Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu har ju inte f-skatten någonting med momsen att göra. Momsregistrering är en sak och registrering för f-skatt är något annat. För att få avdrag för den ingående momsen ska inköpet vara till din momspliktiga verksamhet. Sen ska du dessutom uttagsbeskatta dig själv för varje gång du använder produkten privat egentligen. Sen som med allt så är det ju tillåtet så länge ingen kommer på en...TonySun sa:Hej!
Är det någon här som har bokfört skidköp på företag med f-skatt för momsavdrag?
Vad har ni för verksamhet? Hur förklarar ni köpet?
Eller man kan ta ett personligt moraliskt och etiskt ansvar.Pillard sa:Sen som med allt så är det ju tillåtet så länge ingen kommer på en...
Och i de flesta fall: måste man fråga om såna här saker, så är det stor risk att man kommer åka fast. Skaffa lite erfarenheter först och/eller prata med någon du känner som själv är egenföretagare.TonySun sa:Vad har ni för verksamhet? Hur förklarar ni köpet?
Nej. Där har du fel. F-skattesedeln visar bara att du har en hos skatteverket registrerad verksamhet som säljer tjänster. Har du ett företag som t ex kränger bildelar eller tillverkar dörrstoppar finns inget krav på f-skattesedel.fredric84 sa:Såvitt jag vet måste man ha F-Skatt för att kunna göra momsavdrag.
För att få F-Skatt krävs följande
vara självständig
vara varaktig
ha ett vinstsyfte.
Svarar på denna också då jag ändå är igångTonySun sa:Detta är självklart inte relaterat till något skattebrott. Utan vi är intresserade av att köpa skidor med företagets logo på som present till kunder. Anledningen till att frågan istället inte formulerades om det är tillåtet att köpa skidor som present är för att vi var intresserade av anledningen till att företag köper skidor. Tack för svaren!
Jag tror att du har fel. Så fort man har en verksamhet i vinstsyfte måste man ha F skattsedelliedholm sa:Nej. Där har du fel. F-skattesedeln visar bara att du har en hos skatteverket registrerad verksamhet som säljer tjänster. Har du ett företag som t ex kränger bildelar eller tillverkar dörrstoppar finns inget krav på f-skattesedel.fredric84 sa:Såvitt jag vet måste man ha F-Skatt för att kunna göra momsavdrag.
vara självständig
vara varaktig
ha ett vinstsyfte.
Moms får alla som har en näringsverksamhet dra av/ betala in när de köper/säljer varor och tjänster
Precis, jag överlåter till individen att ta sitt egna moraliska ansvar och väljer att inte moralisera själv.rabbit sa:Eller man kan ta ett personligt moraliskt och etiskt ansvar.Pillard sa:Sen som med allt så är det ju tillåtet så länge ingen kommer på en...
Ingenting kan någonsin motiveras med fraser av typen; "- Alla andra gör det."
Mycket troende här men jag kan berätta hur det ligger till.fredric84 sa:Jag tror att du har fel. Så fort man har en verksamhet i vinstsyfte måste man ha F skattsedelliedholm sa:Nej. Där har du fel. F-skattesedeln visar bara att du har en hos skatteverket registrerad verksamhet som säljer tjänster. Har du ett företag som t ex kränger bildelar eller tillverkar dörrstoppar finns inget krav på f-skattesedel.fredric84 sa:Såvitt jag vet måste man ha F-Skatt för att kunna göra momsavdrag.
vara självständig
vara varaktig
ha ett vinstsyfte.
Moms får alla som har en näringsverksamhet dra av/ betala in när de köper/säljer varor och tjänster
Ja då sprack dem planerna då.. Tack för svaret!liedholm sa:Svarar på denna också då jag ändå är igångTonySun sa:Detta är självklart inte relaterat till något skattebrott. Utan vi är intresserade av att köpa skidor med företagets logo på som present till kunder. Anledningen till att frågan istället inte formulerades om det är tillåtet att köpa skidor som present är för att vi var intresserade av anledningen till att företag köper skidor. Tack för svaren!
Det du talar om att göra är riktigt olagligt och ni kommer garanterat att åka dit då det är mkt uppmärksamat för tillfället. Att ge skidor till kunder räknas som bestickning och är straffbart med fängelse i värsta fall. Riktmärke för gåvor till kunder och leverantörer kan sägas vara max 4-500 :-
Det omoraliska är inte att undvika skatt utan att ta ut den - med hot om våld (i sista hand dödligt våld!).Pillard sa:Precis, jag överlåter till individen att ta sitt egna moraliska ansvar och väljer att inte moralisera själv.rabbit sa:Eller man kan ta ett personligt moraliskt och etiskt ansvar.Pillard sa:Sen som med allt så är det ju tillåtet så länge ingen kommer på en...
