i röda backar. Sen är det naturligtvis hur van man är vid hög fart, men det är en vanesak.
Sen kan ett tips vara att ta en lektion och få in grunderna i positionering av kroppen, detta för att du skall kunna få ut full valuta av dina nya skidor.

//GC

"Bra skidor går betydligt snabbare än billigare..." Say what? Att en skida är billig behöver inte betyda att den är dålig. Dessutom bra på vad? Men visst är skida som är bra på att gå fort är snabbare än en som är sämre på att gå fort det säger ju sig självt.

Vilken fart man kommer upp i beror ju helt enkelt på hur du åker. Visst åker du på rent skär på ett par störtloppslagg så lär det gå undan. Men antagligen går det inte lika fort på rent skär på ett par slalomcarvers med 12m radie...

Pillard sa:
"Bra skidor går betydligt snabbare än billigare..." Say what? Att en skida är billig behöver inte betyda att den är dålig. Dessutom bra på vad? Men visst är skida som är bra på att gå fort är snabbare än en som är sämre på att gå fort det säger ju sig självt.

Vilken fart man kommer upp i beror ju helt enkelt på hur du åker. Visst åker du på rent skär på ett par störtloppslagg så lär det gå undan. Men antagligen går det inte lika fort på rent skär på ett par slalomcarvers med 12m radie...
Belaget min vän belaget... Stor skillnad på belag och belag...

GoranC sa:
Det skall gå fort och bra skidor går betydligt snabbare än billigare i alla fören och lutningar.
I Storbacken i Branäs får du räkna med att du kommer upp åtminstone 80 km/tim om du åker på rena carvingskär, det trycker på hyfsat bra i dom brantare hangen där.
Ditt problem är snarare att du är rädd för farten och behöver åka med betydligt bättre vinklar och teknik i carvingen.
En bra övning är att i t.ex en blå backe svänga så snävt du kan i en enda sväng så att du till slut åker uppför backen. Öva på det åt båda håll och med så mycket kantning av skidorna så att du till slut sätter dig ner på höften.
Du skall böja benen, men inte hela tiden, gör du det får du garanterat mjölksyra.
Du måste lära dig nyttja den prestanda som finns i skidorna, med 14m radie är det inga problem att lära sig svänga så skarpt att farten inte blir för hög i röda backar. Sen är det naturligtvis hur van man är vid hög fart, men det är en vanesak.
Sen kan ett tips vara att ta en lektion och få in grunderna i positionering av kroppen, detta för att du skall kunna få ut full valuta av dina nya skidor.

//GC
Det stämmer att jag blir rädd för farten. Man blir visst försiktigare med åren. :) I alla fall jag.
Jag förstår också att det till viss del är en vanesak. Att vänja sig med högre hastigheter.
Jag märker ju skillnad ju mer jag åker.
Jag känner mig bekväm i allt högre farter men tycker fortfarande bäst om medelfort. Tänkte att det borde gå att åka i samma fart som övriga i backen.
Jag har provat att svänga upp i en "fiskkrok" men farten blir för hög för fort.
Att tekniken brister är nog troligt då jag är rätt ny på carving.

Visst är det det. Dock tror jag inte att man kan säga att den bästa skidan att åka på nödvändigtvis måste ha bäst belag, utifrån glid. Det sjukaste belag jag upplevt är på Skilogic. Inget kunde fan repa dem. Men om ajg skulle vallat dessa dåligt så hade de nog kunnat bli ifrånåkta av vad som helst som var välskött.

Det jag reagerade på var att säga att en "bra" skida alltid är snabb. Då måste man ju precisera att man med "snabb" bara menar glidsnabb. TS verkar ju dock fokusera på någon mer allmängiltig definition av snabb :)

Edit, jag var för långsam och mitt svar var till Hasse...

Senast ändrad:
Till TS istället.

"Tänkte att det borde gå att åka i samma fart som övriga i backen."

Jag tror att ett problem ligger i detta. Du vill åka lika fort som alla andra i backen men du vill åka på helt rena skär. Nu åker jag en hel del i olika anläggningar i Sverige och jag måste säga att det är rejält ovanligt att se någon som kör på helt rena skär i röda/svarta backar. Så om du försöker åka på helt rena skär så kommer det att gå fortare än för de som åker och sladdsvänger. Men återigen, har du 14 meters radie så bör inte farten kunna bli speciellt hög, om du rundar upp i varje sväng, så länge du inte åker rejält brant förstås.

