Mittmonterat

Ruben

Medlem
Mittmonterat
Vilka freeride skidor finns ute nu på marknaden som är mittmonterade??
Jag har åkt på Opinion, gillar dom skarpt. Det tog ett tag att köra in sig men kan inte tänka mig köra på ett annat sätt nu.

Så vilka mer finns det där ute som man kan testa med en liknande placering på skidan.

Rean är ju snart på G så det kan ju va bra att ha koll på vad som finns.

Eller om det kommer något till nästa säsong. //Ruben

Mittmonterat
I princip alla skidor som man brukar kalla för "modern formade friåkningsskidor" har en framflyttad monteringspunkt. En ren mittmontering är det sällan tal om, utan det är snarare en montering som går fram en bit från traditionella mått. Några exempel i samma breddkategori som Opinion:

Nordica Patron och Helldorado
Salomon Rocker2 122 och 108
Black Crows Nocta
Atomic Bent Chetler
Black Diamond Amp
CMD the Wizard
K2 Shreditor

Mittmonterat
MnO har helt rett, med forbehold om at skiene har en eller annen form for twintip som reduserer aktiv/anvendbar lengde i tailen. Ski uten twin skal som regel monteres ca 5cm lenger bak enn skiene MnO nevner da tailen er ca 10cm lang (10/2=5) uten at dette påvirker balansen i skien på en negativ måte.

Mittmonterat
Det blev kanske en lite olycklig rubrik av mig där. ;)

Men ni fattade vad jag menade till slut. Det är ju huvudsaken.

@MnO tack för tipsen på skidor. Cmd the wizard körde jag en sväng på här om sistens, dom var inte helt dumma. Årets var ju ett lyft från förra årets som var lite väl "jibbiga" för min smak. Når inte upp till Opinion , men helt ok.

Av det ni sett som kommer tills nästa år då. I detta segment.

Mittmonterat
Ruben sa:
Det blev kanske en lite olycklig rubrik av mig där. ;)

Men ni fattade vad jag menade till slut. Det är ju huvudsaken.

@MnO tack för tipsen på skidor. Cmd the wizard körde jag en sväng på här om sistens, dom var inte helt dumma. Årets var ju ett lyft från förra årets som var lite väl "jibbiga" för min smak. Når inte upp till Opinion , men helt ok.

Av det ni sett som kommer tills nästa år då. I detta segment.
Av vad jag såg på Ispo kommer det inte direkt några stora nyheter till nästa år. Det handlar om små tweaks på befintliga modeller i stor mån. Så ovanstående modeller kommer att leva kvar i de allra flesta fall. Det finns ju mängder med andra alternativ också utöver de jag nämnde såklart.

Mittmonterat

@MnO tackar för svaren. En liten fråga till dig , kommer ni ändra något på Opinion tills nästa år ( då tänker jag på detaljer på feedback från åkare) eller kommer den vara samma som i år. Jag menar du har ju lite insyn i arbetet. // Ruben

Mittmonterat
Ruben sa:
@MnO tackar för svaren. En liten fråga till dig , kommer ni ändra något på Opinion tills nästa år ( då tänker jag på detaljer på feedback från åkare) eller kommer den vara samma som i år. Jag menar du har ju lite insyn i arbetet. // Ruben
Det har vi inte bestämt än, men tanken med skidan är inte att konstruktionen ska vara skriven i sten. Det pågår en diskussion om framtida utveckling av modellen i gruppen, men jag vet inte vart vi hamnar i det.

Tillbaka
Topp