Montera bidning i vilken linköpingsbutik?

micke_moj

Ny medlem
Blir troligtvis ett par gotama med jester i år från sport-conrad. Tänkte kolla om någon har tips på butik i linköping som kan sin grej vad det gäller montering? Vågar inte låta conrad montera efter att ha läst om så många felmonteringar därifrån.

har kollat lite på uteliv i linköping, något att ha?

MVH//micke

Intersport Ikano vet vad dom gör. Det kan jag lova eftersom det är jag som kommer att montera skidorna där ute i vinter ;)

okej haha, vilket sammanträffande. När ska du börja montera då? ;) tänkte så jag hinner innan det bär av nedåt. har du nå koll på pris?

har kollat med uteliv också , dock inte fått nåra priser , skulle va kul att veta va ni tar på intersport ;)

uteliv är ganska dyrt, men det finns en kille där, oscar, som monterar ganska bra. han har en hel del krav dock, monterar t.ex inte gamla bindingar på nya skidor osv. stadium i stan tycker jag funkar sjukt bra, billigt vare också.

Är du inte född i farstun så fixar du det själv på under en timme och då har du sparat in några kronor och vet att allt är okej. Finns en bra guide här på freeride läs den och det är ju inte direkt raketforskning att mäta lite, borra ett gäng hål, och skopa i lite lim samt skruva i skruvar.

läste guiden, men är lite smårädd för göra fel. Och känns så fel att det bara är vanliga skruvar som ska ner i en träkärna med lite lim i:S men får se vad som händer, tar väll ett par gamla skidor och tränar på!

Äh, går inte att göra så mycket fel om du tar det lugnt och mäter en extra gång se bara till så att du monterar åt rätt håll.

Sportson i tornby är min rekommendation när det gäller i Linköping, håller helt klart bland de lägre priskostnaderna och vet vad de gör.
Monterade mina Rossignol S7 helt perfekt innan förra säsongen för knappa 200kr.

gör det inte på intersport i innerstan iaf... dom monterade mina jester på ett par nya t-hall 1cm för långt fram. (skidorna är 176cm alltså 88cm från mitt till tip o tail. jag mätte till 89från tail och 87 från tip.) hade sagt till dom att mittmontera så jag gick tillbaka till dom och då var det tydligen fel på deras mall 1cm..? kan tänka mig hur många som fått fel fast inte märkt det. så jag fick montera om och fick massa hål i mina nya skidor.
sen försvann även en skruv till ena skistoppern under montering så den satt väldigt illa. kunde lätt slitit sönder den vid fall. men som tur va kunde alpingaraget skicka ett par skruvar för en billig peng :)

har också märkt att vallningen var värdelös när ja jämförde med mina vänner som valla där och mig själv som vallar hemma med standard vax. satt kvar valla på deras stålkanter osv. sen försvann vallan väldigt fort o belaget torka.

de va mina erfarenheter :) simma lugnt

gör det inte på intersport i innerstan iaf... dom monterade mina jester på ett par nya t-hall 1cm för långt fram. (skidorna är 176cm alltså 88cm från mitt till tip o tail. jag mätte till 89från tail och 87 från tip.) hade sagt till dom att mittmontera så jag gick tillbaka till dom och då var det tydligen fel på deras mall 1cm..? kan tänka mig hur många som fått fel fast inte märkt det. så jag fick montera om och fick massa hål i mina nya skidor.
sen försvann även en skruv till ena skistoppern under montering så den satt väldigt illa. kunde lätt slitit sönder den vid fall. men som tur va kunde alpingaraget skicka ett par skruvar för en billig peng :)

har också märkt att vallningen var värdelös när ja jämförde med mina vänner som valla där och mig själv som vallar hemma med standard vax. satt kvar valla på deras stålkanter osv. sen försvann vallan väldigt fort o belaget torka.

somebody sa:
Är du inte född i farstun så fixar du det själv på under en timme och då har du sparat in några kronor och vet att allt är okej. Finns en bra guide här på freeride läs den och det är ju inte direkt raketforskning att mäta lite, borra ett gäng hål, och skopa i lite lim samt skruva i skruvar.
Kanske inte är så kul om man aldrig har gjort det förut och råkar borra fel i ett par nya skidor för X antal tusen kronor .. ;)

eRocklow sa:
Kanske inte är så kul om man aldrig har gjort det förut och råkar borra fel i ett par nya skidor för X antal tusen kronor .. ;)
Då gråter man en skvätt och sen pluggar man och gör om. Men mäter man en gång extra så kan man i princip inte göra fel om du nu inte skulle råka vända skidan bak och fram då.

Är man osäker kan man först provmontera på en bit 2"4. Märk ut bootcenter och montera som om det vore på skidan! Om allt sedan stämmer är det bara att göra om allt på skidorna.