Nu får skidlärarna i forumet rätta mig om jag har fel men rent teoretiskt borde din skida, vid normal belastning max kunna färdas 14 meter neråt i backen från stillastående till att du åker uppåt igen vid optimal teknik och ifall du startar varje sväng från stillastående.

Pillard sa:
" rent teoretiskt borde din skida, vid normal belastning max kunna färdas 14 meter neråt i backen från stillastående till att du åker uppåt igen vid optimal teknik och ifall du startar varje sväng från stillastående.
Hur mycket hade du tänkt luta skidan i den svängen? ;) Att börja luta skidan te,x 45 grader från stillastående är ingen direkt hit.

Jag har själv, bla en skida med 14m radie. Inte går det att åka lika sakta som alla andra med den inte, i alla fall inte i Branäs utan snarare dubbelt så fort oavsett hur mycket man svänger. Men destao aktivare man åker desto bättre träning och mindre mjölksyra.
Branäs är ett familjeanlägg med merparten medelmåttiga åkare på hyrskidor. Att då tro att du kan åka lika sakta, som sladdåkarna, med skärande svängar är en utopi. Utan det som behövs är fart och teknikträning och att vänja sig vid att man får åka slalom mellan folket i backen. Ute på kanterna brukar det dock vara lite bättre med plats så att man kan susa ner i den fart man vill.
Vill du åka på ett ställe där du inte tycker att du åker fortare än andra får du söka dig till t.ex Trysil och dom brantare backarna där i Högegga eller Skihytta. Där är det oftast duktigare åkare med bra utrustning och hög fart.

//GC

"Jag har själv, bla en skida med 14m radie. Inte går det att åka lika sakta som alla andra med den inte, i alla fall inte i Branäs utan snarare dubbelt så fort oavsett hur mycket man svänger"

Nae, rundar du upp dina svängar tillräckligt mycket så kommer du att stå still i svängväxlingen. Att säga att skidan bestämmer hastigheten är ju att säga att det inte är du som kontrollerar dina skidor.

Åker man rakt ner i en blågrön backe för att göra glidtest är det ju tveklöst så att man ALLTID vill köra ifrån alla runtomkring. Ju bättre glid desto bättre, utan undantag, för alla. Farten håller man för fasen inte ner genom att ha sämre glid :lol: Kör du ifrån de andra så är det förmodligen för att du är tung (den s.k. "Anja Pärson gillar pizza-effekten", där det rent fysiskt går fortare med en större massa med ungefär samma yta som genererar luftmotstånd som en lättare åkare), eller för att de andra har sämre struktur/valla-kombo. Norsk struktur kanske är något för dig?

Det finns som jag ser det bara tre sätt att få ner farten med stil:

1. Runda upp skärande svängar mer genom att kanta mer och åka mer aggressivt och att ta kontroll över situationen även när det rullar iväg och på så sätt ligga precis på rätt sida gränsen av vad man klarar av. Full fart, full kontroll. Det här är det dom flesta medvetna åkare strävar efter i pist, både i långa och korta svängar. Kraftfullt, drivet och fördjävla kul, så länge det går.

När det är för brant och/eller drar iväg för mycket får man dessvärre använda sig av variant 2:

2. Sladda. På ett eller annat sätt släppa skäret. Det gör man genom att antingen gå över i en upprundad kortsväng med konstant släpp, "gubbsläpp" i längre svängar, eller genom rena sladdsvängar. Kräver mindre kraft än skärande sväng, men är väldigt mycket effektivare för att få ner farten.

eller när inget annat hjälper:

3. Raspa. Sätt båda stavarna mellan benen och sätt dig neråt. Bromsa genom att variera kroppsvikten. En svårbemästrad konst, men synnerligen effektivt i flack terräng.

