Mittmontera en twintipp eller ej?

jacobceder

Medlem
Hejsan. Jag funderar på att köpa ett par salmon 1080 foil. Jag åker nog mer pist och offpist än park så därför undar jag om det vore bättre att inte montera bindningarna på mitten utan lite längre bak. Förlorar en twintippskida känsla om man inte mittmonterar dom?

Kör inte mittmonterat så kommer du få ut mycket mer av dina skidor, jag tycker bakmonterat funkar bra även i park!

Hej.

Mitt råd till dig är att du besvarar din egen fråga genom att söka runt i forumet. Det finns otaliga mängder inlägg om just detta ämne. Nu riskerar du tyvärr att råka ut för en del aggressiva svar som med blandad trevlighet uppmanar dig att just hitta svaren själv i andra trådar på forumet.

Men nu när jag ändå skriver kan jag ju passa på att säga att det låter som det skulle passa dig bättre att montera bindningen en bit bak från skidans mittpunkt.

hej
mittmonterning är best om du hopper mere en du åker.
det för att få bettre stabilitet i spinnet eller i det du flyger ut ur hoppet.

jag har mitt monterat min salomon candide, och de är jätte trevliga i parken och pisten, men inte i skogen med lössnö. där går de som två ubåtar!

okey Påverkar det en twintippskida negativt i pisten om mann bakmonterar dom. Dom är väll gjorda för mittmontering?

Nja asso jag har ju mitt monterade och jag tycker inte att skidan blir lika skööön när det gäller twintip om man inte mittmonterar

Jag har på mina två senaste skidor haft en blandning. Jag har bindingen monterade precis mitt emellan vanlig svenssonmontering och mittmonterat. Funkar grymmt bra, bra balans i luften, lätt att svänga i pisten med, lätt att åka switch, skitskönt i puder

gillar man parker ska man ha twintip
gillar man twintip ska man ha mittmonterat
annars kommer du bli kallad för oldschoolåkare

nej ja tycker i sånnafall du ska mittmontera båda twintipsen.

när man väl har vant sig med mittmonterat tycker jag det inte är så stor skillnad mellan det och bakmonterat i pistegenskaperna, i park är det helt klart bättre med mittmontering. men det är bara vad jag tycker och det skiljer ju mellan olika personer

Är du däremot van med mer bakmonterade skidor och gillar att trycka på och använda skidans egenskaper fullt ut är det inte kul med mittmonterat. Iofs blir det lite konstigt men jag kan ju ge min bild av det. Jag åker på ett par av årets Scratch BC och dessa är bakmonterade. De är tokigt sköna i pisten om man vet hur de fungerar. Jag prövade en homies gamla 1080 som var mittmonterade och det kändes ju som skit. Nu är ju BC och 1080 ganska olika skidor, skiljer väl 1,5 cm i midja, stor skillnad i konstruktion och så men min bedömning är att det är ett förbannat jobb att försöka svänga runt skidorna. Du har så jäkla mycket brätte bak att det blir tråkigt att åka vanligt. Men sen så är det ju en ruggig skillnad när det kommer till själva parkåkandet, även om mina BC med bakmontering är ruggiga att landa switch med, mycket brätta att landa och flexa på, så att säga.. ;-)

varför låta andra välja åt dej? ta de du tycker är bäst.. men bakmonterat är fullt och onödigt..

Garn-DannE sa:
antagligen ska du köra mittmontering!!!
Själv skulle jag inte rekommendera det eftersom att han åker mest pist & offpist än park och räcken. Och vill man pressa i pisten så är inte mittmontering det bästa, inte heller i lössnö..

Men det är ju bara min åsikt och den räknas ju inte..

Montera enligt anvisning, på de flesta twintips så finns det två olika markeringar en "traditionell" och en "modern". Den "moderna" är det som folk oftast kallar mittmontering. Om du ska använda skidorna till mest pist och off pist så skulle jag rekommendera dig att montera dom efter den "traditionella" märkningen alternativt en liten kompromiss nån cm framför denna markeringen. (och eventuellt välja en bredare skida?)

om du inte åker så mycket park så ska du INTE mittmontera skidan! det gör att den blir svår åkt i pisten och offpisten!

men om du skulle börja åka park så är det juh bara att montera om bindningen! så svårt va det!..

Tillbaka
Topp