eriC1
Aktiv medlem
"Misalignment" vid montering av tech-bindning
Hej, monterade mina ATK FR14 igår, brukar vara extremt noggrann med att tådel och häldel är monterade precis i linje, men en sen kväll kombinerat med alpresa idag gjorde att jag tydligen missade/såg dåligt på ena bindningen. Jag monterade tådelen först, och är den något sne när man klickar i skon och häldelen inte matchar helt perfekt så skon glider ner i pinsen helt perfekt så ska man ju lämna skruvarna i tån lite löst och vrida lite på skon så tådelen matchar pinsen i bak och sedan skruva åt ordentligt. Tydligen missade jag att det var lite snett, och pjäxan faller ju inte precis perfekt ner i pinsen, utan är vriden ca 1-2 mm ur en perfekt linje. Det krävs absolut inte mycket kraft för att pjäxan ska hamna rätt i linje i pinsen, så det är inte så pass snett så pjäxan står och vilar på pinsen, utan dom glider ner perfekt bara jag trycker till ytterst löst, eller ibland glider den ner i pinsen helt bara av pjäxans tyngd.
Frågan är dock, hur pass stora är toleranserna? Får jag onödigt höga krafter som kommer verka i ena sidan på tådelen för att väga upp den något snea tådelen? Eller vrider sig häldelen lite för att kompensera "snedheten"? Är det helt onödigt att oroa sig, är det sämre att jag lossar på skruvarna i tådelen, petar i lite nytt lim och sedan vrider tådelen perfekt i linje och skruvar åt igen? Är det bara jag som är petig och nojig med nya prylar, är det bara att tuta å köra?
Frågan är dock, hur pass stora är toleranserna? Får jag onödigt höga krafter som kommer verka i ena sidan på tådelen för att väga upp den något snea tådelen? Eller vrider sig häldelen lite för att kompensera "snedheten"? Är det helt onödigt att oroa sig, är det sämre att jag lossar på skruvarna i tådelen, petar i lite nytt lim och sedan vrider tådelen perfekt i linje och skruvar åt igen? Är det bara jag som är petig och nojig med nya prylar, är det bara att tuta å köra?