Moment Comi

ingelstroem

Medlem
Moment Comi
Tja,

Jag undrar om det är någon som har åkt/testat Moment Comi? Behöver inte vara 09/10 modellen. Vad tycker ni om den?

Stötte på en amerikan i Saas-Fee i vintras under ett halvmeters dump som sa att de var grymma men han var 15 cm längre och minst 20 kg tyngre än mig så vet inte om de funkar för mig som är 176 lång och väger 65 kg.

Jag har även ett par 182 cm Czar plus 09/10 modellen av Atomic Snoop men vill ha något riktigt brett för puder dagar i Canada till vintern.

Filip

Moment Comi
Varför inte köra på donner party om du ska ha en djupsnö skida?

Vilken längd hade du tänkt på? 192:an har ju swallow tail och rocker. (hette comi-kazi förra året)

Moment Comi
vet egentligen inte om du behöver en så stor skida, oavsett hur djup snö du kommer åka i, helt enkelt för att du är så liten i måtten. comi är ingen jättemjuk skida heller och du väger ju trots allt bara 65. men om du nu har en czar och känner att den absolut inte räcker till, så...

comi kazi som teo nämnde är definitivt out of your league, den är 192 lång och 135 under foten om jag inte misstar mig, så det är lite i överkant.

om du nu vill ha så mycket under foten, plus rocker, twintip och allt det där skulle jag i så fall råda dig att titta närmare på nya moment night train, finns i 181 vilket skulle kunna vara en bra kompromiss för dig.

Moment Comi
Håller med The teo där. Om du nu har både ett par Czar (allround puder) och ett par snoop (allround randonné) så kan du lika gärna köpa ett par puderspecifika ist för att köpa en till allround puderskida. Donner party, ARG, praxis powderboars eller Lotus 138?

Moment Comi
Lee-nus sa:
vet egentligen inte om du behöver en så stor skida, oavsett hur djup snö du kommer åka i, helt enkelt för att du är så liten i måtten. comi är ingen jättemjuk skida heller och du väger ju trots allt bara 65. men om du nu har en czar och känner att den absolut inte räcker till, så...

comi kazi som teo nämnde är definitivt out of your league, den är 192 lång och 135 under foten om jag inte misstar mig, så det är lite i överkant.

om du nu vill ha så mycket under foten, plus rocker, twintip och allt det där skulle jag i så fall råda dig att titta närmare på nya moment night train, finns i 181 vilket skulle kunna vara en bra kompromiss för dig.
Night train i 186 skulle nog passa bättre. 181an är styvare nämligen...fråga mig inte varför.

Moment Comi
Blir lite ot här, men sitter och filosoferar lite för mig själv och undrar över diskussionen ovan att den som är liten och lätt per automatik ska ha en smalare skida...hur går tankegångarna? Varför ska detta vara sant? Är det för att bredden ska göra skidan mer svåråkt eller att det som kommentaren ovan insinuerar att det inte "behövs"? Comin i 186 cm som kommer till vintern ska juh om man får tro moment själva dessutom vara tämligen följsam och lättåkt även om den ska fungera att kötta med.

On topic så håller jag med herrar teo och nyberg om att tänka på att införskaffa ngt riktig puderspecifikt, men det är klart, allt beror juh på vilken åkning du ska ägna dig åt...

Moment Comi
snej sa:
Blir lite ot här, men sitter och filosoferar lite för mig själv och undrar över diskussionen ovan att den som är liten och lätt per automatik ska ha en smalare skida...hur går tankegångarna? Varför ska detta vara sant? Är det för att bredden ska göra skidan mer svåråkt eller att det som kommentaren ovan insinuerar att det inte "behövs"? Comin i 186 cm som kommer till vintern ska juh om man får tro moment själva dessutom vara tämligen följsam och lättåkt även om den ska fungera att kötta med.

On topic så håller jag med herrar teo och nyberg om att tänka på att införskaffa ngt riktig puderspecifikt, men det är klart, allt beror juh på vilken åkning du ska ägna dig åt...
Vem säger att han ska ha en smalare skida?

Ojdå, såg nu :-)

Linus skrev, vilket jag instämmer i, att 192:an kan bli för mycket skida bara..

Senast ändrad:
Moment Comi
mjo, så vad tycker vi?

edit: ja men alltså det diskuteras juh först om han ska ha en så stor skida överlag för att han är liten...jag bara funderar om detta är en universell sanning...det kan juh i praktiken vara en Fredrik Nyberg vi pratar om. Liten, men hyfsad teknik. FN är en ytterlighet, men jag undrar om vikten på åkaren verkligen avgör bredden på skidan. Om nu tanken är att optimera bärigheten...var går gränsen? Och jag menar inte något konstigt som duret, utan det ska juh fortfarande gå att åka på...

Senast ändrad:
Moment Comi
snej sa:

eftersom jag antar att du syftar på mitt inlägg så får jag väl förklara att jag menade att det kanske inte måste till 140 mm under foten och 192 cm på längden för att man ska kunna åka puder i kanada. eller tycker du det? sedan lämnar ju förstås trådskaparen en del åt fantasin i fråga om egen åkförmåga och styrka...

om man däremot vill ha samma flytförmåga så kan det ju vara värt att ta en kortare skida, därför föreslog jag night train som finns i 181 cm. klart det kan funka med 186 cm också, det är väl en fråga om vana och egen förmåga.

säger inte att något är fel, men eftersom trådskaparen själv uttrycker viss tvekan så kan man väl lika väl diskutera bägge sidorna av myntet?

Moment Comi
Jag tycker han ska skaffa en riktig puderskida, rev/rev alltså eftersom han redan har Czaren

Moment Comi
Lee-nus sa:
snej sa:

eftersom jag antar att du syftar på mitt inlägg så får jag väl förklara att jag menade att det kanske inte måste till 140 mm under foten och 192 cm på längden för att man ska kunna åka puder i kanada. eller tycker du det? sedan lämnar ju förstås trådskaparen en del åt fantasin i fråga om egen åkförmåga och styrka...

om man däremot vill ha samma flytförmåga så kan det ju vara värt att ta en kortare skida, därför föreslog jag night train som finns i 181 cm. klart det kan funka med 186 cm också, det är väl en fråga om vana och egen förmåga.

säger inte att något är fel, men eftersom trådskaparen själv uttrycker viss tvekan så kan man väl lika väl diskutera bägge sidorna av myntet?
Det är absolut inget påhopp på dina åsikteroch jag ber om ursäkt om det verkat så.... Tycker bara det var kul med lite diskussion. Jag är nämligen mindre än op och blev intresserad av tankegångar bara.
Och som du säger så vet vi inte hur aggro´/driven han är som åkare..

Mer diskussion :-)

Moment Comi
Precis, om han har teknik kan han ju lätt använda ett par comi-kazi eller liknande.

Moment Comi
snej sa:
Det är absolut inget påhopp på dina åsikteroch jag ber om ursäkt om det verkat så.... Tycker bara det var kul med lite diskussion. Jag är nämligen mindre än op och blev intresserad av tankegångar bara.
Och som du säger så vet vi inte hur aggro´/driven han är som åkare..

Mer diskussion :-)
nej, så uppfattades det inte heller. jag är definitivt för all form av diskussion.
får jag fråga hur lång/tung du själv är, och vad du åker på? :) man kan ju bara tala för hur man själv upplever saker och ting, så det vore intressant att höra någon med helt andra "mått" uttala sig om samma typ av skida, om du förstår. :)

The_Teo sa:
Precis, om han har teknik kan han ju lätt använda ett par comi-kazi eller liknande.
jo, möjligt, men då ska det fan ätas gröt till frukost också.

Senast ändrad:
Moment Comi
Äts det annat än gröt under vinter? :-O

Ot, jag glömde helt fråga om du ville prova mina lagg i vintras när vi träffades, hade precis tagit en hård slam upper vid "skiercrossen" när jag försökte fuska och köra över några pistkulor och blev aningen mör i huvudet. Nästa vinter!

Senast ändrad:
Moment Comi
The_teo sa:

Ot, jag glömde helt fråga om du ville prova mina lagg i vintras när vi träffades, hade precis tagit en hård slam upper vid "skiercrossen" när jag försökte fuska och köra över några pistkulor och blev aningen mör i huvudet. Nästa vinter!
haha, tack, det får bli en annan gång då! :)

Moment Comi
Lee-nus sa:
The_teo sa:

haha, tack, det får bli en annan gång då! :)
kallekax fick iaf prova dem :-)

Moment Comi
Tre äpplen hög...:-) mäter in på stadiga 172 cm och 60 kg. Åkte denna vinter på bluehouse Maven 189 cm som puderspecifik och Line Mothership 185 cm som allround.

Mina egna tankar kring just breda köttiga skidor går väl mot att jag inte riktigt skulle tänka mig att de är roliga att åka på. Eller tja, det är klart om man fick stå på alaskaberg mest hela tiden så skulle juh ngt brett och köttigt vara att föredra, men jag inbillar mig att styva skidor gärna får vara kring 110-120 midja för att bibehålla allroundegenskaper som jag tycker man tappar om man går upp mer i bredd på en styv skida och att mjukare skidor (mer puderorienterade) gärna kan vara 130-140mm. Är fö väldigt inne på att skaffa ett par gula lotus138 till vinterns övningar :-)

kanske osammanhängande, men men...

Moment Comi
Tack för alla svaren.

Det är så att jag tänkte sätta på Marker Duke bindningar på mina Czar och då har jag ett par bindningar över som jag ville montera på något riktigt brett. Moment skidor är ovanliga och uppmärksamhet är aldrig fel.

Min teknik är pang på. Viker inte ner mig och åker gärna långa svängar därav vill jag ha något stort under fötterna. Kan även bli ett par ARG eller något från Lines rockers. Lotus är för dyra och 138 blir för långa. Någon som vet något om Fat-ypus A-Lotta, kanske för fet?

Jag kommer inte att gå längre än 186 cm, det kommer bara att bli för mycket att hantera om det blir längre än så.

Nu har jag fått lite mer att tänka på, så tackar.

Moment Comi
snej sa:
Tre äpplen hög...:-) mäter in på stadiga 172 cm och 60 kg. Åkte denna vinter på bluehouse Maven 189 cm som puderspecifik och Line Mothership 185 cm som allround.

Mina egna tankar kring just breda köttiga skidor går väl mot att jag inte riktigt skulle tänka mig att de är roliga att åka på. Eller tja, det är klart om man fick stå på alaskaberg mest hela tiden så skulle juh ngt brett och köttigt vara att föredra, men jag inbillar mig att styva skidor gärna får vara kring 110-120 midja för att bibehålla allroundegenskaper som jag tycker man tappar om man går upp mer i bredd på en styv skida och att mjukare skidor (mer puderorienterade) gärna kan vara 130-140mm.
okej, då har du ju god vana av feta skidor antar jag!
jag håller med, skulle jag hoppa på ett par skidor med nära 0.15 meter under foten fick det gärna vara mjuka skidor. personligen föredrar jag (studerande som jag är) att inte behöva tre skidor, så jag gillar skidor som är runt 120 mm och har nåt slags medelflex så att de kan användas allround och funka bra även djupa dagar.

jag sitter redan inne på en 4frnt ehp 193, och hade jag inte haft den skulle jag nog tittat mot moment ruby, night train eller bibby. salomon czar, som redan nämnts skulle också vara kul att prova, just för att jag hört så bra om den...

filipingelstroem sa:
Viker inte ner mig och åker gärna långa svängar därav vill jag ha något stort under fötterna. Kan även bli ett par ARG eller något från Lines rockers. Lotus är för dyra och 138 blir för långa. Någon som vet något om Fat-ypus A-Lotta, kanske för fet?
line och lotus är inte mitt forte, men ARG tyckte jag var en skitrolig puderskida. tummen upp för denna!

