Montering av bindning på Bent Chetler?

Jay-deuce

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt ett par Bent Chetler och fått dem monterade "freeride" dvs så långt bak som möjligt. Då jag åker en kombination av puder, park och pist vill jag att skidan skall fungera till allt - eller så bra det nu går att få ett par fetingar i pist.

När jag nu har fått skidorna känns det som om bindningarna är väldigt långt bak och jag undrar om jag skall montera fram dem en aning?

Min fråga är naturlig - hur bör man ha dem monterade om de skall få ett par breda rockerskidor så allsidiga som möjligt.

Har du provat skidorna än? Det låter inte så, om du inte gjort det så är det väl bara att prova och se vad du tycker... Det låter ju extremt dumt att montera om ett par bindningar utan att ha provat först

Precis som Hnrk skriver så kan du lika gärna testa dom först nu när dom ändå är monterade. Men sen vill du kanske frammontera dom en aning. Rockern gör att spetsarna flyter ändå och dom kommer förmodligen bli roligare i parken och övrigt lek.

Jag har just beställt ett par Bent Chetler och de monteras -2,5 cm från standard linjen. Chris Benchetler rekommenderar -2 för allmountain har jag läst på ett annat forum(har inte hittat det själv så jag kan inte lova att det är sant). Jag tror att skidorna kommer att bli mycket roligare om du monterar fram bindningarna några centimeter. Har läst en massa recensioner och kollat var andra har monterat sina och det verkar som att alla som har tänkt jibba på något sätt har monterat -2 eller -2,5.

Jag har mina -2.5 från mitt sträcket.

Dvs + 2.5cm från freeride sträcket.

dvs mitt emmelan sträcken.

Har inte åkt på dem än men jag har hört jag skulel sätta dem där om jag vill ha dem till liote allt möjligt.

Ja har mina monterade precis mitt mellan center och freeride. alltså +2.5cm från exakt center. Tycker de är underbara på detta och är perfekt allround. Ja kör park pist puder med mina. Tycker att de känns väldigt centralt monterade endå och då jämför jag med mina truecentermonterade scratch fs. Tycker inte man ska vara rädd att montera rättså centralt då man har rocker i fram och bak. Vill ju ha lite "skida" bakom foten också=)Montera dem precis mitt mellan center å freeride så bliru toknöjd om du kör allround!

Quoting Benchetler from Nov 25 2009 11:59:00:
I would say 2 or 2.5 behind center. We are very similar in size, and I personally ride mine at 1.5 behind center.. I've ridden a pair at center, 2, 2.5, and 1.5, and loved them all, but for all around/ all the time, 2 was the way to go. Hope that helps my friend, and thank you very much for the support. Hope you enjoy them.

Cheers,CB

verkar ju som om 2 eller 2,5 bakom true center är en bra montering då. yoo robbsa hur tycker du jag skall mounta mina?? man skall inte dra 3 bakom då??

Om man är en duktig åkare så kan man åka på mitt monterat. Det handlar ju om positionen på skidorna och den kan du reglera med kroppen. Jag vet flera som åker så på freeride skidor. Ingmar Stenmark ska också sagt att det beror inte på bindningens montering position utan hur du står som avgör. Men det är klart att det kan ju vara lättare o man monterar på ett visst sätt.

Jag hade i början av 90-tale en bindning som jag kunde skjuta fram och till baka. Fram för mer kortsväng och bak för en mer lång sväng eftersom trycket varierar på brättet där fram.

Det är en svår nöt minsann, de är ju redan monterade så jag tror att jag provar och köra dem innan jag borrar om. Hur stor skillnad kan det vara?

En annan fråga på samma tema. Har ni har någon uppfattning om problem med att borra om? Jag har gjort det på ett par äldre scratch-skidor utan problem, men man vill ju inte försvaga skidan med en massa extra hål.

Inga som helst problem att montera om ett par skidor, det enda kruxet är att de nya hålen (helst) måste sättas minst 1cm från de gamla. Skidan kommer inte bli försvagad.

Jag har ingen ny fakta att tillföra (mer än att jag kan styrka Sandbergs nöjdhet med sina skidor och hålla med Utter om att det inte är några problem att montera om.) men däremot så har jag ett par frågor för att ni ska kunna reda ut lite mer..

HUR långt bak är dom monterade? Om du jämför med markeringarna på skidan? :)
Jay-deuce sa:
När jag nu har fått skidorna känns det som om bindningarna är väldigt långt bak och jag undrar om jag skall montera fram dem en aning?
Nu säger du lite emot dig sjäv? Först handlade det om position, men sedan så får man olika tryck på brättet? :)
Tamizan sa:
Ingmar Stenmark ska också sagt att det beror inte på bindningens montering position utan hur du står som avgör.

Fram för mer kortsväng och bak för en mer lång sväng eftersom trycket varierar på brättet där fram.
(Hoppas att jag inte låter aggressiv, för det är inte meningen :) )

Senast ändrad:
Du låter inte aggressiv, men jag tycker det låter som du muckar. Eller?

Förstår inte heller vad som är oklart. De är monterade längst bak - om man "jämför" med markeringarna på skidan.

Du låter inte aggressiv, men jag tycker det låter som du muckar. Eller?

Förstår inte heller vad som är oklart. De är monterade längst bak - om man "jämför" med markeringarna på skidan.

haha..

Kanske är jag som är trög, men med "så långt bak som möjligt" menar du alltså på den bakersta markeringen?
(så "långt bak som möjligt" borde ju vara så långt bak att bindningen precis går fritt från tailen..)

. .
\___/

Edit: nu har jag läst igenom ditt första inlägg ytterligare tre gånger och självklart så är det ju jag som är trög..

Senast ändrad:
Är i beråd att montera bindning på mina Bent Chetler som jag vill njuta av allround. Blir dock inte klok på diskussionen ovan. Skall jag montera framför eller bakom mittlinjen? Tacksam för entydigt svar.:)

MikaelStreng sa:
Är i beråd att montera bindning på mina Bent Chetler som jag vill njuta av allround. Blir dock inte klok på diskussionen ovan. Skall jag montera framför eller bakom mittlinjen? Tacksam för entydigt svar.:)
Bakom! Inte på millimetern noga hur mycket, jag har mina på "Team-line" vilket innebär 2,5 cm bakom "true-center". Funkar bra i de flesta förhållandena, och när det blir isigt spelar det ingen roll vart du har bindningen för då har man inget grepp oavsett :lol:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp