montering av bindningarna

Phedrix

Medlem
hallå

jag har införskaffat ett par beg. skidor och funderar lite i min ensamhet var på skidan man ska montera bindningen...ja, det är något med skidans viktcentrum, men vad? är det där som tårna ska vara eller fotens mitt eller? och på de skidorna som jag har framför mig (völkl explosive) så finns det ett litet sträck på sidan av skidorna men om jag balanserar skidorna så är det inte i "viktcentum" utan ca 8cm bakom och de bindningar som suttit på innan ligger ungefär mellan sträcket och ballanspunkten...

är det någon skillnad på telisar och alpint? de ska funka till all åkning men mer åt lössnösurf än jibb...

MVH
Fredrik

ps! jag säger bara "ski open"...ds.

Om du tittar på dina pjäxor så ser du ett litet streck på sidan längst ner vid sulan. Detta streck ska ligga precis ovanför strcket på skidorna.

Martin

För telis finns en hel hoper mer eller mindre skumma tumregler om hur bindningerna skall monteras och troligen har du snappat upp lite av något sådant hokus-pokus att dömma av dit snack om viktcentrum.

På en alpinskida finns i regel en markering där pjäxan skall sitta. Det finns två typer av markeringar, "middle of boot" (vanligast) och "boot tip" (användes av Völkl förr, men inte längre vad jag vet).

Min åsikt frågan är att man normalt bör sätta telisbindningen så att pjäxan hamnar på samma ställe där alpinpjäxan skulle suttit. Om skidan har "middle of boot"-markering brukar jag mäta ut mitten på telispjäxan och då räkna bort lite av "läppen" för att foten verkligen skall hamna rätt. Sadan är det bara att sätta in telispjäxan i bindningen och positionera hela paketet rätt. Gör sedan korresponderande markeringar på skida och bindning, plocka ur pjäxan sätt tillbaka bindningen och mät ut var det skall borras. Plocka fram en för ändamålet avsedd borr, borra rakt och exakt (inte helt enkelt, det är lätt att det glider), droppa in lite trälim och skruva fast skiten. Rippa.

En del gillar att stå lite längre bak eller fram än rekomenderat, men det har fortfarande inget med viktcentrum att göra.

HWC HitMe

Vid montering av telisbindning:
Ta och mät skidans luftmått (toppen av spetsen till bakändan). Dela det på hälften så har du en tåmarkering. Anledningen till att man mäter är att viktmåttet kan ligga fel på många skidor. På dina Explosives får du tänka bort den lilla TT när du mäter. Annars hamnar mittpunkten för långt bak (den gör även så att viktmitt blir fel). Sedan är det tyvärr lite personligt hur långt framför denna punkt du ska sätta tån. Ju större pjäxer du har desto längre fram. Ett riktmärke är cirka 1,5 cm om du har 40-41 i skor.

Vid telismontering finns det ett oändligt antal olika sätt och smaker som används. En del åker med hälen på pjäxmittmarkeringen vilket är grymt mycket frammonterat (ca 10-12cm).

Ju längre fram du monterar desto snabbare går skidan in i sväng medans den blir långsammare ur sväng.

Själv har jag 2,25 cm frammonterat på telisskidor. (Scarpa strlk7,5)

Alpinbindningar är det bara att montera som sagt ovan.
Pjäxmitt över skidmarkeringen som redan är gjord. Du kan naturligtvis flytta fram eller bak den även här beroende av smak.
Eller så gör du likadant som när du monterade telisbindningen, att du mäter ut luftmitt. Detta är det mest precisa sättet men lite bökigare då i stortsätt alla bindningsmallar idag har pjäxmitt markeringar.

Det Mini1 rekomenderar kallas om man svänger sig lite anglosaxiskt "boot tip on chord center". Även det är en GAMMAL (föråldrad) anvisning som inte har någonting med dagens moderna skidor att göra. Avvikelsen mellan "chord center" och tillverkarens pjäxmarkering kan i värsta fall vara flera centimeter. Redan en halv centimeter gör enorm skillnad på åkegenskaperna.

Som sagt, det finns lite tycket och smak när det gäller montering, men i vilket fall som helts är varken balanscentrum eller "chord center" någon bra startpunkt. Tillverkarens markering (alternativt stor kunskap om skärningar och skidan i allmänhet) är en bra startpunkt.

HWC HitMe

En lite mer exakt förklaring till varför det inte är bra att basera bindningsmontering på någonting som har med skidans korda (längden på den räta linjen från skidans spets till bakdel) är att det givetvis går att göra två skidor som funkar helt identiskt på snön med lite olika långa och höga spetsar. SOm ni alla vet har ju också spetsarna blivit klart lägre och kortare på senare år. Spetsarna på breda skidor tenderar andra sidan (av estetiska skäl) att vara snäppet längre en moderna smalskidsspetsar.

Skall man använda någon mätmetod för att montera sina bindningar så skall den åtminstånde vara beserad på skidans åklängd, dvs den del av skidan som verkligen har kontakt med snön. En känd metod går ut på att placera en viss punkt på åkarens fot (punkten mitt under "knölen" bakom stortån) mitt över åkytans mittpunkt. Mittpunkten på åkytan mäts genom att man på ett plant underlag pressar ned skidan platt och sedan mäter var den touchar underlaget fram och bak.

Tyvärr är inte ens denna metod helt säker. Vissa tillverkare har på senare år ändra skärning och böjkurva på skidorna och flyttat fram bindningsmarkeringen rejält. Sådana här detaljer i designen går inte så lätt att få fram med någon typ av mätning.

Något man dock bör beakta när det gäller tillverkarens markering, speciellt om det är "pjäxmitt" är att den är baserad på en fot av "medelstorlek". Har man extremt stora eller extremt små fötter är vissa justeringar att föredra. På en del (hariktiga, handbyggda) tävlingsskidor jag kört finns ingen markering alls på skidan utan man går efter tabeller från tillverkaren där olika skostorlekar ger olika position på skidan mm.

HWC HitMe

Kan bara säga att vad det gäller telismontering så är det luftmitt + X antal mm som gäller. Alla nationers landslagsåkares skidor monteras så. Det som kan skilja sig är hur många m.m frammontering som åkarna gillar.
Men visst har HitMe rätt när han skriver att vissa fabrikanter har flyttat runt markeringarna mycket beroende på vad det är för skärning m.m på skidorna.
Kan dock lungna dig med att vad det gäller dina Explosives så kan du med ro göra på detta viset.
Trust me!

Glöm allt vad som skrivs om snökontakt ytan det blir helt fel att mäta den då dess mitt hamnar grymt långt från viktmitten på skidan som även den har mycket stor betydelse för din åkning. Vad det gäller vikt kontra luftmitt så är istortsätt alla völklskidor så pass välviktade att det blir samma punkt. Nu råkar det dock vara så att du har ett par med lite TT vilket gör att det inte kommer att stämma exakt.

I stortsätt alla märkens "riktiga" racingskidor har en luftmåttsmitt som motsvarar viktmitt. Detta oavsätt hur konstiga spetsarna än må vara.

Det bästa tipset är dock nog att du lämnar in skidor och bindningar till en bra verkstad som kan montera dem åt dig. Montering utan mall kan gå riktigt illa om man har otur.

Jo men problemet, mini1, är att luftmitten (som du kallar det) inte är relavant. Det har ingenting med skidans egenskaper att göra. DU skriver ju till om med själv att man t.ex. skall kompensera för twintip osv. Givetvis går det, om man kör på samma typ av skidor, att använda vilkett mått som helts och sedan lära sig hur mycket man behöver kompensera hit eller dit, men jag håller ändå på principen att börja med ett mått som har så stor signifikans som möjligt för åkegenskaperna. Luftmitten och viktmitten är, kan man säga, rätt slumpmässig.

Att luftmitt må ha använts mycket genom åren spelar ingen roll. Det är ändå bara en slump att det funkat. Varför skulle man montera bindningen längre fram på en skida mer större spets? På samma sätt är viktmitt irrelevant. Har man inte järnkoll är hur som helts det bästa att montera sina Explosivs efter tillverkarens pjäxmittmarkering.

HitMe

blev lite nyfiken efter HitMe och Mini1 debatt om telisbindingensplacering här i samhället och förutom det självklara att den hör hemma på ett par lagg monterade i färdriktningen, så var jag ut i garaget och mätte på mina Head Monster iM85 enligt de ovan föreslagna metoderna och kom fram till följande resultat:

luftmått/2, viktcentrum, pjäxansmitt placerad vid fabrikantens centrummarkering på skidan, så hamnar mina Cobra bindningar på exakt samma ställe. så använd den metod ni tycker passar bäst och montera efter den.

och är det ett par cobra bindingar med carve-plate som ska monteras så har rottefella varit smarta och gjort ett sikthål i carve-plattan, vilket gör det hela ännu enklare vid montering...

(jag monterar alltid mina telisbindningar med att balansera fram skidans viktcentrum +3cm (strl 28.0)).

lycka till!

:: jonte

Tillbaka
Topp