Senast ändrad:
Pillard sa:
"

Nae, rundar du upp dina svängar tillräckligt mycket så kommer du att stå still i svängväxlingen. Att säga att skidan bestämmer hastigheten är ju att säga att det inte är du som kontrollerar dina skidor.
Helt riktigt, men det är inte så enkelt att praktisera i en backe full med människor, däremot är det ett bra sätt att åka med lägre fart i en folktom backe. Enda sättet att få ner farten som jag ser det är att lägga in några klassiska sladdsvängar, när det går för fort i förhållande till mängden människor och säkerheten i framfarten, för att sen gå tillbaks till skärande carvingsvängar. Skall du i full fart svänga upp tvärs alla andras färdväg för att minska hastigheten på så vis så lär du ganska snart kollidera med någon.
Sammanfattningsvis
Mycket folk i backen, som trådskaparns Branäserfarenheter och mina egna då jag åker där ca 30 dagar på en säsong, ger att man inte kan åka på skär hela backen.
kl 9-11 och 15-19 är det inga problem, då är det bara den egna benstyrkan och tekniken som avgör.

/GC

Använde mig själv tekniken denna kille demonstrerar för att verkligen kunna "stå emot" när det börja gå fort. Det är ju inga mesiga svängar han gör när han börjar bränna på lite. Nu kanske han överdriver för att verkligen visa hur djupt man kan gå i en sväng, men principen har jag har haft rätt stor nytta av :)

Till TS.

Om du blir så extremt trött så fort gissar jag på att du åker med konstant böjda ben samt en del bakvikt. Det brukar vara bästa sättet att snabbt få mjölksyra efter som det blir så statiskt.

Tips: Sök bred blå backe. Försök att hitta position som är med mer tryck framåt i pjäxan än bakåt i den. Testa att stå ut skidan på kant tills du har en riktning som närmar sig 90 grader mot fallinjen innan nästa sväng startas. Res upp emellan svängarna.

Med din radie och din vikt bör du klara det. Om inte ta hjälp av skidskola eller kunnig kompis.

Head supershape serien är kompetenta carvingvapen men dom är också lättsladdade när man så vill/behöver. Och som nämnts redan, att carva i svart/mörkröd pist kräver oerhört mycket.

Sen finns det inga genvägar. Åka, åka, åka gäller.

Lycka till.

Senast ändrad:
Tack för alla bra tips!
Jag tror att jag åker med väldigt böjda ben, det grundar sig i något jag fick lära mig som grundposition fast jag kanske missuppfattat den en aning.
Böjda ben och armarna framåt. Då känner jag mig t o m snabb.
Ska försöka resa mig innan sväng och se om jag får in den rörelsen bra.
Kul att se att många tycker det hör till åkningen att sladdsvänga emellanåt. Det gör att min åkning känns mer normal.
Jag har haft en bild av att antingen kan man carva och då gör man det. Hela tiden. Eller så sladdsvänger man och då kan man inte carva. :) Skönt att få det utklarat att det var en felaktig bild.
Idag lägger jag in sladdsvängar för att styra farten där jag tycker det är för brant eller där jag vill ha bättre kontroll över situationen. (Då menar jag t ex lägen där det kanske är uppkört och jag inte vet om det är fullt av snöhögar i partier där jag kommer behöva bromsa eller stanna från hög fart. Extra otäckt om det är mycket barn i området.)

Att ha vikten på plösen vet jag om men jag kan vara dålig på att få ordentlig position framåt.
Jag har tagit en tekniklektion i carving men det är nog dags för en till...har ont om åkkunniga kompisar. Åker mest med familjen så det lär bli en skidlärare.

Kan tipsa om att det finns typ noll kunniga skidlärare kvar i Branäs. Åk till Trysil och ta en lektion där istället.

bootfitta sa:
Kan tipsa om att det finns typ noll kunniga skidlärare kvar i Branäs. Åk till Trysil och ta en lektion där istället.
Så du menar att det är outbildade skidlärare som jobbar i Branäs? Det har jag svårt att tro. Är ganska säker på att de har utbildade skidlärare där oxå.... Så de borde vara kunniga? Eller har svenska skidlärarutbildningen blivit så dåligt de senaste 2 åren?

Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Så du menar att det är outbildade skidlärare som jobbar i Branäs? Det har jag svårt att tro. Är ganska säker på att de har utbildade skidlärare där oxå.... Så de borde vara kunniga? Eller har svenska skidlärarutbildningen blivit så dåligt de senaste 2 åren?
Branäs stöter aktivt ifrån sig kompetens. Från och med i år skidlärarchefen högst utbildad med steg tre under bältet. Hon är duktig, men har inga lektioner då det administrativa tar nära all tid i anspråk.

Det som hjälper mig att hålla nere farten och radien på svängen när man försöker gå på rena skär i brantare backar är att "aggresivt" flytta tyngdpunkten neråt i backen vid svängväxling. Det känns lite som att falla i början av svängen och sen "fångar" skidorna dig lite senare i svängen. Men det finns många backar som är för branta, smala eller som det är för mycket folk i för att jag våga gå på rena skär även om jag lyckas sätta tekniken någorlunda. Lektioner är alltid en bra idé om man hittar en bra lärare!

Nedan är en rätt intressant diskussion, hade gärna velat kunna åka så nån gång i framtiden :) :

Short radius turns by Bob Barnes

Hej alla å framförallt kjus. Sökte på nätet å hittade denna gamla tråd. Jag har precis samma problem med att skidorna går för fort. Jag har ett par titan supershape 177. I blå backar är det perfekt, men problemet börjar i röda då backarna oftast inte är breda nog för att få ner farten och det är svårt att svänga upp i backen.

Jag kommer just från en resa där jag dumt nog vurpade rejält då pisten svängde men jag låg på fel "sväng" mot pistens utformning. Dum som jag var hade jag inte rekat backen innan. Men de va en sån där dag. Sol, minus 5, vindstilla och nypistat på 2700 meters höjd, så man ville ju köra, dan innan var de som å köra i mjölk, som man var ju sugen som f-n. Men jag hann inte riktigt svänga upp och valde då att lägga mig för att bromsa upp.

Ja pajja knät, slog i axeln, å sträckte ryggen. Men kunde åka resten av den men var inte helt ok. Så de var lite trist.

Men ja kolla hastigheten i samma backe men jag tog det betydligt lugnare då ja ville rädda knät lite, å ja kom då upp i 67 kmh, så visst går de fort.

Jag har åkt länge, lärt mig med 200 å sladd. Men börjar nu få grepp på carving å det är ju superkul.
Jag är inget superproffs men helt ok svenne.

Så jag funderar kraftigt på att köpa mig ett par kortare typ 165 med mindre radie för att kunna utnyttja carvingskidan mer men att inte få samma hastighet. Idéer på det? Och hur har det gått för dig..
Då kan man ju byta lite beroende på backar? De kanske kan va en bra grej?

Vill du verkligen ha en kortare radie än din Titan supershape?
Mina har några år på nacken men jag har för mig att de har en radie på 13 meter vilket väl är ganska kort.
Om man åker med en bra teknik på dessa skidor så går de som tåget men de är också väldigt lätta att sladdåka med. Behåll skidorna och ta ett par skidlektioner är mitt råd.

Ja sladda kan man ju alltid göra. men jag vill försöka carva så länga jag kan och tror att jag är lite för lätt för dessa skidor när det börjar bli brantare röd/svart. Brantast måste man ju alltid sladda.

Jag har inte tänkt göra mig av med dessa skidor då de är perfekta i blå/röd men röd/svart pallar jag inte riktigt.
de e klart om jag skulle åkte minst 40 dagar per år så skulle ja kanske behärska dem bättre.

Fågan är lite, om längden då detta självklart påverkar hastigheten och då man vill öva i branta backar
då ha de lite kortare skidorna. Då alla anläggningar inte direkt har alla typer av backar.

Ta lektioner är ju bra, men man måste ju öva själv och har tagit massa lektioner under åren med olika kvalite.
så öva själv är ju ett måste.

Nån som har fler olika längder och varvar med dessa?

Det låter mer som ett teknikproblem än skidproblem.
För bra skidor och för kass teknik är ingen lysande kombination
Det bör vara balans mellan detta
Skidan har väl 15,5 m radie och den går det att svänga nått nöjävligt med
Handlar bara om att skapa vinklar via bra teknik och bestyrka
Är skidan för styv för din teknik och vikt så kan jag förstå att du tycker att dom går för fort.
Då borde du mer satsa på en lite mindre avancerad skida som du kan åka saktare med.
Jag har inte olika länder av samma skida men olika typer, med olika längder och bredder, beroende vad jag åker i för förhållande. Från 167cm 78 breda till 195cm 132 breda.

