Mittmontering gör det lättare att landa och åka fakie. Ska tydligen underlätta när man snurrar i luften eftersom viktfördelningen blir symmetrisk. Bakmontering ger roligare åkning i alla andra förhållanden. Mittmontering är väl mest intressant om man åker mycket park eller om man bara har sina twintips i parken.
Personligen så anser jag att mittmontering på twintips inte ger sämre egenskaper vid piståkning, eftersom skidans profil har en framflyttad mittpunkt. Vid puderåkning sjunker man dock som en sten om man inte har lagt blyhagel i bakfickan.