Montering av bindning på Rossignol scratch BC

JonasHakanson

Ny medlem
Hej.

Jag ska köpa ett par scratch BC, förra årets modell. Jag ska använda dem främst som offpist-lagg och för att åka snabbt i pisten och har lite funderingar kring monteringen av bindningarna.

Det finns två markeringar på skidan. Ett standard och ett för åkning i parken. Jag läste en recension av skidan där man tycker att man ska montera bak bindningen 1 cm (antar från det bakre läget) för att få bättre egenskaper då man åker "vanligt". Någon som har erfarenheter eller åsikter om detta?

geyigt!

ta center eller några bakom om du ska köra pow

Det får du nog avgöra själv, men montera inte för långt bak så du går förbi skärningen, då börjar det gå tå helvete i pisten.

Mitt förslag är att du kollar på skidan så att du vet precis vart skärningens mitt är och utifrån det bestämmer vilka pist/off pist egenskaper du vill ha. Jag hade monterat ganska nära skärningsmitten då skidan inte är en ren puderskida ska man inte försöka göra den till det för då förstör du all annan åkning med skidan

Jag hade kört på standard, eftersom du kommer köra så mycket OP och pist... Hade det varit 50/50 pist/park då hade du kunnat centrera, men inte så som det ser ut nu... Jag kommer nog antagligen beställa ett par av årets Scratch BC, och jag kommer montera mina på Freeride, alltså standardpunkten...

Som sagt ska man inte försöka göra en skida till något den inte är då resten av åkegenskaperna förstörs. Kolla upp själv vart skärningsmitten är montera där, möjligen något bakom

på twintip brukar ju skärningsmitten vara längre fram än på mer vanliga skidor. så man förstör nog bara skidan om man monterar den långt bakom den. skidor som är mycket bakmonterade har ju oftast skärningsmitten längre bak på skidan

Tillbaka
Topp