/GC

Gå på jOppes råd, fall framåt - och vinkla.

Det låter som om du kommer i bakvattnet med för mycket bakåtvikt (se Carvers svar också) vilket ger acceleration men inte mycket sväng. Träna på att skapa tryck på plösen genom att luta "hela kroppen" framåt, inte bara trycka med smalbenen. Slappna av. Tryck framåt gör att framdelen av skidan vill initiera sväng. Lägg till vinkla. Träna och testa i blå.

Egentligen ska du inte ha framåtvikt utan stå neutralt (90 grader) i förhållande till lutande backe men "fall framåt" och "tryck på plösen med hela kroppen" är vägen dit. När du väl är där handlar det om att vinkla skidorna. Då kan du titta på den här killen som jag tycker gör det bra:

Japp era förklaringar är bra och stämmer bra med min uppfattning. Och ett par korta skidor som jag kan öva i brantare partier är nog inte fel. Filmen visade bra och jag uppfattar det som att jag använder mig mer av denna teknik än de skidlärara förmedlat att man skall stå typ 50/50 på skidorna. Det funkar ju i flacka partier men när det börjar bli brantare så måste vikten och vinkeln vara mycket med på ytterskidan. Fattar inte hur de kan påstå att man skall stå 50/50 det är ju helt fel och omöjligt. Då innerskidan även blir mycket högre upp i branta partier, det är omöjligt att få tryck på den.

Noterade även att killen på filmen körde på ett par 150 skidor med 8m radie? Detta kan ju vara bra för att öva in och få in carvingkänslan mer och få ner hastigheten, med korta skidor.

Kottla sa:
Gå på jOppes råd, fall framåt - och vinkla.

Det låter som om du kommer i bakvattnet med för mycket bakåtvikt (se Carvers svar också) vilket ger acceleration men inte mycket sväng. Träna på att skapa tryck på plösen genom att luta "hela kroppen" framåt, inte bara trycka med smalbenen. Slappna av. Tryck framåt gör att framdelen av skidan vill initiera sväng. Lägg till vinkla. Träna och testa i blå.

Egentligen ska du inte ha framåtvikt utan stå neutralt (90 grader) i förhållande till lutande backe men "fall framåt" och "tryck på plösen med hela kroppen" är vägen dit. När du väl är där handlar det om att vinkla skidorna. Då kan du titta på den här killen som jag tycker gör det bra:
Ursäkta, det blev nog fel länk :-/
Den här skulle det vara:
:-)

@Kottla
Det jag skulle vilja se är en tydligare högavlastning mellan svängarna dels för att vara tydligare, dels för att det även skulle ge mera vila för benen och en bättre hantering av mjölksyran (mer blodgenomströmning eftersom det statiska arbetet minskar)

Tycker faktiskt att den länken som Alex_Sverin la upp visar det tydligare

@skidsvenne
Sen är jag även tveksam till att någon skidlärare sagt att du skall ha 50/50 tryck i carvingsvängar?
I lössnö offpist så ja då kör du med tät skidföring typ kloss och vikten så jämnt fördelat som möjligt.

Det är nog alltid ett klart högre tryck på ytterskidan om du skall ha en funktionell carvingsväng.
Allt från typ 60/40 till 99/1

@Hasse_Lindborg är en person med stor kunskap som säkert kan bidra en hel del om han har tid :)

@kottla ok ser i klippet att de svänger mer än när jag kör, får kolla på det. Känns inte som jag kommer bak men får analysera lite mer.

@ake_astrom
Tyvärr så stämmer det, vi var två pers som bokat specifikt för carving. Men vi insåg ganska snart att detta inte gick, då vi var minst lika bra på det. Och då är vi inte speciellt bra. Men vi åkte och hade kul ändå.

Ja länken var bra och den med sladd var bra ha..ha.. Har aldrig sätt någon i backen som behärskar den stilen.
Både sladd å carv i samma sväng. Han åker ju grymt bra. Men känns lite överkurs just nu.

