Mittmontering på offpist skida?

jeremy

Ny medlem
Hej! Har ett litet jobbigt problem, under en månads tid åker jag cirka 10 dagar puder och 20 dagar park. Och då uppstår dilemmat om jag ska ha mittmontering eller inte? Kör för tillfället på ett par Blizzard Big Akira. Skidan är dock cirka 10 cm kortare än mig, vilket redan haltar mig lite i pudern. Så min fråga är då om mitt montering skulle förstöra åkningen i puder?¨

Tack så mycket

Mittmontering fungerar faktiskt inget vidare i puder, om man inte vill luta sig bakat extremt mycket för att inte spetsarna ska dyka. Jag skulle rekommender att montera mellan mitten och rekommenderad slalom montering. Altså mellan mitt och kanske 6 cm bakom mitt. Jag kör montering på 3 cm bakom mitt på mona armada arv. Dom är lite bredare än vanliga parkskidor men inte fullt så breda som powderskis. Dom funkar grymt bra i både park och puder. Själv kör jag 75 % park och 25 % puder.

Lycka till!

En skida som inte är uppbyggd för att mittmonteras svarar i regel inte speciellt bra på mittmontering.
Om man ska mittmontera en skida som ska gå i puder så bör man satsa på en som är designad för det, t ex Hellbent, Opus eller dylikt.

Satsa hellre på att köpa en parkskida, om du ändå ska raila så är det bara att köpa ett billigt beggat par. Brukar gå att hitta helt ok parklagg för 1000-1500:-.

Big Akira har två monteringspositioner, ingen av dem är mittmonterad. Tailen är väldigt mjuk så det är inte omöjligt att den främre positionen går att använda hyfsat i lösare snö också. Det är ju otroligt lätt att prova, bara skruva loss en skruv och flytta fram ca 3cm?

(Big Akira använder Iq rail systemet.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp