Monte Rosa, Arabba So much skiing -so little time

maria17

Ny medlem
Vi är några kompisar som ska flyga ner till Bergamo med Ryan v4. Nu när det är dags att bestämma vilket skidområde vi ska till så kan vi inte bestämma oss... Vilken ska vi välja av följande; Gressoney, Arabba, Andermatt, Cervinia... Vart brukar det finnas mycket snö så där års? Eller är det någon som har ett annat förslag? :-) Både råd och ytterligare förslag inkl. motivering mottages tacksamt.

Jo, jag vet - det beror helt och hållet på vilka preferenser man har vad gäller off pist, after ski, etc. Vi är en ganska heterogen grupp och har därmed olika preferenser - varför det borde vara bra med en by som har alles! Eftersom jag har varit i Andermatt så vet jag att mina önskemål kommer att bli uppfyllda med råge, men däremot vet jag också att de som kanske inte åker så mycket off pist kanske blir besvikna... ja, ni förstår problemet!

Alltså, alla råd och tips mottages med största tacksamhet! :-)

/Maria

Snö är som vanligt ett lotteri men Andermatt hör ju till de snösäkraste i alperna.
En vecka i Andermatt om man ej åker offpist är ju ingen höjdare som du så riktigt påpekar.

Vi ska ner samma vecka som ni till Gressoney i Monte Rosa området. Monte Rosa erbjuder ju myyycket mer pist och dessutom finns det ju otroliga offpistmöjligheter. Däremot är det nog ganska dött på kvällarna, men så mycket drag var det ju ej i Andermatt heller....pizza och en liter vin på Spycher, sen bums i bingen!

Monterosa med Gressoney, Alagna och Champoluc är ju ett fantastiskt skidområde för offpist, väljer ni att bo i
Champoluc kan ni få lite afterski också eftersom det är den livligaste orten i skidområdet. Nackdelen är att
det ligger längst bort från de fina offpistmöjligheterna i Alagna. Det är tre dalar med en ort i varje och väljer
man inte vägen över bergen med skidor är det lååångt att åka mellan dessa.

Sen är det ju väldigt svårt att veta med snötillgång men Monterosa är förhållande snösäkert med tanke på
den åkhöjd som finns. Däremot skall man komma ihåg att Alagna inte är något för noviser! Är ett stort
område med opreparerad terräng och gamla liftar! Så att hitta guldkornen här krävs att någon har varit där
förut eller med lokal guide. Har blivit lite mer tillgängligt nu när en ny lift öppnats som binder ihop Alagna
med det övriga systemet.

Tillbaka
Topp