Tycker själv att det är rätt ski around konceptet inte är någon höjdare.
Du åker från ort till ort oavsett väder och snö förhållanden. Vilket innebär att du kan åka ifrån en ort där det snöat över natten och är sol på dagen till en ort där det regnar.
Plus att alla ordnade resor till kanada är väldigt dyra.
För att jämnföra vi fick följande för 29.000kr.
Flybiljett GBG-Calgary
Boende på Bed & Breakfast i FEM veckor (2 sovrum, vardagsrum med pentry, badrum, bubbelpol)
Bil (94 Ford Explorer i mycke bra skick köpt inkl försäkring, såld vid avresa)
Bensin
Säsongskort i Fernie
3 dagars liftkort i Revelstoke
3 Nätter på motel i Revelstoke
1 dags kort i Castle Mountain
Mat räknar jag inte i mina rese budgetar då jag äter lunch ute i princip varje dag och eftersom jag lagar mat både hemma och på resan så kostar maten per dag mindre i kanada än hemma (även om jag äter ute ett par kvällar i veckan i kanada). Bensin bör igentligen inte heller räknas in i budgeten då det under resan rullade en bil istället för tre och det till lägre bensin kostnad.
Priset 27-29 tusen var räknat på 3pers.
Jag tycker detta illustrerar rätt bra hur mycke man kan få för pengarna i Kanada.
Vidare vill man röra på sig från ort till ort så skall man göra det beroende på var det snöar och inte beroende på att någon tomte satt ihop ett schema man skall följa.
Däremot så finns det en stor nackdel med att röra på sig för mycke och det är att man inte lär sig något system och därför inte hittar den bra åkningen som man har rört sig till. Där är det fördel att ha en guide som ski around turerna har.
Men ändå jag gillar inte konceptet. Dels som jag sa med vädret och priset men även att man hattar runt en jäkla massa.
Det jag gillar med dom små kanadensiska orterna är att dom är så tillbakalutade i atmosfären. Man saktar ner och lutar sig tillbaka, chillar och åker grym skidåkning. Den helheten är vad som gör kanada för mig.