Jag kan montera nästan när som egentligen. Ska bara gå egenom skidverkstan och se så jag har fått rätt utrustning för vintern gällande mallar och liknande. Vill du lära dig att montera själv kan jag hjälpa dig om du vill? Annars får du betala någonstans runt 200-300 kr så fixar jag det i butiken. Och ja det är jag som är malm, hörde att ni hittat en schysst lya i st jakob? :) hur känns det att komma iväg?!

buzzlightyear sa:

Nu ska jag inte på nåt sätt säga att du borde va nöjd som kund när du fick 1 cm felmonterat, en butik ska alltid montera rätt så är det bara. Dock kan jag sätta min högra arm på att du inte märkt någon som helst skillnad om du inte monterat om skidorna, 1 cm i diff är en piss i mississippi :) Kan du utveckla det där angående vallan? Var det sämre glid? Hur lång tid efter vallning upplevde ni att belaget torkade? Hur vallar du när du vallar? Anledningen till att jag frågar är inte att ifrågasätta på nåt sätt, utan jag vill bara höra kunders recensioner för att kunna utveckla och förbättra. Intersport Gränden vallar inte sina alpina skidor för hand utan använder maskin till det. Mina erfarenheter är att det fungerar utmärkt. En duktig vallare som vallar för hand sicklar, borstar, blandar valler, använder sig av pulver) får ett bättre resultat, utan tvekan, men detta är bara nödvändigt för tävlings- respektive riktigt seriösa åkare. Är det lite valla kvar på stålkanterna är skit samma egentligen, om det dock inte sicklats av ordentligen kan större sjok med valla lossna och dra med sig glidvallan ur belaget. Ge mig mer info :)

Senast ändrad:
Ja att lära sig sjäv vore ju kanon,:) även dem andra ropade till när jag läste ditt inlägg. Dock så finns det funderingar på att handla där nere, vart vi nu åker, för att få testa massa olika.

Det var en sjuk lägenhet vi hittade på dryga 80 kvadrat tror jag det var, superfräsch på bilderna. Dock så ville han ha €25/natt vilket känns rätt dyrt. Vi har försökt förhandla om €20/natt men nu svarar han inte istället haha

Vi har även hittat en lägenhet i val thorens men är väldigt sugna på st anton. Rätt dyrt med mat i val thorens. Var där för något år sen och festandet var inte ritkigt det bästa heller. Får se vart vi hamnar men börjar kännas brådis med boende:/

När är det ni tänkt att åka ner då? De kör ju en ordentlig rea efter varje säsong och är man där tidigt på säsongen kan man hitta riktigt bra priser bland de skidor som finns kvar. Sen har ju de butikerna där nere verkligen stört stort utbud, även när det gäller pjäxor och sånt. Men de ordinarie priserna brukar vara som dom här hemma. Ska ni hitta årets skidor billigt så är det nog sport-conrad som är det bästa... men som sagt då har ni inte möjligheten att provåka dom.

Ja 25 euro natten är en del, framförallt om det är lite längre bort i st jakob. Men risken är att han får den där uthyrd ändå haha :P Val Thorens har nog minst lika bra skidåkning som st anton, men som säsongare första året tror jag på st anton. Mycket folk och fart och fläkt, blir aldrig tråkigt :) Men som sagt ju mer fest desto mindre skidåkning. Hojta till bara så kommer jag med tips!

vi har den lägenheten från den 10e januari, och tydligen får vi stanna hela april också. alltså 4 månader för samanlagt 2500euro/person.

Får se hur det blir, jag väljer nog att köpa från conrad.

Han hade tydligen några andra från sverige som var intresserade, men har sagt att vi vill ha den och frågat om hur han vill ha det med boendekontrakt men tråkigt nog så segar han lite. Hur gjorde ni med kontrakt, om ni nu använde det?

Okej, hur fint är det då? Som jag fattat det ska den va grymt fräscht och kanske värt pengarna?

Vad det gäller kontrakt och sånt så skrivs det i regel på plats. Var har ni fått tag i boendet? Via turistinformationen? Kolla upp lite angående boendet hur säkert det känns och så vidare, i 9 fall av 10 vill de ha betalning i förskott, en deposition, den måste ni va villiga att riskera. Utan deposition så har de ingen säkerhet för att ni kommer ner, och de är livrädda för att stå med en tom lägenhet. Vad gäller kontraktet sen så va noga med att gå egenom allt, hur mycket ni betalat in och hur mycket ni ska betala, om ni ska betala allt på en gång eller dela upp det, hur det ser ut med skadestånd och sånt där. Mentaliteten där nere är inte riktigt som här utan det finns vissa rötägg som kan ställa till det ordentligt för en om de blir griniga. Gäller att ha det som är överenskommet på papper som bevis :)

det var sjukt fint, men han gav den till ett gäng på 6 pers, antagligen för pengarna.

okej låter bra :) ska ta reda på sånt. lutar ¨åt att tapper och en eller 2 till åker ner i förväg då dem inte har lust att stanna kvar och jobba i norge, så flyger ag ner efteråt. förhoppningsvis hittar dem boende. vi vill verkligen till anton, bara känns så bra!

Vet du vad bootfiting går på i butiken om jag köpt pjäxorna på intersport?

Annars har du någon koll på priser för montering och bootfiting nere i anton?

Tillbaka
Topp