Ingenting kan någonsin motiveras med fraser av typen; "- Alla andra gör det."
Visst, det är inga som helst problem. Problemet uppstår ifall du kan tänkas använda skidorna privat också. Det där kan man göra an avvägning av och sen får du avdrag med "korrekt" mängd. Men kan du t.ex. påvisa att du har tre egna par och köper in 10 par extra för dina grupper att låna så lär det nog itne vara några problem. Då kan ju du påvisa att du har egna och inte behöver de nyinköpta för privat brukAndreasM sa:Beror väl helt på vilket företag man har. Om man t.ex. har ett företag som sysslar med guide verksamhet har jag svårt att se problemet med att köpa skidorna som behövs för detta på företaget. Men inköpet ska väl kunna kopplas till företagets verksamhet?
För att vara riktigt jobbigt besserwissande så är det tvärtom. Utgående moms r den du betalar till staten och ingående är den du drar av. I övrigt har du rätt och det går alldeles utmärkt att så att säga "få" pengar. Självklart kan du få frågor om det fortsätter så länge men det finns inget som säger att du inte får göra dåliga affärer. Att ha vinstsyfte är inte samma sak som att gå med vinst. Dessutom är din verksamhet momspliktig även utan vinstsyfte, ifall omsättningen är hög nogfredric84 sa:Under en period kan man ha mer utgående moms än inkommande och få momspengar utbetalade.
Men efter ett tag kommer det förfrågningar från skatteverket.
Jämför med alla egenföretagare som köper en dator. Den används nog ganska ofta i rätt stor omfattning även privat och jag har aldrig hört talas om att någon fått backning på det.Mountain_Man sa:Om du arbetar proffesionellt som bergsguide och skidutrustningen är ett nödvändigt verktyg för din yrkesutöving är det definitivt en avdragsgill kostnad i din näringsverksamhet samt momsen avdragsgill. Skulle du använda utrustningen privat i mindre omfattning låter det extremt osannolikt att Skatteverket skull lägga ned energi på att beräkna ett förmånsvärde för det nyttjandet. Det skulle ju faktiskt vara rimligt att anta att allt användade utanför själva "guidningen" kan anses som nödvändig träning och rek.
Detta bygger i grunden på att du driver en självständig, varaktig verksamhet med vinstsyfte. Dvs att dina inköp av skidutrustning är i proportion till dina intäkter.
That's all kids!
MM
De allra flesta avdrag går bara rakt igenom och det är antagligen inte prioriterat men ska man följa momslagen så är det såla_grave sa:Jämför med alla egenföretagare som köper en dator. Den används nog ganska ofta i rätt stor omfattning även privat och jag har aldrig hört talas om att någon fått backning på det.Mountain_Man sa:Om du arbetar proffesionellt som bergsguide och skidutrustningen är ett nödvändigt verktyg för din yrkesutöving är det definitivt en avdragsgill kostnad i din näringsverksamhet samt momsen avdragsgill. Skulle du använda utrustningen privat i mindre omfattning låter det extremt osannolikt att Skatteverket skull lägga ned energi på att beräkna ett förmånsvärde för det nyttjandet. Det skulle ju faktiskt vara rimligt att anta att allt användade utanför själva "guidningen" kan anses som nödvändig träning och rek.
Detta bygger i grunden på att du driver en självständig, varaktig verksamhet med vinstsyfte. Dvs att dina inköp av skidutrustning är i proportion till dina intäkter.
That's all kids!
MM
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19940200.htm Här finns hel momslagen.Mountain_Man sa:@Pillard
Nu är jag inte momsexpert, men eftersom du hänvisar till momslagen, vad styrker att det skulle vara aktuellt med en proportionering av momsen i detta fall? Upplys mig!
/MM
Köp alltså en skida i taget så du kommer under den gränsen! Gärna från Madeira eller något (tror Madeira har ungefär 10% moms) så du kan köpa riktigt exklusiva lagg!Pillard sa:Det ska också tilläggas att man inte behöver fördela avdraget ifall det till 95% används i den momspliktiga verksamheten och momsbeloppet inte är mer än 1000 kronor.
Nej. Där har du fel. F-skattesedeln visar bara att du har en hos skatteverket registrerad verksamhet som säljer tjänster. Har du ett företag som t ex kränger bildelar eller tillverkar dörrstoppar finns inget krav på f-skattesedel.