Mittmonterat eller bakmonterat?

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
Eeey! Jag undrar vars jag ska sätta bindningen!? Skidorna den ska monteras på är Salomon 1080, Jag åker Allt från pist till off-pist till pist! Pist, Off-pist, Park och puckel! Mest Park, Puckel och off-pist! Så vars ska den sitta?

"normalmonterat". det går, som de flesta kanske vet, att jibba utan mittmontering. men det är ett helvete att köra mittmonterat i back countryn.

Mittmonterat har du ju bara fördel av i parken då viktfördelningen blir felaktig i alla andra fall... Mest park = mittmonterat
Mest av allt det andra = bakmonterat

ja men vad är Normalmonterat? Om man väljer att ha mittemellan bak och mitt, försämras åkegenskaperna svinmycket då eller?

Åker man allt från pist till off-pist till pist! Pist, Off-pist, Park och puckel! men mest Park, Puckel och off-pist så är det kanske lika bra att skaffa mer än ett par skidor med passande montering.. aight

men på 1080 är ju midjan på mitten av skidan. Borde det inte blir svårsvängt om man bakmonterar dom då. Åtminstonde i pisten?

Vad som är normalt och vad som är frammonterat finns det markeringar om på skidan... Alla skidor har nämligen balanspunkten utmärkt och twintipskidor har en punkt längre fram som även den är markerad...

Alternativet kan ju kanske vara att försöka få tag på en platta så att du lätt kan justera vart på skidan bindningen sitter så kan du ju känna efter själv...

prova att montera den lite längre bak än mittmonterat men ändå lite längre fram än bakmonterat och sen kör du på dom så länge d finns snö så ska du nog se att d känns normalt på slutet =)

Har åkt en hel del på 1080 och mittmonterat och de var ganska roliga i pisten faktiskt.
I puder var de dock som ubåtar...
Välj själv. Jag hade nog bakmonterat någon centimeter eller två...

Men vars säger Salomon crew att dom ska sitta då, om dom ska funka lite överallt?

1080n e väll byggd för att funka bäst i pist om den är mittmonterad? Men det e ju när vi snackar pist, i offpisten skulle jag nog tro att du bör bakmontera.

det lär ju finnas bootcenter.... vet ej exkat hur det saer ut på 1080 men det är ju rekomenderad montering. vars=vart

Tillbaka
Topp