Det är i de flesta fall svårt att borra igenom hela skidan. I nästan alla skidor ligger det ett kompakt metall eller fiberlager under belaget som är tänkt att tåla smällar från stenar och annat. Det är ovanligt att stensmällar når igenom det lagret så att man får ett äkta "core shot", trots att många tror att repan går in i kärnan så fort man ser något grått under belaget. Håller det för sten så är är det följdaktligen också svårt att borra igenom. Kärnan är betydligt mjukare och går lätt att borra i, men när man kommer till bottenlagret så tar det stopp. Visst kommer man igenom om man verkligen försöker, men då ska man ha bra stora tummar mitt i händerna.
Jag avråder starkt från att följa Sjogras råd. Att borra 7mm djupt för bindningsskruvar är ett större misstag än att borra igenom hela skidan. En genomborrning får inga större konsekvenser om man bara tätar skadan, annat än att man får stå och skämmas för att man är ohändig. Däremot kan det bli allvarliga delamineringar i skidan om man skruvar i standardskruvar i ett 7mm djupt hål, eftersom skruven då pressar isär lagren i skidan när det tar stopp i hålets botten. Jag har sett exempel på när kanterna har släppt på båda sidor efter endast ett teståk med för grunda hål.
Standardborren som används på verkstäder är 9mm djupa och det är också det djup som i princip alltid rekommenderas av skidtillverkarna. Borrar man på egen hand gör man bäst i att markera 10-11mm:s djup med tejp eller ett borrstopp. Borrdiametern väljs till 3,6-4,1mm efter materialet i skidan. Är det en skumskida använder man vanligen 3,6mm och är det en hårt pressad träskida med ett eller flera lager metall rekommenderas 4,1mm.
I övrigt tycker jag du ska följa BigAirs uppmaning och läsa igenom trådarna på forumet innan du börjar osta skidorna, gamla eller ej.