Montera cobra på Katana

Anders76

Medlem
Montera cobra på Katana
Hej!
Har just köpt mig ett par beggade katana från 2008, och funderar över monteringen av mina bindningar, ett par rottefella cobra.

I manualen till bindningarna står det att man ska placera markeringen över skidans mittpunkt.

på skidan finns det utmärkt "boot center", men sätter man markeringen över det så hamnar bindningen extremt långt bak..
Hur mäter man ut skidans mittpunkt? (Är det att mäta mitten på skidan som ligger an mot golvet?)
Ska jag annars montera den boot center (mitten skon över markeringen)
Eller kanske på nåt annat sätt? Inte så vidare van med det där....

Tacksam för svar

/Anders

Montera cobra på Katana
Mitten på skidan är mitten av delen som ligger an mot backen på skidan så det är bara att mäta med måttband. Jag är inte så påläst om telisbindningsmontering men du kan nog med gott resultat även montera din bootcenter över skidans markeringspunkt. Prova en sökning för det kan hända att du hittar någon som använt skidan till telemark och skrivit ner monteringspunktens sweetspot.

Montera cobra på Katana
Hej igen!

Har mätt ut var pjäxan hamnar för de olika sätten, och monterar man den enligt anvisningen ovan med markeringen på mittan av skidan så hamnar den 5 cm längre bak än om man monterar enligt boot center!
Känns ju ganska mycket diff, nån som har en aning om vad jag bör välja?

Mvh Anders

Montera cobra på Katana
Jag skulle köra bootcenter mot telispjäxans bootcenter oavsett, moderna skidor med rocker/taper och annat kul är ju liksom tänkta att åkas just med bootcenter där. Tänk bara på att du antagligen får mäta ut bootcenter på telispjäxan själv, då får du mäta från häl fram till center av dom tre hålen fram på "duckbill:en" och dela på två. Så har jag monterat alla mina telislagg och det känns bra :)

Montera cobra på Katana
ok får nog bli så då!
men skidorna är så gamla att de inte är rockerversionen, det är den första versionen som har klassiskt spann (men nätan inget spann)

Tillbaka
Topp