Montera bindning. Lita på tex Stadium?

jerlun

Ny medlem
Som rubriken låter. Har köpt ett par Twintipskidor till tjejen. Skall montera bindning på dessa. Törs jag lita på att tex stadium, intersport, teamsportia vet vad de gör om jag lämnar in till dem.

Ja det gör dom nog, fast är inte helt säkert om du kanske vill ha dom 3 cm bakom centern eller liknande.

Fast det finns stadium, intersport m.fl. som kan sina grejer så vissa kan, vissa kan inte.

Senast redigerad av en moderator:
Ta med en spritpenna och måttband. Mät ut skidan och markera med spritpennan exakt var de ska montera.
Går inte att lita på markeringarna på skidan då de ibland kan skilja flera CM.

Senast ändrad:
Och vart ska de montera då? Jag vet inte? Vem vet detta? Därför frågan, vet tex Stadium detta?

Statistiken säger väl ungefär följande:

Om du monterar helt enligt standard utan att ha några som helst önskemål om placering eller annat så är sannolikheten ganska god att det blir rätt. Det händer att det blir snett, dåligt draget, gängpaj, inget lim, extra hål, bubblor i belaget, topsheetlyft, delamineringar och vad som helst som fantasin kan tänkas komma på, men så länge man inte gör något som inte går ifrån standardutförandet så brukar det ändå bli rätt i de flesta fall. Dvs så länge det handlar om en skida och en bindning från det egna sortimentet som monteras på rekommenderad punkt, så kan du nog lita på att de gör det korrekt.

Om du däremot har önskemål om något speciellt, eller skidorna är bredare än vanligt, stoppersen passar ej, det är någon platta som skulle varit emellan, eller vad som helst bara som inte visades på Stadiums grundkurs... då är sannolikheten nära noll att det blir helt rätt. Jag har aldrig varit med om, eller ens hört talas om i mina skidåkarkompisars kretsar att det någonsin har blivit rätt. Jag har sett mängder med varianter på fel, både möjliga och smått omöjliga, men jag har aldrig någonsin på kanske 50 par skidor varit med om att jag har gått därifrån med en helt rak och korrekt monterad bindning. I de fall folk har sagt att "det var inga problem med mina skidor" så har det i samtliga fall hittills på mina 20 år som aktiv åkare alltid visat sig att den inte heller var korrekt monterad. Jag kanske har haft extrem otur, eller så är jag för noga...

Tillbaka
Topp