Montering av bindningar på skida

• Trådstartare Trådstartare Kaikki
  • Start datum Start datum
K

Kaikki

Guest
Hej!
Är ganska så ny på forumet och har inte åkt skidor så värst länge.
Har kört med vanliga carving, pistskidor innan och har nu köpt ett par Salomon Shogun. Då jag fastnat för att börja åka mer offpist =).

Jag undrar över hur bindningarna ska sitta på skidan. Har hört att de kan sättas lite olika, men det har jag inte någon koll på. Är det mittmonterat som gäller eller ska de sitta på annat sätt?
Jag kommer såklart att åka offpist och pistade backar om vartannat om det har någon betydelse för placering.

Mvh

Vilken längd har du köpt? Så länge du inte har köpt 191-längden så är det bara att smacka på dem på linjen och vara glad! De kommer vara super på linjen!

Jag skulle kört bakmonterat men inte allt för långt bakom true center.

typ mitt i mellan true center och bakmontering.

Jag har köpt dom i längden 182cm...okej lite att välja mellan alltså, men det optimala är lite bakmonterat verkar det som?

Här får vi vara lite försiktiga med begreppen. När en jibber pratar om bakmontering så menar han/hon oftast en montering som sitter bakom true center, dvs en ren mittmontering av skidan (bootcentermärket sitter exakt mitt i skidan). Traditionellt sätt är detta ingen definition på bakmontering, utan med bakmontering menar man istället att man sätter bindningen bakom den av tillverkaren rekommenderade positionen.

På de flesta bredare twintips finns två rekommenderade linjer, och så är det även på Shogun. En som sitter närmare mitten/längre fram och som kallas modern/freestyle/jib/park eller nåt liknande, och en linje längre bak som kallas traditional/classic/freeride/ride eller något i den stilen. Vissa märken har en centimeterskala istället, men även där brukar två grundpositioner vara markerade.

Ska du i huvudsak åka i parken med skidorna och du vill optimera skidan för detta väljer du det främre märket, eller tom lite framför det (mittmontering/true center är oftast rejält framför även det främre märket och många jibbers gillar det). I alla andra fall är det det bakre märket som gäller. Alltså för din del: Montera enligt den bakre linjen.

Sen kan du alltid laborera lite med någon cm fram eller bak, men det är överkurs för dig i det här fallet.

182 har bara ett streck, dock har 191 två streck pga annan flex, och det var därför som jag frågade som jag gjorde. Återigen, montera på linjen och var glad!

Så nu har jag fixat skidorna och hunnit åka lite på dem. Helt underbara skidor alltså och bindningen sitter på bestämd markering alltså på den enda linjen som fanns. Är supernöjd!

Bumpar tråden lite.

Har ovan nämnda skidor, 182 i längd med bindningen monterad på linjen..
Har dock en fundering på att flytta bak den något..
Tycker dom är lite knepigai djupsnö & inbillar mig att det skulle va bättre med lite mera bakmonterat då.
Eller är det kanske bara ovanan med bredare skidor än jag varit van vid tidigare??

Har jag fel lr rätt??
Vad skulle det bli för fördelar/nackdelar??

Icko72 sa:
Bumpar tråden lite.

Tycker dom är lite knepigai djupsnö & inbillar mig att det skulle va bättre med lite mera bakmonterat då.
Eller är det kanske bara ovanan med bredare skidor än jag varit van vid tidigare??

Har jag fel lr rätt??
kör på tillverkarens rekomendationer, de är de som gjort skidan, har inte stor koll på just den modellen, men om en skida är gjort för både pist och offpist, så skall bindningen vara där dom tänkt att den ska var,

lite teknik träning och du kommer njuta i offpisten med, bara stå mitt på skidan och köra

att bakmontera en skida är som att åka en bakjulstriven bil med fullgas i svängarna, aka man sladdar bara omkring

//Freppo

Icko72 sa:
Bumpar tråden lite.

Har jag fel lr rätt??
Genom att flytta bindningen någon eller några centimeter bakåt kan man få bättre flyt och stabilitet i lössnö. Skidan belastas då längre bak och ger ett visst "lyft" åt brättet (tipen) vilket kan vara en fördel. Nackdelen är att skidan kan upplevas som mindre kvick och eftersom du inte får samma tryck på framdelen av skidan när du startar en sväng.

Men... vad är det du upplever som knepigt i djupsnön?

/MM

Mountain_Man sa:
Genom att flytta bindningen någon eller några centimeter bakåt kan man få bättre flyt och stabilitet i lössnö. Skidan belastas då längre bak och ger ett visst "lyft" åt brättet (tipen) vilket kan vara en fördel. Nackdelen är att skidan kan upplevas som mindre kvick och eftersom du inte får samma tryck på framdelen av skidan när du startar en sväng.

Men... vad är det du upplever som knepigt i djupsnön?

/MM
Tycker inte jag "kommer ner" i snön riktigt, känns mer som jag åker ovanpå..
Men som Freppo skrev handlar det nog mer om teknikträning, jag har ju hållt mig till betydligt smalare skidor förut med en midja runt 80mm.

Lär om - gör rätt

Den stora skillnaden mellan ett par moderna feta offpistskidor och ett par smalare (ofta hårdare) mer pistorienterade skidor är just att man inte sjunker ned i lössnön utan flyter mer ovanpå. Är man uppväxt med traditionellt puderpumpande med aktiv högavlastning kan det kännas verkligt konstigt när skidorna vägrar att sjunka ned ...

Låter som det är en ren teknikfråga ... istället för att arbeta aktivt med avlastning, testa en mer "surfande" stil där du initierar svängen genom att vinkla skidorna (mer som i pisten), dvs utnyttja skidorna bärförmåga!

/MM

Tillbaka
Topp