mitt snökanonsprojekt

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
mitt snökanonsprojekt
ja här tänkte jag förklara hur jag har byggt min kommande snökanon:

Det jag behöver listan:

kompressor
kopparrör
t-rör för att ansluta kopparröret med

inget av dessa har jag och nästa inlägg blir när bygget börjar

hitta en bra begagnad kompressor använd i 15 minuter för 1000 spänn

järnrör + t-röret som jag kopplar in rören i kosta: 300-400 spänn

jag återkommer med ritningar och bilder av bygget och mer förklarning

mitt snökanonsprojekt
okej tack för tipset ska kolal det också. har sett att jula har rör och allt och kompressorn från blocket som sagt

fan vad kul att du gör det, paffare!

mitt snökanonsprojekt
ah okej får se vad det blir av det här men tanken att det ska bli nåt iaf som liknar en snökanon, högtryckstvätt ska funka har hört folk som har testat det ska nog testa det först innan jag ger mig på det här mm tack sverigetomten det va en bättre ritning

mitt snökanonsprojekt
AnderZson sa:
okeeej aa men de måste kanske vara bra många minus för de ska funka?
naj funkar nog med 5 minus också

grejen är att jag vid 4 minus grader gick ut förra vintern med en vattenslang med ett litet pytte hål i som vattnet spruta ut med ganska kraftigt tryck jag stod på marken och jag va då typ 160 lång och det blev små små blöta snökristaller så klart det borde funka med högtryck, ska testa att stå på mitt friggebodstak som är 2m högt och jag är 172cm så då blir det lite höjd får se hur det blir!

Senast ändrad:
mitt snökanonsprojekt
galet najs hitta en kompressor på rusta för 500 spänn ska kolla lite om den räcker att ha och i så fall blir slut priset ca 700 spänn

mitt snökanonsprojekt
SverigeTomten sa:
här kommer någonting som fungerar
en riktig handgjord snökanon!

http://pubpages.unh.edu/~mkilens/page2.htm

din ritning är ok, men jag kan säga redan nu att det kommer bli oönskade effekter på ditt hemmabygge, kolla på länken jag skrivit.
Den funkar fintfint
Vi byggde denna i fjol, priset blev ca 35€, 320 kronor kanske, men vi lånade kompressorn så den behövde vi inte köpa..

det jag kan säga om bygget var att den funkade bra när det var riktigt kallt, typ -15, den funkade dålit vid -5 och uppåt, bara våt slask hur man än ställde kranarna. det svåra är att ställa båda kranarna rätt, men öppna luftkranen allt, och sen vattenkranen försiktigt tills snön är bra. sen nästa problem, när kompressorn gått en stund sjunker trycket och snön blir våt, vilket betyder att man måste stänga vattenkranen lite igen. detta kan undvikas genom att man ställer både luftkranen och vattenkranen lite lägre redan från början.. eller hittar en extremt fläskig kompressor...

ändan varifrån snön skall spruta ut är ett "lock" med ett hål i mitten, köp flera lock och borra olika stora hål i dem, ju kallare väder desto större hål används, och desto snabbare kommer snön..

till slut kan vi konstatera tt det inte lönar sig värst mycket att bygga en. om det inte är riktigt kallt tar det länge att göra snö, och sliter på kompressorn eftersom den måste gå hela tiden ifall den är liten. men den var kul och enkel att bygga, och kul när man fick kranarna inställda rätt! men före du hunnit göra så mycket snö så att du kan åka, så har nog den riktiga snön kommit..:D

Hoppas nån har orkat läsa igenom detta nu, har nån annan erfarenheter av eget bygge, eller tips, så skriv här, jag vill också veta hur man kan förbättra våran egen kanon..:D

mitt snökanonsprojekt
okej tack så sjukt mycket för hjälpen har du ms så jag kan snacka vidare med dig?

mitt snökanonsprojekt
jona_than sa:
SverigeTomten sa:
här kommer någonting som fungerar
en riktig handgjord snökanon!

http://pubpages.unh.edu/~mkilens/page2.htm

din ritning är ok, men jag kan säga redan nu att det kommer bli oönskade effekter på ditt hemmabygge, kolla på länken jag skrivit.
Den funkar fintfint
Vi byggde denna i fjol, priset blev ca 35€, 320 kronor kanske, men vi lånade kompressorn så den behövde vi inte köpa..

