Mittmontering!

Perkal

Ny medlem
Mittmontering!
Tjenare alla.

Har bara åkt med en bak monterad skida. Och har inte varit så mycket i parken men nu de senaste året har det blivit mer av det och jag tycker det är roligare och roligare!
Så tänkte fråga hur är det att åka mittmonterat?! Jag har hört att man kan carva som en gud med det också! Så tänkte höra med er här på freeride vad tycker ni är för och nackdelar med det! Så det jag helst vill ha reda på är går det att carva i pisten och pumpa puder bra även fast det är mittmonterat?

Tack på för hand // Per

Mittmontering!
jag är inte så mkt för mittmontering, å andra sidan så hänger jag aldrig i parken.

Blir ganska ansträngande att åka djup snö med mittmontering om man jämför med bakmontering, du måste ha mkt mer bakvikt för att hålla spetsarna uppe.

det där om att carva bättre i pisten vet jag inte om jag håller med om. Känner ingen större skillnad om jag ska vara ärlig.

Mittmontering!
I parken blir det grymt mycket skönare, speciellt på railsen! Blir mycket bättre att åka switch. Vilket man gör riktigt mycket i parken, iallafall jag gillar att köra switch grejer. Och det blir inte heller några problem med att åka och carva, brukar inte göra det så ofta. Sen är det riktigt skönt att åka puder med mittmonterat, tycker att man har mer kontroll av hela skidan då.

A

Mittmontering!
när du har mittmonterat så blir det lättare att åka baklänges (inte så markant). framför allt så får du ju en stadigare understödsyta i landningarna och gör det lättare att nå grabar så som nose mute och true tail. dom som är riktigt duktiga park åkare brukar ha framonterat 2-3cm. men det låter i ditt fall som att du vill var lite överalt med dina skidor och då är det bara onödigt att ha en mittmonterad skida eftersom skidorna vill dyka i djup snö, och om du gör några 3or 5or eller 7or så är du itne av nått jätte behov av mitt monterat, enligt min menig. lycka till

Mittmontering!
mittmontering fungerar överallt !!!! beror väl ganska så mke på tekniken oxå....ja ghar kört mittmonterat en sösong å jag känner typ ingen skillnad från när jag hade lite bakmonterat,,,,,

MITTMONT!

Mittmontering!
Du är ju inte piskad att välja mellan antingen bakmontering eller mittmontering. Mitt tips är att montera bindningen någonstans mitt i mellan om du är osäker på vad som passar bäst.

Visst går det att carva bra med mittmontering, det är inga problem. Och visst är det att föredra när du ska raila. Men tänk på att du inte kan ha en bra carvingskida och railskida i ett, stålkanterna blir ju totalt värdelösa efter rail. Alternativet då är helt enkelt att köpa två par skidor :)

Mittmonterat i puder är värdelöst. Men då snackar vi också puder. Tänk efter hur många riktiga bottenlösa "puderdagar" du har om året? Mina är lätträknade! Oftast så får man ju nöja sig med lite halvbra skogsåkning här och där, och då går det lika bra med mittmonterade parkskidor som med offpistskidor.

Lycka till! :)

Mittmontering!
Mittmonterat är sjysst i parken men inte att rekommendera om du åker offpist mycket. Carvingen vet jag inte om den blir så mycket bättre eller sämre, det beror mycket på hur skidan är utformad.

Tillbaka
Topp