mittmonterade bindningar i offpist?

att de är!:D speciellt om man kör långa lines, med mycke djupa svängar, då tare på bena i slutet:D men de går ändå hyffsat bra. men asåå de beror ju också på vad du har för skidor , och hur lång dom är och så...

Senast ändrad:
Det beror lite på vad du har för skida. Men för det mesta Ja det är jobbigt att köra med mittmonterade bindningar i offpist.

Jobbigt och jobbigt. Det är ju inte som att köra en ironman men det är oftast behagligare att köra med normal montering dà skidorna inte tenderar att dyka ner i snön när man minst anar det.

Din åkning blir absolut lidande med mittmonterat. Så fort det inte är vindpackat så måste du börja hänga bakåt. Detta ökar med snödjup och med farten. Nu skall jag erkänna att jag inte åkt på något bredare än Salomon Pocket Rocket som varit mittmonterat. Detta var dock ingen höjdare när farten ökade. Hur tex ett par mittmonterade Atomic Thug beter sig kan jag inte svara för. Dock vet jag att det inte är så kul att behöva oroa sig för att stompa en landing pga oro för en face plant. Naturligtvis går det bra att åka på skidor monterade i mitten men det vore inte mitt val för en heli vecka i Monashee. det korta svaret på din fråga, Ja det kommer bli jobbigt. Jobbigare och jobbigare blir det ju djupare och fortare du vill åka. Men det går.

T-son

Med smala parklagg blir det extra jobbigt. Med bakmonterade parkskidor krävs god puderteknik för att inte hamna i baksätet. Har du däremot ett par Chop Sticks, Nordica Zero eller annan symetrisk puderskida kommer det givetvis funka jättebra. De är ju gjorda för att monteras på mitten. En mittmontering på icke-symetrisk skida (otroligt ointelligent) kräver krav på skidans brätte för att det skall gå att åka "normalt". Väl tilltagen bredd och rocker är helt klart att rekommendera om du vill kunna åka som vanligt!

jocke_torkelson sa:
Nu skall jag erkänna att jag inte åkt på något bredare än Salomon Pocket Rocket som varit mittmonterat.
T-son
Nu är väl Pocket Rocket aldrig någon höjdare att åka på :-)

Helt klart kommer det vara jobbigare, och kan man välja så hoppa över det och kör "vanlig" montering.
Och så länge man lägger fokus på att ÅKA skidor och inte hoppa så är mittmontering ingen höjdare.

Ju mer skida du har bakom bindningen ju mindre kommer den ju sjunka ner där bak och således ha svårare för att komma upp på snön där fram, ganska logiskt. Jag körde mittmonterad på mina Rossignol S3 i puder, visst gick det men man får ju kämpa lite extra. Men har du bra benmuskler och bra uthållighet så fine ;)

jag skulle säga att det beror på vilken typ av skida du kör på. en symmetrisk skärning är förstås mer lämpad och därmed inte lika jobbigt. att det är jobbigare än att åka på en annan skida (icke-symmetrisk) som är bakmonterad råder det väl inga tvivel om...?

Som sagt, helt beroende på vilken skida du har...jag kör på ett par chopstick o hade jag inte kört med mittmontering så hade skidans egenskaper helt gått åt skogen. Hursomhelst jag e väldigt nöjd med min montering men det e ju pga skidans egenskaper och vad den e gjord för...

Mina The dumont 176 FRAMmonterade är ju så jävla dåligt så det inte är sant i puder.

Därför köper jag salomon Czar nu. De blir grejer i gälka puder de!

Carled eller annan kunnig får gärna tipsa om andra puder lagg. Som får max vara 110 i midjan

Senast ändrad:
Carled sa:
Flusy_91 sa:
har mina Extrem AK-4 som fungerar bra i puder som mittmonterat
Följdfrågan är ju given: Har du provat riktiga offpistskidor med vanlig montering också? För ditt "bra" kan ju vara minst sagt objektivt...
svar ja, har testat ett par breda head skidor som funkade utmärkt ( testade på skidtestar helg) . men AK-4 är faktist lätta och smidiga i puder

Senast ändrad:
Ja Mojo 105 och 103/102 är ju inte direkt kända för att vara smidiga, hehe... Och att AK4:or är lätta och smidiga är ju logiskt, men handlar inte hela tråden om huruvida man måste jobba häcken av sig för att få grejerna att flyta? Med Mojo 105 (har inte testat själv...) bör man ju kunna kliva fram på skidorna och driva dem utan att de sjunker...

J-rockner: Czar verkar grymma, är själv intresserad att köpa som lekskida i skogen... Betänk bara att det är över 40m's radie så glöm bort skärande svängar i pisten, det behövs mjuk snö för att skidorna skall vakna, alt. hög fart.

Tillbaka
Topp