det jag kan säga om bygget var att den funkade bra när det var riktigt kallt, typ -15, den funkade dålit vid -5 och uppåt, bara våt slask hur man än ställde kranarna. det svåra är att ställa båda kranarna rätt, men öppna luftkranen allt, och sen vattenkranen försiktigt tills snön är bra. sen nästa problem, när kompressorn gått en stund sjunker trycket och snön blir våt, vilket betyder att man måste stänga vattenkranen lite igen. detta kan undvikas genom att man ställer både luftkranen och vattenkranen lite lägre redan från början.. eller hittar en extremt fläskig kompressor...

ändan varifrån snön skall spruta ut är ett "lock" med ett hål i mitten, köp flera lock och borra olika stora hål i dem, ju kallare väder desto större hål används, och desto snabbare kommer snön..

till slut kan vi konstatera tt det inte lönar sig värst mycket att bygga en. om det inte är riktigt kallt tar det länge att göra snö, och sliter på kompressorn eftersom den måste gå hela tiden ifall den är liten. men den var kul och enkel att bygga, och kul när man fick kranarna inställda rätt! men före du hunnit göra så mycket snö så att du kan åka, så har nog den riktiga snön kommit..:D

Hoppas nån har orkat läsa igenom detta nu, har nån annan erfarenheter av eget bygge, eller tips, så skriv här, jag vill också veta hur man kan förbättra våran egen kanon..:D
verkar juh funka riktigt bra ;) hur mycket snö blev det?

mitt snökanonsprojekt
man får kanske snö till inrunet till ett rail eller nåt mindre hopp om man har igång den över natten.. bra om det är mycket kallt och lite snö, som de kan va typ i början av januari.. finns det naturlig snö lönar de sej inte så värst mycket att ha igång den.. så förvänta er inga big air byggen me denna kanon, grabbar..:D

mitt snökanonsprojekt
jona_than sa:
man får kanske snö till inrunet till ett rail eller nåt mindre hopp om man har igång den över natten.. bra om det är mycket kallt och lite snö, som de kan va typ i början av januari.. finns det naturlig snö lönar de sej inte så värst mycket att ha igång den.. så förvänta er inga big air byggen me denna kanon, grabbar..:D
Du har inga bilder och dylikt på eran snökanon?
Kanske tillochmed bilder på när ni kör snökanonen?

Senast ändrad:
mitt snökanonsprojekt
-Robint: har inga bilder på när vi använder den, men jag kan nog ta ett par bilder av hur den ser ut, kanske tillochmed plocka isär den så ni ser hur den är byggd, problemet är att den är hemma, och jag är i skolan på annan ort, så det kan ta en stund innan jag hinner ta bilder.. men jag skall försöka lägga upp dom denhär veckan!

mitt snökanonsprojekt
såg detta och har sett många filmer på youtube på folk som har åkt skidor med det med en presenning under och kanske kan det va nåt just nu när man bara längtar efter snön http://www.coolstuff.se/p807/Supersno.html

det behövs en stor påse 200kr för att fylla en presenning med snö presenningen är 170 bred och 2m lång ock kostar 12 spänn på jula då köper man typ två sånna preseningar och två påsar sammanlagt blir det då ca 424 spänn och då har man en liten backe räcker säkert med en stor påse snö och en presenning också fett najs

mitt snökanonsprojekt
are_for_ever sa:
såg detta och har sett många filmer på youtube på folk som har åkt skidor med det med en presenning under och kanske kan det va nåt just nu när man bara längtar efter snön http://www.coolstuff.se/p807/Supersno.html

det behövs en stor påse 200kr för att fylla en presenning med snö presenningen är 170 bred och 2m lång ock kostar 12 spänn på jula då köper man typ två sånna preseningar och två påsar sammanlagt blir det då ca 424 spänn och då har man en liten backe räcker säkert med en stor påse snö och en presenning också fett najs
Vilket år är du född?

mitt snökanonsprojekt
jag kör nog på högtryckstvätt faktiskt finns på jula för 400 spänn

Tillbaka
Topp