montera bindningar

Bogren

Ny medlem
montera bindningar
Är det omöjligt att montera bindningarna själv? har precis fått hem mina scratch steeze med marker jester 07/08. Har läst att om man lämnar bort det så blir det mer än ofta fel och i så fall problem för att man inte köpte skidorna av dom man vill ska montera. Nån som vet hur man ska göra far att de ska bli så bra som möjligt?

montera bindningar
Nah blir snarare fel om du försöker göra det själv och inte riktigt vet vad du gör... Gå in i valfri sportbutik, jag brukar iof undvika Intersport mest på princip, och be dem montera, dock inte säkert att de gör det nu på sommaren.
Är du i Göteborg så snacka med Adams eller Udéns Sport.

montera bindningar
Självklart är det inte omöjligt! Snarare motsatsen till omöjligt (jävligt lätt)., se bara till att göra en mall i t ex. plyfa el. masonite. Använd skjutmått och vinkelhake för att göra en mall. Börja med att göra centrum linjer som du utgår ifrån. Såga även upp ett litet hål i plyfan i krysset mellan centrum linjerna för att kunna se och därigenom lättare kunna anpassa mallen till markeringen på skidan(bootcenter) eller gör den exakt på bredden. Märk ut hålen på mallen och borra, sedan är det bara att anpassa mallen till skidan(använd tvingar). Gör markring på borren(med t ex tejp) för att undvika att borra igenom skidan(se till att borra något djupare än skruven). Borra, limma och dra fast bindningen. Lycka till!!

montera bindningar
MnO, vart är du!?! Vi väntar på din guide till att montera skidor! Kom ut ur garderoben och upplys oss! Vet att du kommer läsa detta ;)

Åter till topic så tycker jag att det är bättre att montera själv så du är säker på att allt blir helt 100% som du vill ha det.

montera bindningar
fick ju med nån slags mall med jesterbindningen i klistermärkes format med bootcenter och markeringar för tådelen men ingentinting för häldelen(?). Kanske kan använda den för att göra en mall i plyfa. Om pjäxan är 315mm ska man använda 310 mm å bara justera bindningen 5 mm efteråt?

EDIT: Hittade mallen för häldelen. Det verkar ju inte vara så klurigt nu när man kollat igenom lite. Verkar bara vara att mäta ut en centrumlinje på skidan och anpassa mallen för tå delen, markera-borra-limma-skruva och sen likadant för häldelen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp