Mina skidor går för fort..?
@Ake_Astrom
Okej, hajjar vokabulären. Tack
Högavlastning låter lite oldschool i mina ögon men är väl en del i verktygslådan även i modern skidåkning. Som t ex i driftingen som schweizaren visar och/eller när skidan radie är för stor för den sväng som ska göras så kan man ju dra till med blandad carving och sladd.
För egen använder jag mig inte av högavlastning för att hjälpa till med sväng. Försöker snarare undvika det. Jag vinklar skidorna helt enkelt. Men det är mer mentalt hur jag åker för att lita på att skidorna gör jobbet. Och så åker jag också på ett par slalomcarver som svänger glatt.
Lågavlastning blir det ju när skidorna ska under kroppen i snabba svängväxlingar och då gör jag det för att undvika att överkroppen rör sig upp och ned. Kör jag längre svängar reser jag mig kanske något för att undvika mjölksyra men inte för hjälpa svängen.
Mer hur jag tänker.
Nu ska jag dock sticka ut hakan lite. Strax börjar storslalomen i VM i Vail. Ted Ligerty som tidigare låg före de andra mycket tack vare de vinklar han kommer ner i har inte samma övertag längre. Som jag förstått är det för att han reser sig för mycket mellan svängarna. Det gör t ex inte Hirscher som ligger djupare i växlingsfasen och kommer snabbare från kant till kant. Det ger honom en fördel om portarna står tätare. Ted hinner inte riktigt med då men är som vanligt snabb om portarna står glesare. Så min förutsägelse är att tätt stakat -> Hirscher, glesare stakat -> Ligerty. Men min favoritåkare är Neureuther. Och Anna Fenningers bland tjejerna. Hennes åk igår var en fröjd (bortsett från den där enstaka plogsvängen).