Mkt puder för lite pengar i Kanada

freeradical

Medlem
Jag o en kompis ska ta oss över atlanten, har kollat på xtravel och langleys "ski around the rockies" altenativ. Det verkar vara bra grejer med guider, bra val av orter osv.
Problemet är väl kanske priset, 9-10 dagars åkning för 20-25000 är ganska mkt pengar.
Frågan är därför vad som finns som är mer prisvärt, uppskattar alla tips och erfarenheter från er rutinerade bummare där ute!

Tack på förhand!

Inte lätt att hitta ngt som är billigare än deras paket. Tänk på att ALLT ingår och det är trots allt en bra deal.

Om man själv ska fixa billigare pris för det dom erbjuder så får man nog gräva djuupt.
Xtravel är dom som verkar ha absolut bäst deal då man får jäkligt grymma guider och inte bara skibums goes "guide".

Tycker själv att det är rätt ski around konceptet inte är någon höjdare.

Du åker från ort till ort oavsett väder och snö förhållanden. Vilket innebär att du kan åka ifrån en ort där det snöat över natten och är sol på dagen till en ort där det regnar.

Plus att alla ordnade resor till kanada är väldigt dyra.

För att jämnföra vi fick följande för 29.000kr.

Flybiljett GBG-Calgary
Boende på Bed & Breakfast i FEM veckor (2 sovrum, vardagsrum med pentry, badrum, bubbelpol)
Bil (94 Ford Explorer i mycke bra skick köpt inkl försäkring, såld vid avresa)
Bensin
Säsongskort i Fernie
3 dagars liftkort i Revelstoke
3 Nätter på motel i Revelstoke
1 dags kort i Castle Mountain

Mat räknar jag inte i mina rese budgetar då jag äter lunch ute i princip varje dag och eftersom jag lagar mat både hemma och på resan så kostar maten per dag mindre i kanada än hemma (även om jag äter ute ett par kvällar i veckan i kanada). Bensin bör igentligen inte heller räknas in i budgeten då det under resan rullade en bil istället för tre och det till lägre bensin kostnad.

Priset 27-29 tusen var räknat på 3pers.

Jag tycker detta illustrerar rätt bra hur mycke man kan få för pengarna i Kanada.

Vidare vill man röra på sig från ort till ort så skall man göra det beroende på var det snöar och inte beroende på att någon tomte satt ihop ett schema man skall följa.

Däremot så finns det en stor nackdel med att röra på sig för mycke och det är att man inte lär sig något system och därför inte hittar den bra åkningen som man har rört sig till. Där är det fördel att ha en guide som ski around turerna har.

Men ändå jag gillar inte konceptet. Dels som jag sa med vädret och priset men även att man hattar runt en jäkla massa.

Det jag gillar med dom små kanadensiska orterna är att dom är så tillbakalutade i atmosfären. Man saktar ner och lutar sig tillbaka, chillar och åker grym skidåkning. Den helheten är vad som gör kanada för mig.

Senast ändrad:
Precis sånt jag vill höra!
Har tänkt mej 2-4 v, vill gärna veta hur bra tillgången på vandrarhem osv är. Slipper gärna nätter i bilen, även om man kan tänka sej att sova i framsätet någon natt.
Vad är kostander för hyrbil osv?

Senast ändrad:
Jag är för min del ganska övertygad om att man kommer billigare undan om man köper flygbiljett över pölen och hyr en bil på plats i Canada. Resebolag har ju ändå alltid sina marginaler. Ordnar man resa i egen regi kan man dessutom modifiera resplanen efter tycke och smak. Samt att man kan optimera avrese/hemkomst datum bättre. Förvisso har jag inte räknat exakt på dollarn avseende en "ski around the rockies" eller motsvarande. Men erfarenheten säger mig att det finns pengar att tjäna på att ordna resan själv.

Kalle Anka företaget Xtravel kommer jag för övrigt aldrig åka med igen, stort varningstecken för detta super oseriösa skitföretag.

/JN

freeradical sa:
Precis sånt jag vill höra!
Har tänkt mej 2-4 v, vill gärna veta hur bra tillgången på vandrarhem osv är.
Gjorde mini-roadtrip i Kanada vintern 2007. Besökte Castle Mountain, Kicking Horse och Fernie. Tog en dag i varje. Mer än så tillät inte budgeten.

Kollade upp billigaste vandrarhemmet i orterna vi ville besöka innan vi drog. Finns en massa olika boende att välja mellan.

I Golden hade jag funnit vandrarhemmet för skidåkarna billigast. När vi väl var där hittade vi inte till det vandrarhemmet utan hyrde något vi hittade längs vägen. Där hade vi (2 personer) två sovrum, mikro på rummet och eget badrum till mindre pris än på det vandrarhemmet.

Det kan löna sig att köpa bil och sedan sälja den.

Vi köpte bil i USA för $600. Det var en riktigt amerikansk bil som gick sakta i uppförsbackarna men som höll så länge vi hade den (3,5 månad). Sålde den till samma pris som vi köpt den när vi drog. Du får dock räkna med en dag för att köpa bilen och kanske en dag för att sälja den igen. Funkar bra med bilförhandlare.

Hjulbult sa:
Kalle Anka företaget Xtravel kommer jag för övrigt aldrig åka med igen, stort varningstecken för detta super oseriösa skitföretag.

/JN
Oj sedär. Det va den första jag hört som tyckt illa om sin Xtravel resa. Vart åkte du med dom?? Dom som körde kanada var iaf jäkligt nöjda. Iaf den gruppen som hade Per Jonsson som guide.

PNyberg sa:
Hjulbult sa:

/JN
Oj sedär. Det va den första jag hört som tyckt illa om sin Xtravel resa. Vart åkte du med dom?? Dom som körde kanada var iaf jäkligt nöjda. Iaf den gruppen som hade Per Jonsson som guide.
Skulle åka med dom till Mürren för 2 år sedan, men när det började dra ihop sig hörde dom av sig och ville boka över oss till Andermatt istället. Detta även till en sämre rumsstandard en den vi betalt för (visade det sig när vi var på plats), men nån kompensation var det inte tal om, nej hör och häpna, istället skulle vi betala lite extra för detta vill jag minnas. Men dom visste ju att alla resor med konkurrenterna redan var fullbokade vid det laget då vi var ett gäng på 10pers. Därmed var XTravel inte intresserade av att krusa för oss. Detta är bara en del av allt strul som uppkom. Kändes mer som att dom ordnade resorna bara för att snubben på plats på orten skulle kunna åka skidor gratis under sin säsong. Nej fy fasen säger jag bara, reseföretag brukar oftast vara lite halvoseriösa, men tänk er verkligen för en gång extra innan ni bokar nått med XTravel.

/JN

Åker man bara en dryg vecka så går det nog inte komma undan billigare än Langley Ski Around (lite minde bilåkande än Ski across) som är en jävligt bra resa. Om Langley inte hade så kass hemsida kunde jag säga priset exakt men har för mig att det ligger på 10-11' för resor och boende (utan mat och liftkort). Flyget verkar ha ökat i pris och när jag kollat biljett till Calgary har den kostat lite under 8' till den kommande vintern.

Sen beror det ju lite på hur man är som människa också. Att åka på paketresa är ju jäkligt bekvämt, man beställer sin resa, sen behöver man inte fundera så mycket mer på det och väl på plats är det mesta redan ordnat.

Personligen tycker jag dock att det har sin charm att läsa på och ordna och fixa och trixa lite också. Förutom att man oftast spar en slant och kan anpassa resan så som man helst vill ha den om man ordnar på egen hand. Men om det är som Skare säger att flyget kostar 8' och resan med Langley inklusive lokala transporter (läs minibuss) och alla boenden kostar 10'-11' så finns det ju förvisso ingen större marginal för att spara några slantar.

/JN

Lite gammal tråd nu, kanske har nån mer åkt med xtralvel sen 08? är i farten att boka xtravels kanada trip till vintern, låter väldigt prisvärt om dom håller förra årets priser (18995:-)

Är ni nöjda ni som åkt, känndes det värt?

xTravels Kanadaresa är jävligt värd pengarna!
Åkte med dom i Januari iår. Riktigt jävla bra var det! Grymma guider, Philip Harluat och Erik Nylander.
Allting fungerade klockrent. Har inget att klaga på!
Åker i Januari igen! Lätt!

Åkte också med Xtravels i januari med Erik som guide, är supernöjd. Du kanske kan komma undan billigare om du bokar själv men här betalar du för helservice. Guiden fixar allt, från guidning på berget till att boka catskiing och restaurang plus är chaufför i bussen. Enda minuset jag har är att bussens komfort inte var den allra bästa.

Tillbaka
Topp