Montera Bindningar

emiil-h

Medlem
Montera Bindningar
Tjena Gubbar !

Fyllde år idag så fick äntligen en ny snowboard. En BATALEON DIASASTER ! :D
Men jag har en liten fråga angående montering av bindningar.
Det har alltid varit någon annan som monterat mina bindningar men tänkte göra de själv nu :)
Det är nog inget vidare svårt men är det något man ska tänka på när man sätter på dom ?
Alltså hur ska dom ska vara vridna (grader) o.s.v

Kör väl mestadels park :)

Tack på förhand!

MVH
Emil

Senast ändrad:
Montera Bindningar
Bara att skruva fast och prova!

Om du inte vet vilken stance du vill ha så får du pröva dig fram. Att testa hemma funkar till viss del, dvs skruva fast, på med bootsen och känn efter om det känns bra men när du sedan står på snö är det bra att testa lite fram och tillbaka.

Montera Bindningar
Kolla runt lite pa bindningarna och/eller i bruksanvisningen och använd dig av de inställningsmöjligheter de erbjuder. Läs pa internet lite vad som rekommenderas för grader/bredder osv och prova. Ta med verktyg upp pa berget i början sa du kan ändra lite. Tänk efter hur inställningarna känns i knän och fötter sa du hittar en inställning som passar bra.

Montera Bindningar
Som utgångspunkt skulle jag montera dem centrerat, med ca axelbredd. Sedan ta 15 grader fram, typ 9-12 vinkel bak, sedan modifiera när du åker. Så gör brukar jag göra när jag ställer in...

EDIT: Menar självklart -grader på bakre, en ganska öppen inställning alltså.

Senast ändrad:
Montera Bindningar
Jag ställde mig upp kollade ner på fötterna och hur jag stod och utgick därifrån.
Funkar bra! Jag kör Duck 9 -9 grader, det är fint det!

Montera Bindningar
Thomsson sa:
Jag ställde mig upp kollade ner på fötterna och hur jag stod och utgick därifrån.
Det är dock viktigt att man provar lite fram och tillbaka på snö sedan, jag provade hemma och tyckte jag stod bekvämt men när jag sedan laborerade lite i backen kom jag fram till att en något justerad position gjorde min åkning mycket stabilare!

Montera Bindningar
Så nu har jag monterat bindningar :) körde på 9 -9 grader som du sa ;)
Och jag satte bindningarna så nära varandra som gick, finns det för och nackdelar med att dom sitter närmare varandra eller är det bara vad som känns bäst ?

Montera Bindningar
Thomsson sa:
detta tycker jag funkar bra med, kör duck nu strax över 10 nått, lite otydligt på min platta tycker jag.
innan körde jag med en mer standard inställning och fick ont i knäna, grym skillnad när jag bytte till duckstance.
det är värt att skruva lite tills man hittar "rätt"

Montera Bindningar
kör det som känns bäst men man brukar la säga att mindre mellanrum mellan benen så är det lättare att snurra och bredare så har man bättre balans.
skulle inte köra för smalt dock men det beror ju på hur lång du du är osv

Montera Bindningar
Jo det är ju viktigt att pröva olika men det är ett bra sätt att utgå ifrån.

Montera Bindningar
Personligen tycker jag det lätt kan kännas att man blir liite för upprakt stående när man har för smal bredd, vilket leder till en rätt vinglig åkning, inte säker på om det verkligen ligger ngt i det eller ej, men lite mindre balancerat blir det absolut

Tillbaka
Topp