Mjölksyreträning

Milkman88

Ny medlem
Mjölksyreträning
När jag för första gången var i alperna förra året märkte jag att jag fick en redig mjölksyra när jag verkligen stod på och puckelpisten ska vi inte ens tala om. Lite tråkigt och jag undrar hur man bäst kan träna för att undvika detta?

Tilläggas bör kanske att jag var en aning bulkad förra året och väger ca 10 kg mindre nu samt att jag är starkare och att jag redan tränar en hel del kondition och stryketräning samt spelar handboll.

Mjölksyreträning
Kan ju även nämna att jag kanske kommer åka 2 veckor i år, så det är ju inte SÅ mycket men jag gillar att vara väl förberedd :D

Mjölksyreträning
Kör jägarvila och benböj utan belastning till tids ändo... Det känns ganska bra om du kör riktigt många benböj även fast du saknar extra belastning. Tro mig!

Mjölksyreträning
Testa anaerob träning, dvs träning utan syre. Aningen föränklat kan man säga att mjölksyra bildas i muskeln när den inte får tillräckligt med syre.

Sitt ner och andas lugnt i ca 30-60 sek. Sedan håller du andan och går omkring med hjälp av vaderna (låsta knän) så länge du orkar hålla andan. Sätt dig ned igen, andas lugnt i 30-60 sek och upprepa några gånger. För att fokusera på låren gör du knäböj med hälarna i golvet istället för att gå med vaderna.

Mjölksyreträning
Annars finns klassikern jägarställning, funkar oerhört bra

Vill du vara vulgärt vältränad inför dina kommande veckor finns s.k. kinapass, maila mig om du vill veta hur detta går till.

Eruanion:Låter spännande, det där, är det bara att köra vanliga övningar men hålla andan eller hur går det till?

Mjölksyreträning
Jägarställning kan det få bli en del av tror jag nog, det är nämligen inte styrkan som saknas eftersom jag ändå böjer strax över 100kg.

Nåväl, hur skall jägarställningsträningen köras? Failure varje gång? Hur mkt vila mellan set? Hur lägga upp passen?

Djupa explosiva böjar med antingen lätt belastning eller helt utan samt Jägarställning.

Vaderna är inget problem, har aldrig känt något i dem.

Jarle, du har mail.

Mjölksyreträning
Testa intervallträning i en backe. Hitta en lagom brant backe på ca 200-300m. Spring allt vad du kan uppför och jogga sedan ner i lugnt tempo. Upprepa 15-20 gånger.

Mjölksyreträning
Jebbor, det är ju GALET jobbigt med intervallträning, särskilt i backe.

Dock ännu ett tips, tackar. *funderar på lämpliga backar*

Mjölksyreträning
Jag körde en övning i en smithmaskin, med ganska lite vikt på stången. Stången på axlarna, ställ dig i 90grader med knäna och gunga smått uppochner så länge man orkar. Är det det som är jägarställing? Bra som fan mot mjölksyra iaf.

Mjölksyreträning
Backträning är bra mycket effektivare om man också har lite extra last. Kan vara allt mellan 5-30 kg beroende på hurstark/ vilken typ av träning man vill ha.

Milkman88: du får ett tillbaka ;)

Senast ändrad:
Mjölksyreträning
Jarle: (svar såhär en knapp månad i efterhand) Jo, i princip är det helt enkelt att träna utan att andas. När musklerna tvingas jobba utan syre bildas mjölksyra och ju mer mjölksyra dina muskler har utsatts för desto mer "vana" blir de.
När du t.ex. är ute och springer bildas mjölksyra då kroppen inte längre får tillräckligt med syre för att bilda ATP på vanlig väg, om du håller andan kommer detta att ske mycket fortare.

Senast ändrad:
Mjölksyreträning
jo gymma men glöm för fan inte konditionen, för stark muskler är inte så mkt att ha om du inte har bra kondition som kan transportera mycket syre till dom. :)

Mjölksyreträning
Varierad löpning (med lite intervaller, sidhopp, kråkhopp, gärna terräng osv. ) och styrketräning, välj en lite lättare belastning men kör fler repetitioner (20*3 tex), det ger uthålligare muskler. Kör hårt!

/s

Mjölksyreträning
Det viktigaste är grundkondisen så LÖPTRÄNA.
Variera sedan med INTERVALLTRÄNING.
Kör SPINNING och högrep på gymmet.

Mjölksyreträning är väldigt nerbrytande som om du inte redan har bra kondis kommer du att knäcka dig rejält + att effekterna av mjölksyreträningen avtar väldigt fort (läst 2 veckor?).

Mjölksyreträning
Då ska du träna Anaerob-träning det är träning så man tränar så musklerna inte får tillräkligt med syre "mjölksyre-träning" och du har väldigt bra nytta av de i extrema explosiva sporter så istället för att jogga en runda två gånger om dagen (aerob-träning) så är det bättre om du ex: Springer 200 meter och tar i allt vad du kan, sen vila två minuter och gör samma sak och och om och om igen. ibörjnan kommer du få mjölksyra ganska så snabbt men du tränar upp så du kan springa flera 200 meters stäckor för varje träningspass. Du behöver inte just springa 200 meter utan du kan komma på något själv som har anaerob-träning, ex springa upp för en lång trappa flera gånger. Lycka till

Tillbaka
Topp