Montera Dynafit bindningar

skiclimb

Medlem
Hej!
Har köpt ett par begagnade randonée skidor med dynafit bindningar. Vet ej vilka det är, står ej på dem, men de påminner om TLT speed, de går inte att justera i längden. Jag o tjejen som jag köpte skidorna av har samma pjäxstorlek, men min yttersko måste vara lite större för att det fattas ca 2-3 mm för att de ska passa.
Så nu måste jag flytta/skruva om bindningarna.
Har pratat med med några försäljare men de säger att det är svårt att friborra, och att de inte har några mallar.
Undrar därför om jag vågar göra det själv eller om jag bör gå till ngn som kan detta?
Var finns det annars ngn som kan fixa detta i mellansverige? Kan de fixa detta i Trysil?

Väldigt tacksam för råd :)
Vill kunna fixa detta snarast.
/anna

Om du bara ska flytta bindningen ena delen av bindningen 2-3mm så känns det som att det är ett litet pilljobb.

Dom jag vet skulle kunna göra det är väl Alpint och Alpingaraget. Dock är ju mellansverige stort ;-P Vilken stad bor du i ?

Annars är väl tillvägagångsättet att man måste först plugga det gamla hålet med epoxi blandat med stålull som förstärkning. Låta det härda ut ordenligt och sen borra ett nytt hål 2-3mm längre bak. Inte direkt jättesvårt men det tar lite tid och är lite pilligt.

Det finns säkert någon skidbutik i trysil som fixar detta men som sagt så är det lite pilligt vilket innebär att det kan ta någon dag extra eller så för att få det gjort.

När ni jämförde pjäxstorleken jämförde ni då Storleken 38,5 (eller vad du nu kan ha) eller BSL (boot sole length)

Piglet55 sa:
Annars är väl tillvägagångsättet att man måste först plugga det gamla hålet med epoxi blandat med stålull som förstärkning. Låta det härda ut ordenligt och sen borra ett nytt hål 2-3mm längre bak. Inte direkt jättesvårt men det tar lite tid och är lite pilligt.
Hur tänkte du där? Man brukar inte rekommendera att borra närmare än 5 mm från föregående hål?

Hasse_Lindborg sa:
Piglet55 sa:
Hur tänkte du där? Man brukar inte rekommendera att borra närmare än 5 mm från föregående hål?
Brukar och brukar. Om man fyller i med epoxi armerad med stålull eller motsvarande så ska det inte vara något större problem skulle jag säga. Hittills har det funkat för mig i alla fall. Sen är det givetvis skillnad på när man monterar en racingbindning eller en turbindning för en lätt? tjej.

Jag får även visst stöd från wildsnow.
If your new holes must overlap the old, then you need to do some careful fill work. I usually fill the old holes with something like JB Qwik Weld or epoxy steel, and poke some steel wool in the hole as well. It's important to fill the holes completely with some sort of hard filler, do so by poking the epoxy and wool in with a small probe such as a tiny drill bit. I use the 5 minute types of epoxy for this, as the quick hardening stuff makes the work go smoother, and I believe has less chance of softening any of the resins in the ski since it doesn't sit there for hours curing in contact with the ski internals. It may be necessary to mix several small batches of epoxy, as it cures quickly.
www.wildsnow.com/398/how-many-holes-can-you-drill-in-a-ski/

Nu var det några år sedan jag monterade ett par tlt speed men har för mig att det finns en skruv som tillåter viss längdjustering på bindningen. Du har tre ställskruvar på bakbindningen, en stor grå plastskruv med skala som ställer din-nivån för utlösning på ena ledden (om det är i sida eller uppåt minns jag inte). Samt en mindre svart skruv som ställer din-nivån i andra ledden.

Utöver det finns det en skruv på bindningens basplatta, på bakre delen som tillåter justering på längden några millimeter. Kanske är det dessa millimeter du behöver? Eller så har du redan provat detta.

Notera att det ska vara en "glipa" på ca 4 mm mellan pjäxans bakkant och bindningshuset när justeringen är klar. Annars är det inte säkert att den löser ut som den ska.

Kan också vara värt att nämna att tådelen ALDRIG löser ut om man glömmer den i låst läge... :-)

Tillbaka
Topp