Mobil i Alperna(St Anton)

oskrwgrls

Medlem
Hallå ja, jag och 2 kompisar ska ner till stanton i vinter för en säsong där! (Wicked)
Och nu efter lite tänkande kring boende, jobb och alltihop så slog det mig hur det funkar med mobil där nere?
Eftersom det lär vara skitdyrt att använda sitt vanliga abonnemang från sverige och jag vill använda min nyinköpta mobil (iPhone 4) som är operatörslåst till Telia så vill man ju inte låta den ligga hemma...

Några tips om hur du/ni gjorde?

2 alternativ:

1. Använd din vanliga telefon måttligt, betala, var glad.

2. Köp en sunktelefon för 500 spänn (eller gräv fram en gammal, finns alltid nån som har en...) som inte är operatörslåst och köp kontantkort lokalt.

Eller så kombinerar du de båda...
Sen är österrike med i EU, vilket innebär att det finns en maxtaxa för minutpriset på runt 5kr... Men det är ju bara att kolla upp vad det kostar.

Själv har jag bara gjort jobbfria säsonger på 3½ månad åt gången. Har då kört telia-abonnemang och bara ringt korta samtal för det mest nödvändiga pladdret. Snacka skit mer morsan och sånt får man köra via skype. ;)

Exakt, skitsnack får man sköta på skype och pladdra med polarna kan man göra med en gammeltelefon och ett lokalt kontantkort. Det kan vara bra om man behöver få tag på sina skidkompisar, el skicka sms om vart man ska dra på afterski el vad som helst.

Du kan ju ta med 4:an endå men som sagt, var sparsam. Inga fyllesamtal :-)

Senast ändrad:
kan rekommendera b-free kontantkort..starpaket kostade 5 euro i början på förra säsongen..laddar man med 40 euro ringde man gratis till alla med b-free..ett stort plus är att det kostar inget för dig när till exempel päronen ringer från sverige!

Tack för all info hörni! Får nog bli så att jag tar med 4an ner och ser om jag kan använda den något och sen kanske köper mig en skruttele där nere ändå :)
Men det där b-free kontantkortet är det något som finns i de flesta butiker eller?

B-free startpaket+telefon hittar du på posten. Som simoo säger får du en vinterbonus som räcker januari ut, gjorde iaf så 08/09 och 09/10. Däremot är B-free eller A1, som opperatören heter, tokdyrt resten av säsongen, konkurrenten bob är mycket billigare...

Lånar tråden lite.

Är det vanligt med trådlöst internet på restaurangerna, vandrarhemmen och andra ställen? (jämför lite med Sverige)

hellbergarn sa:
Eller så tar du det bästa av två världar ;)

http://www.iphone4jailbreak.org/ finns massa olika, tog bara första på google.

Jailbreaka den rätt så kan du använda kontantkort i din iPhone.
Hade mer än gärna jailbreakat min 4a men eftersom jag har nya IOS 4.1 i den så har inte DEV-teamet bakom jailbreaket kommit på något nytt som är tillräckligt användarvänligt för att släppas :(

Tillbaka
Topp