Senast ändrad:
Moment Comi
Lee-nus sa:
snej sa:

Mina egna tankar kring just breda köttiga skidor går väl mot att jag inte riktigt skulle tänka mig att de är roliga att åka på. Eller tja, det är klart om man fick stå på alaskaberg mest hela tiden så skulle juh ngt brett och köttigt vara att föredra, men jag inbillar mig att styva skidor gärna får vara kring 110-120 midja för att bibehålla allroundegenskaper som jag tycker man tappar om man går upp mer i bredd på en styv skida och att mjukare skidor (mer puderorienterade) gärna kan vara 130-140mm.
okej, då har du ju god vana av feta skidor antar jag!
jag håller med, skulle jag hoppa på ett par skidor med nära 0.15 meter under foten fick det gärna vara mjuka skidor. personligen föredrar jag (studerande som jag är) att inte behöva tre skidor, så jag gillar skidor som är runt 120 mm och har nåt slags medelflex så att de kan användas allround och funka bra även djupa dagar.

jag sitter redan inne på en 4frnt ehp 193, och hade jag inte haft den skulle jag nog tittat mot moment ruby, night train eller bibby. salomon czar, som redan nämnts skulle också vara kul att prova, just för att jag hört så bra om den...
Plugga suger...men å andra sidan så är det inte så kul att precis ha tagit examen heller..arbetslöshet är inte nöten. :-o Ehp skulle jag gärna prova för den omnämns alltid i de bästa ordalagen, men känner just nu att det blir lite mkt overlap på mothershipen.

Att slippa ha flera par skidor vore väl ngt av en dröm, ffa när man ska till att resa med prylarna. Just nu är tyvärr tre par ett minimum eftersom karhu team 100 finns där som telisskida oxå. Det största problemet är väl bara att hitta ett par som verkligen gör allt och det finns juh inte riktigt i min värld. Tycker det kan vara nog jobbigt att vrida runt mina line i puckeln. Så det optimala vore väl...nja, ingen idé att fundera. Det optimala vore att inte bo i stockholm :-)

Czar är f ö väldigt trevlig och jag inbillar mig (återigen utan att ha testat 4frnt) att den torde dra lite åt ehphållet, men du skulle nog prova den i den långa längden som kommer till vintern.

Moment Comi
snej sa:
Czar är f ö väldigt trevlig och jag inbillar mig (återigen utan att ha testat 4frnt) att den torde dra lite åt ehphållet, men du skulle nog prova den i den långa längden som kommer till vintern.
ja, det är 190 jag är sugen på i så fall, känns som en bra allroundskida. utan att ha testat, dvs.
skulle jag skaffa ett par puderskidor idag så fick det nog bli völkl kuro som jag hade förra året, fast i 195 cm som inte fanns då. k2 pontoon är fortfarande en vidrigt bra puderskida också!

Moment Comi
Kan intyga att Czar är kanon, inte för mycket och inte för lite. En av de bästa dagarna i alperna i vintras hade jag med mina czar, köpte dem av en bergsguide som var sponsras, han hade använt dem 4 dagar allt som allt. Åkte även på dessa i kittellfjäll en helg i slutet av april och de funkade över förväntan, en helg som kröntes med heliskiing.

Jag ska se om jag hittar nån billig ARG, då kan det nog bli en sådan.
Tack för all hjälp

Moment Comi
filipingelstroem sa:
Kan intyga att Czar är kanon, inte för mycket och inte för lite. En av de bästa dagarna i alperna i vintras hade jag med mina czar, köpte dem av en bergsguide som var sponsras, han hade använt dem 4 dagar allt som allt. Åkte även på dessa i kittellfjäll en helg i slutet av april och de funkade över förväntan, en helg som kröntes med heliskiing.

Jag ska se om jag hittar nån billig ARG, då kan det nog bli en sådan.
Tack för all hjälp
Moment Donner party går just nu för 399USD annars.

Moment Comi
Av de nämnda rev/rev skidorna är väl ARG den som är "minst bra" (hittade inget vettigare sätt att säga det på!). Jag har polare som inte har kommit överens med den och den har dykt stup i ett, nu är du iofs. lätt så det kanske inte kommer hända, men bara så att du är medveten om det.

