Montering av bindningar

Montering av bindningar
Att montera av bindningen är lätt. Bara att skruva upp. Det är värre när dom ska dit på nästa par :)

Det beror mycket på vilken bindning det är du ska montera. Vissa modeller är riktigt kniviga att montera på egen hand. Det gäller i synnerhet de bindingar där man inte kommer åt att markera hålen med penna eller förborr. Då ska man undvika att borra på egen hand. Ett generellt tips för hemmamontören är att limma fast antingen en platta eller bindingen i sig med smältlim för att markera var hålen ska vara. På tex många Salomonmodeller medföljer två plastplattor (Drive+ eller Axe+ tex) som man kan använda som mallar. Limmar man först dit plattorna kan man kontrollera att det blir rakt innan man borrar. Det är naturligtvis en stor fördel. Markera sedan hålen med ett borr som precis passar i plattans, dvs ca 5,5mm och bänd därefter loss plattan och borra i pelarborr där du kan ställa in borrdjupet efter exakt mått (vanligen 9-10mm).

Rekommendationen är att bege sig till en skidverkstad och låta dom göra jobbet. Tyvärr är det dock så att det i princip alltid blir något fel när en butik ska montera en bindning där kunden har någon form av specialönskemål, tex att montera en gammal bindning på en ny skida. Så fort grejorna inte ingår i det ordinarie sortimentet uppstår problem, speciellt i söder verkar det som. För egen del är har det hittills ALDRIG blivit fullt ut bra när jag har låtit en affär borra och montera de senaste tio gångerna eller nåt sånt. Då inkluderar jag diverse butiker i både alperna och i de svenska fjällen. Den vanligaste anledningen är att butiken inte har bra fungerande mallar till breda skidor. Den nuvarande mallen (oftast benämnd PocketRocket-mallen bland mainstream-affärer) för breda skidor från Salomon fungerar mycket dåligt pga att hela konstruktionen böjer sig. Var därför extra vaksam om du lämnar in offpistskidor för montering av Salomonbindningar. Det har också handlat om genomskruvade för långa skruvar eller plattor som dras snett och sen lossnar och diverse annat. Jag litar numera aldrig på att en butik gör rätt. Därför ber jag alltid om att få vara med när det borras och att dom först ska markera hålen med en försänkare för att verkligen titta att det blir rätt. Nästan alla reagerar då genom att säga "hörru du... jag har monterat skidor i tjugo år och kan det här". Men det är bara att stå på sig och hänga med in i verkstan, eller lämna in nån annanstans. VARJE gång hittills har det hela resulterat i att hålmarkeringarna blir sneda oavsett om det är självaste gammelmontören som står vid maskinen. I bästa fall har man därmed har räddat sina nya skidor från en snedmontering, men ett lika vanligt resultat är att montören trots dina uppmaningar drar på med full fart med borren och först därefter ser att det blir snett. Det verkar ju för det mesta vara viktigare att hela operationen ska gå på två sekunder än att det blir rätt gjort.

Montering av bindningar
Ja hur skall man göra om man vill byta från en bidning till en annan?

Jag har ett par skidor med tunga hyrbindningar på och vill byta till betydligt lättare...
Kan man plugga gamla hål och borra nya utan att påverka skidans egenskaper nämvärt?

Montering av bindningar
Visst går det plugga gamla hål och borra nytt. Ett problem är dock om du kommer montera en lika dan bindning som alltså kommer få hålen på samma ställe. Har själv gjort så och det höll ett tag, sen slets bindningen bort. Men det går ju ett tag som sagt. Bäst är nog ändå att ha en annan sorts bindning så du kan borra nya fräscha hål. Limma i träplugg i de gamla hålen så blir det bra

"Pocket rocket-mallen", låter festligt :p

Montering av bindningar
Om du redan har hål i dom andra som passar så är det ju bara att dra fast dom ju..

Montering av bindningar
men dom sitter typ som sten, och ja vet tyvärr inte hur man ställer in o så men ja ska kolla på den där länken som ja fick

Montering av bindningar
Nej låt en kunnig affär göra det. Fast om det redan finns skruv hål i skidorna du ska göra det på sä flyttar du ju bara över. om Skruvarna sitter på samma ställe!

Tillbaka
Topp