Ja skall se om jag hinner åka nåt i helgen så kan ja ju ladda upp ett klipp så kan ni kanske förstå vad ja menar.

Tack för all hjälp hittills

Ake_Astrom sa:
@Kottla
Det jag skulle vilja se är en tydligare högavlastning mellan svängarna dels för att vara tydligare, dels för att det även skulle ge mera vila för benen och en bättre hantering av mjölksyran (mer blodgenomströmning eftersom det statiska arbetet minskar)

Tycker faktiskt att den länken som Alex_Sverin la upp visar det tydligare
Jag gillar schweizarna men i exemplet använder schweizaren mycket större bredd av backen. Heluvaskier kör i en smalare "korridor". Kör du snabbare svängväxlingar har du inte tid att resa dig emellan svängarna. Dessutom är du mer i ett viktlöst tillstånd där du inte har tryck mot skidorna i själva växlingsfasen. Musklerna jobbar i mer extremfallet, carving kortsväng, motvärts för att dra upp benen så skidorna kommer förbi under kroppen. Sträckning och tryck kommer i själva svängen. Det blir alltså en tryckväxling i musklerna och inte så jobbigt som det ser ut.

Däremot håller jag med dig att vid längre svängväxlingar så blir det jobbigt att ligga djupt för då har du tryck på skidorna även mellan svängarna i växlingsfasen och då skulle jag också peka på att göra som schweizaren.

Det jag dock ville visa med HeluvaSkier är att han får bra vinkel på skidorna.

@Kottla
Nu vill jag påstå att fram till ca 1:25 så är det högavlastning. Vilket betyder att du reser dig upp mellan svängarna för att avlasta skidorna).
Om än inte så tydligt visat vilket jag påpekar.

För att sedan övergå i lågavlastning. Vilket betyder att du dra in benen under dig för att avlasta skidorna innan sväng

Ca 1:48 är han tillbaks i högavlastning.
Bara att vi kan konstatera detta visar att klippet inte är så väldigt bra som instruktion eftersom det lätt kan förvilla någon.

Nu tittar jag inte längre som än så på klippet denna gång så vad som händer sedan lämnar jag.

@skidsvenne
Vill påstå att det är klart enklare att försöka börja med att efterlikna det som visas ca 1:16 in i klippet i den filmen som jag länkar till än att försöka åka som det andra klippet.
När de svängarna sitter med rena skär så är det "bara" att minska radien till mindre svängar med samma teknik.

När du känner att det sitter så kan du börja fundera på lågavlastning vilket är det som slalomåkarna i bana gör eftersom de inte hinner med annars när det är kort mellan käpparna.

Ha det gott i backen och ta gärna några lektioner av en skidlärare som har avlagt examen så skall du se att det kommer att hända saker med din utveckling :)

@Ake_Astrom
Jag inte helt säker på vad du menar med högavlastning och lågavlastning. För mig verkar du mer beskriva höglast och låglast, men det kan vara jag som inte kan termerna. Men jag får ändå uppfattningen att vi menar samma sak och att du beskriver det bra.

Sedan håller jag med om att Schweizer-filmen är en bättre instruktionsfilm och vad du skriver till
@skidsvenne. Mitt klipp vad kanske inte helt rätt för den här tråden.

@Kottla
Avlasta tyngden från skidorna => lättare att byta mellan sväng.

Hög eller lågavlastning, det läge kroppen befinner sig i när tyngden är som lägst mellan skidorna och underlaget.

Högavlastning: Att hoppa och vrida skidorna är den ultimata högavlastningen tyngd = 0, men man behöver inte vara så extrem.

Lågavlastning: Sjunk ner hastigt och i samband med det lägg om skidorna till ny sväng, när du gör en hastig "knäböj" på en våg så visar den en lägre vikt under tiden du låter kroppen sjunka ner, det är då du passar på att byta sväng.

Filmen jag länkade till visar en tydlig högavlastning mellan svängarna genom att skidinstruktören reser sig upp mellan varje sväng för att avlasta och lättare kunna byta riktning och börja nästa sväng

Var det en tydlig förklaring?

Ha en bra dag.

Tillbaka
Topp