monoski - telemark

jakejit

Ny medlem
monoski - telemark
Jag vet inte om jag är först med denna idé eller om någon redan snubblat över upptäkten som kommer att förändra livet för oss skidåkare. Ursäktar i så fall.

Men vad sägs om en monoski med telemarksbindningar på?

Så sant som att dolly står där och bräker är detta ett oundvikligt steg i utvecklingen inom skidåkning. I framtiden tänker jag mig även stighudar för bruk på monoskis, man skulle kunna tänka sig att även snowboardåkare skulle kunna finna glädje i de lite bredare stighudarna.

Så, vilka är med mig?

Jonte

monoski - telemark
man skulle haft multivintersportsåkningsredskapet, 2 skidor som du kan sätta ihop till en monoski, där du har 2 bindingar som du kan rotera på så det blir en snowboard. eller koppla loss hälen och få telemark eller telemark-mono...

det ni!

// bison.

monoski - telemark
Bison!
Jag tror att du är inne på rätt väg! Jag kommer osökt att tänka på Transformers...

När jag läser dina idéer gräms jag över den såkallade materialutvecklingen som sägs föra skidåkningen framåt hela tiden. Men varför materialutveckling - finlir - när det ännu finns stora outforskade områden vad gäller tekniska lösningar?

Är måhända detta tabu? Får man inte prata om multivintersportåkningsredskapet? Och vad har hänt dem som haft mod att göra det tidigare?

monoski - telemark
jadu, det är frågan jonteb.

borde börja skissa på en modell kanske. problemet är förmodligen konsumenterna, tror inte de är beredda att uppleva en sådan här revolution inom vintersportsaktivitet. Man ser ju bara på detta forum vilka motpoler skidor och snowboard är, och hur snowbladsen blir utmobbade i varje fråga.

Vi är beredda men är frågan om dom är det?

// bison.

monoski - telemark
Jag har en idé.

Köp två monos...och använd dem som två skidor.

vips så har begreppen "bottenlöst puder" och "u-båt" raderats ut från ditt vokabulär! :)

Nej men helt seriöst vore det skitkul att testa om det överhuvudtaget gick att svänga med två monos under fötterna.

Måste se rätt skitnödigt ut *skrattar*

Fred!

//Andreas

monoski - telemark
Nån som vet vart man kan få tag på stighud till mitt lila tefat, Av märket Brio extrem ?
Funderar även på och skaffa ryggskydd till mina stavar. dom klagar på smärta sen föra sesångens 9 rygghals brott.
Ide på affär, eller finns det på nätet ?

monoski - telemark
en vidarutveckling på denna multiutrustning vore att på nått sätt skapa nedfällbara roterande bandmedar så man på skoterlikt manér kunde komma åt orört puder utan att behöva hika eller bekymmra sig över vart man ska parkera hellikoptern elr skotern...

monoski - telemark
Ditt äckel du kan ju inte mena allvar, smutsan ned naturen med avgaser och störa fjäll friden. Jag blir äcklad.
Men om man är gasig i magen kanske man kan fisa sig upp på en naturlig väg.

monoski - telemark
Günther osv!

Vilken sida! Är det någon som prövat en liknande best? Måste vara ett av världens längst dragna internskämt... Jag är imponerad!

Dock inte riktigt vad jag tänkt mig. Bindningarna på min dröm-tele-mono sitter fortfarande parallellt som på vanliga monos.

bison. vi får helt enkelt göra folket redo för vår revolution. Vi samlar en skara trogna här på freeride och sen drar vi ut och gör skid/bräd-bål à la 30-talet...

monoski - telemark
Jag såg en teleboard Alta Cota i Grenoble för ett par år sedan. Det var den dyraste prylen i affären, gick lös på typ sju tusen spänn utan bindningar! Har aldrig sett någon åka på en, skulle va kul att höra någon som har testat...

monoski - telemark
framvikt är A och O när man snackar om telemark-monoski.

en monoski är ungefär som en snowboard(lite annorlunda bräda) fast med två vanliga slalomskidebindningar fastsatta ungefär i mitten av brädan i brädans riktning.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp