Mobil ?

osten15

Ny medlem
Mobil ?
Hej, jag ska göra en säsong i Val Thorens och undrar lite om hur man ska göra med mobilen. Är det någon som har några bra förslag? :D

Mobil ?
i tråden som heter Chamonix 13/14 tror jag att det finns en post om olika mobiloperatörer i Frankrike. kolla där.

andra tips:

ska du söka jobb? skaffa franskt nummer. arbetsgivare vill inte ringa dyra utlandssamtal för att få tag på dig.

tabac-affärerna brukar sälja simpla mobiler + kontantkort rätt billigt. praktiskt för då slipper du ta med dig en dyr smartphone och tappa bort den på krogen/berget/wherever. plus att om du blir uppringd från sverige är det bara dyrt för den som ringer upp. eller ta med dig en gammal knappmobil hemifrån och ha som fransk tele. att ladda dem är ett mysterium, men de som jobbar där brukar kunna hjälpa dig.

för två år sedan var orange och bougyes telecom dyrare än SFR, och franska abonnemang/kontantkort överlag mycket dyrare än svenska (sms/minutkostnader), men det kan ha ändrats.

eftersom byn i VT är så liten och det går fort att gå överallt kan jag rekommendera att när du skaffat en kompiskrets - gå och knacka på hos folk om du vill något istället för att ringa/messa när ni ska mötas upp osv. billigare och trevligare. :)

Mobil ?
Använd ditt svenska nummer, har du telia kostar det väl typ 2 spänn i minuten att ringa hem, under 1 krona att skicka ett sms och typ lika lite för att ta emot samtal!

Mobil ?
De två senaste säsongerna har jag struntat i att skaffa franskt nummer. Det är bara marginellt billigare än att roama och franska kontantkort har usla villkor: pengarna annulleras om man inte gör slut med dem på en vecka eller mer (beroende på hur mycket man laddar). Dessutom måste man identifiera sig synnerligen noggrant för att den franka övervakningsstaten ska kunna följa din minsta rörelse.

Det är bara värt att skaffa fransk telefon om man förväntar sig att ta emot mycket samtal från fransmän.

Mobil ?
Kan väl låna tråden lite, hur är det i Österrike då?
Samma problem där? Tänker mycket på att man använder mobilen för att nå andra vänner på orten... Kan bli kostsamt att ha ett svenskt abonnemang då.

Mobil ?
Olichor sa:
Samma problem där? Tänker mycket på att man använder mobilen för att nå andra vänner på orten... Kan bli kostsamt att ha ett svenskt abonnemang då.
Bob kontantkort är billigt och bra i österrike!

Senast ändrad:
Mobil ?
osten15 sa:
Hej, jag ska göra en säsong i Val Thorens och undrar lite om hur man ska göra med mobilen. Är det någon som har några bra förslag? :D
http://mobile.free.fr/

detta är nog bästa alternativet för de som bummar en vinter i frankrike,
2€ per mânad utan bindningstid, 2 tim att ringa alla franska telefoner, gäller även till mobiler och obegränsade sms till alla franska telebolag

Mobil ?
Olichor sa:
Tre finns i Österike med. Vart ska du?

Mobil ?
Ett tips är att ansluta sig till någon IP-tjänst, tex Voipdiscount eller Voipjumper. Då kan man ringa ett nationellt samtal till en ip-server och sen ringer den tjänsten vidare utomlands till en bråkdel av priset. Jag ringer mycket utomlands (har flickvän i Italien) och då ringer jag tex 300 minuter i veckan gratis till fasta nummer och betalar 28 öre i minuten till mobiler i Italien. Det som tillkommer är det nationella samtalet till ip-server, vilket för mig inkluderas i ett fastpris-abonnemang i Sverige och därmed varken gör från eller till på räkningen. När jag sen är utomlands letar man upp det billigaste kontantkortet och ringer inom aktuellt land till den server som finns där och använder samma IP-konto, genom att bara ändra till det nummer som gäller för det landet man befinner sig i.

Fördelen mot tex Skype Out eller liknande är dels att man får full ljudkvalitet redan med skaplig 2G-täckning och att det är under halva priset. Har man en bra datadeal eller ett boende med wlan och ringer till Sverige löser det sig dock oftast ändå. Här har ju dom flesta bra datamängder i abonnemangen, vilket gör att man kan använda sig av Skype to Skype, Viber eller liknande. Så är det inte i tex Italien dock där datatrafik tenderar att kosta betydligt mer på mobila enheter. Då är det kanon att kunna ringa gamla vanliga 2g eller fasttelefonsamtal nästan gratis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp