MINDBENDER 90 C

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Hej,

Jag har precis införskaffat mig K2 Mindbender 90 c 19/20.

Dom har markerat ut "core center" på skidan som är placerad 9,5cm bakom "True center" tycker det låter lite långt bak, dock så rekommenderas 9,5cm av olika butiker.
Jag kör bästan bara pist börjar köra lite offpist bredvid pisten, hoppar på allt smått och roligt jag ser och svänger in bland träd utanförpisten lite dock.

Vart i helvete ska jag placera bindningen?! hade först tänkt mig 2,5cm bakom "true center" men nu är jag helt confused eftersom "core center" ligger så långt bak... och det är ju markeringen på skidan som är utmätt av tillverkaren och har med balanspunkt att göra.

Nån som kan hjälpa?

Bilagor

Senast ändrad:
MINDBENDER 90 C
Svårt att säga då jag varken åkt eller monterat skidorna ifråga men spontant känns 9,5 som väldigt långt bak.
Jag hade nog satt den någonstans mellan -4 och -7 från true. Sen beror det såklart på åkstil men då du ursprungligen tänkte -2 från true antar jag att du kommer från parkhållet:).

Längre bak ger skidan lite mer lyft fram och mer kontroll i svängar, och längre fram mer balans i hopp och lek

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Svårt att säga då jag varken åkt eller monterat skidorna ifråga men spontant känns 9,5 som väldigt långt bak.
Jag hade nog satt den någonstans mellan -4 och -7 från true. Sen beror det såklart på åkstil men då du ursprungligen tänkte -2 från true antar jag att du kommer från parkhållet:).

Längre bak ger skidan lite mer lyft fram och mer kontroll i svängar, och längre fram mer balans i hopp och lek
Jag kör bästan bara pist börjar köra lite offpist bredvid pisten, hoppar på allt smått och roligt jag ser och svänger in bland träd utanförpisten lite dock. Vill kunna glida nån meter bakvänt också, jag kör aldrig park. Men funderar på att montera på +2cm från fabrik "Core center som ligger på -9,5cm så då landar jag på 7,5cm från "True center"

MINDBENDER 90 C
Jag kör bästan bara pist börjar köra lite offpist bredvid pisten, hoppar på allt smått och roligt jag ser och svänger in bland träd utanförpisten lite dock. Vill kunna glida nån meter bakvänt också, jag kör aldrig park. Men funderar på att montera på +2cm från fabrik "Core center som ligger på -9,5cm så då landar jag på 7,5cm från "True center"
Funkar nog bra, och känns nåt fel går det ju att montera om.

jaksu

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Varför skaffar du en directional skida om du önskar dig nånting mera lekfullt?

jet

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Jag har monterat mina 108ti och 116c 2,5cm framför core center på inrådan av K2 och har varit mycket nöjd med det.

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Jag har monterat mina 108ti och 116c 2,5cm framför core center på inrådan av K2 och har varit mycket nöjd med det.
Nice tack, så din mittpunkt på pjäxan står alltså på 2,5cm framför core center så jag förstår rätt? :)

Gillar du mindbender serien föresten? mina första mindbender.

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Varför skaffar du en directional skida om du önskar dig nånting mera lekfullt?
Därför jag blivit tipsad om mindbender från dom flesta butikerna black snow, skifix osv Jag gillar att åka pist och alla jag åker med åker pist med pist skidot. Men jag vill ha något allround som funkar att leka med eftersom pist skidan blir tråkig för mig,
vilken skida hade du tyckt jag skulle kika på? :)

jaksu

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Hmmm... En bra fråga. Kanske Bent Chetler 100, Rustler 9, nånting från Line?

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Hmmm... En bra fråga. Kanske Bent Chetler 100, Rustler 9, nånting från Line?
Jo min polare kör på chetler, men jag kan åka skidor åkte sen jag var liten men jag har inte ägt ett par på 15år, bara hyrt.
Men nu har jag åkte igen dom senaste 3 åren och hyrt. Kan åka bra men är inget proffs :) chetler är för dyra.

jet

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Nice tack, så din mittpunkt på pjäxan står alltså på 2,5cm framför core center så jag förstår rätt? :)

Gillar du mindbender serien föresten? mina första mindbender.
Yes. Mitten på min pjäxa 2,5 framför CC.
Stort fan av båda modellerna. Ska göra mig av med den smalare för att jag har för många par skidor och använder 116an oftare. Definitivt två av mina favoriter på länge men eftersom jag använder skidorna och reser i jobbet blir 116 naturligare att ta med (lättare att släpa runt och roligare dom extremt få gångerna jag får chansen att åka djupare snö).

olddjara

Medlem
MINDBENDER 90 C
Därför jag blivit tipsad om mindbender från dom flesta butikerna black snow, skifix osv Jag gillar att åka pist och alla jag åker med åker pist med pist skidot. Men jag vill ha något allround som funkar att leka med eftersom pist skidan blir tråkig för mig,
vilken skida hade du tyckt jag skulle kika på? :)
Black crows Camox! Sjukt rolig, lekfull o tramsa runt på men riktigt kul carva på också.

Tottek

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Men men men
Asså -9.5cm är inte långt bak, speciellt inte för en 90 skida och speciellt inte om du åker mest I pisten o börjar åka lite utanför, skulle du säga att du åker mest I parken men lite i pisten så absolut montera den -2.5, men då skulle jag väll egentligen rekommendera en annan skida
Finns flera skidor som monteras -11cm tex kore 93 och andra mer frontside/all mountain skidor

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Men men men
Asså -9.5cm är inte långt bak, speciellt inte för en 90 skida och speciellt inte om du åker mest I pisten o börjar åka lite utanför, skulle du säga att du åker mest I parken men lite i pisten så absolut montera den -2.5, men då skulle jag väll egentligen rekommendera en annan skida
Finns flera skidor som monteras -11cm tex kore 93 och andra mer frontside/all mountain skidor
Jag funderar på att montera +2cm från "Core center" som är -9,5 från true center. Då kommer jag hamna på -7,5cm från true center.

Tottek

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Alltså mindre flyt offpist? eller i pist?
Jag åker 80% pist och 20% off-pist "breve pisten i skog och små hopp och sånt kul, åker nån meter bakofram osv :)
Ja utanför, så vill du ha en lekfullare karaktär bumpa fram den precis som du tänkt, vill du åka mer lössnö utanför pisten så låt den va

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Ja utanför, så vill du ha en lekfullare karaktär bumpa fram den precis som du tänkt, vill du åka mer lössnö utanför pisten så låt den va
Nice :) schysst! har inte ägt ett par skidor på länge, äntligen! bara hyrt är ju fan aldrig hemma på vintern

JH.JH

Ny medlem
MINDBENDER 90 C
Föresten vad tror ni om pjäxorna rossignol m speed 100 till mina skidor? har bred fot och tycker dom passar skapligt, hälen glappar ju på alla pjäxor jag testat men en sula kan ju lösa litegranna av det.

Tottek

Aktiv medlem
MINDBENDER 90 C
Föresten vad tror ni om pjäxorna rossignol m speed 100 till mina skidor? har bred fot och tycker dom passar skapligt, hälen glappar ju på alla pjäxor jag testat men en sula kan ju lösa litegranna av det.

Åk till en butik, helt omöjligt o näthandla

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp