Montering av Fritschi diamir freeride +

sgtjools

Ny medlem
Tjena!

Jag har en enkel fråga riktad till er som är kunniga inom monteringsområdet! Som rubriken avslöjar gäller det hur man enklast monterar en randonnébindning (diamir freeride) på mina Scott Astec.

Något speciellt man bör tänka på och kan man göra det själv? Det kanske är aktuellt att borra nya hål och då äre väl bäst att överlåta det till någon skidverkstad?

Well jag frågar er först! Vad tror ni, någon som vet något om detta?

Tack på förhand & en riktigt vit jul önskar jag er! ;)

Jag monterar i princip alltid mina bindningar själv, men när det gäller Diamir är det helt klart läge att låta en bra verkstad ta hand om monteringen. Orsaken är att Diamiren är beroende av en rak montering för att fungera problemfritt. Speciellt mekanismen i häldelen är känslig för felmontering, både i sidled och i längsled. Dessutom är det risk för att man drar hela konstruktionen skev om man drar ner den i hål som inte sitter i full symmetri.

Har du någon form av mall (det ligger väl ibland en pappersmall i kartongen?) så löser du det. Är det helt på frihand är det bättre att lämna in. Kontrollera dock att verkstaden verkligen har en mall, vilket dom inte alltid har. Det finns flera exempel på verkstadskillar som då tar saken i egna händer och gör en frihandsmontering. Är så fallet är det bättre att göra det själv.

Tillbaka
Topp