Jag är två centimeter kortare men 10kg tyngre än dig och och har kört väldigt mycket med mina Lotus 120 190cm, en skida som bortsett från bredden inte är så olik Czar och EHP. 192cm Lotus 138 kan verka som mycket, men betänk hur lätta dem är jämfört med många andra... Och det är väldigt bra pre-seasonrabatt tills augusti så jag tycker inte du skall ta bort den från listan. Snacka med Nojlas om du vill ha mer info! Se på snej, han är ju ännu mindre i kroppen och har kört på Bluehouse Maven och det är ingen liten skida direkt! Jag håller för med snej på punkten om hårda breda vs. mjuka breda. Hårda skidor kan inte vara hur breda som helst, hårda skidor skall vara hårda så att de inte viker sig när det pucklar på, och då ser jag hellre att de går igenom än över ojämnheterna... Alltså gärna lite smalare!

Om du ändå tycker att Lotusarna är för dyra/för långa hade jag satsat på Praxis. De finns ju i 185 och är inte tokdyra... Skall vara mycket bra skidor!

Moment Comi
Carled sa:
Av de nämnda rev/rev skidorna är väl ARG den som är "minst bra" (hittade inget vettigare sätt att säga det på!). Jag har polare som inte har kommit överens med den och den har dykt stup i ett, nu är du iofs. lätt så det kanske inte kommer hända, men bara så att du är medveten om det.
Detta gör mig intresserad på flera plan. Hur lyckas han med det? :-)
Offtopic såklart, fortsätter gärna denna diskussionen någon annanstans om det är lämpligare.

Moment Comi
Jag delar inte din polares åsikt Carled. Kört ARG hela 5 månader i St Antons varierande snö och aldrig upplevt att den dykt.
Däremot är det den överlägset roligaste skida för skogsåkning (ala kanada) jag någonsin provat. Det är relativt styv för att vara så fet, men svänger som en surfbräda pga av formen. Slaktar dropps, pillow och allt annat du kan hitta. En av egenskaperna som gör att jag föredrar denna framför alla andra feting lagg jag provat är dess extremt låga vikt. Aldrig märkt av de på andra skidor, men det räcker i princip att bara lyfta på fötterna så flyger du. Mao, extremt lätt att kasta runt och den svarar på nolltid. Dess smidighet i knixiga lägen är definitivt orsaken varför jag föredrar den framför skidor som Kuro, megawatt, Hellbent. OSv. Sen finns det knappt några tillräckligt branta eller långa åk i St Anton för att avgöra hur den går i absoluta max fart (fort går dom dock), men att den dyker har jag aldrig vart med om. Är du däremot ute efter att lägga ettor i smala branta rännor i Chamonix så är de kanske inte helt rätt skida. En annan grej som gör mycket för smidigheten är att den blir riktigt smal i nosen. Du inga stora clownfötter, men ändå enormt flyt!

Jag körde Thug hela förra säsongen, gillade den skarp, men ARGn är bara så mycket bättre. På allt.. (utom pist då..)

Är dock sugen på att prova Donner Party. Tvekar dock att den är lika smidig som ARG. Sitter i valet och kvalet att sälja mina ARG bara för att prova Donner som har en lite rakare "sidoprofil". Kan bara inte bestämma mig om det är värt att göra sig av med arg och jag har inte råd att behålla båda..

Comi'n klämde jag också lite på i St Anton. 186 verkar riktigt shysst. Fortfarande 136 i midjan, men inte lika köttig som 192n. Men det är fortfarande ett rejält plank. Styva för att vara så breda men ändå ganska raka i formen. Fattar inte varför de inte har rocker på 186 bara. En grej som slog mig var hur enorm den stora fyrkantiga nosen är. Måste vara uppåt 160mm bred!

Senast ändrad:
Moment Comi
Eric_W sa:
Comi'n klämde jag också lite på i St Anton. 186 verkar riktigt shysst. Fortfarande 136 i midjan, men inte lika köttig som 192n. Men det är fortfarande ett rejält plank. Styva för att vara så breda men ändå ganska raka i formen. Fattar inte varför de inte har rocker på 186 bara. En grej som slog mig var hur enorm den stora fyrkantiga nosen är. Måste vara uppåt 160mm bred!
comin har rocker i år. tip rocker dvs.

Moment Comi
Härligt, det hade inte det exemplaret av 186n jag klämde på i vintras.
Och det var årets grafik. Kanske bara var ett provex.. Men det känns ganska självklart med rocker på en sådan skida, så jag klagar inte. :)

Tillbaka
Topp