Montering av telemarksbindning?

• Trådstartare Trådstartare Gubbf-n
  • Start datum Start datum
G

Gubbf-n

Guest
Hallå!
Jag har lite funderingar kring montering av telemarksbindning. Tydligen så finns det olika läger kring det här precis som allt annat. En del förespråkar att bindningen ska monteras så nära tyngdpunktsmitt som möjligt och andra några cm framför, allt från 1 till 3 cm, för att på så vis lättare komma in i sväng. Vad säger ni rutinerade telisåkare? Beror det även på vilken skida, skidlängd, åkstil, åkarens fysiologiska egenskaper och rent av bindning och pjäxa?

Hej Gubbe

Har alltid monterat bindningen ca 1-3cm framför balansmitten (ej längden/2-mitten) för att ,som du skriver, få en kvickare skida.
Investerade sedan ett par carvingskidor och monterade som jag brukar men skidan blev helt oåkbar. Väldigt orolig och instabil. Flyttade tillbaka bindningen och skidan blev som ny.
Tolkar det som att carvingskidor är mkt känsliga på vart bindningen hamnar.

Lycka till!

/Farbrorn`

Jag vill igen bara påpeka att det är säkrast att utgå från fabrikantens (mittsko-)markering. Sedan kan man ju givetvis justera om man vet att man har speciella preferenser. SOm jag skrev i den andra debattan kan man i och för sig använda vilke mått som helst, men varför utgå från något som saknar faktisk relavens för skidans uppförande såsom till exempel luftmitten?

Telemarktips metod (ball of foot on middle of running surface) är egentligen kanske mest exakt av alla metoder och, skulle jag tro, ligger nog rätt nära hur fabrikanterna tänker när de placerar ut sina streck. Dock, på vissa moderna skidor, allt från twintips till tävlingsskidor, experimenterad det med at placera midjan lite olika och också flytta åkaren (framåt). Där för kan vilken metod som helst som baseras på att man mäter skida vara aningen vansklig.

En intressant undersökning vore att studera skärningens geometri i relation till placeringen av diverse monteringsanvisningar. Skall göra vid tillfälle.

HitMe

Tja!
Har mina egna bidningar (Rottefella Cobra) monterade på skidans mitt dvs. där skidan väger jämt. Har fått hört av grabben som monterade dem åt mej att detta skulle va det bästa för en allround åkstil, dvs. både kuna sätta några hopp me laggen i backen och även kunna gå på en topptur me skidorna och sedan surfa ner i det sköna pudret me en fin tyngdpunk på skidorna!
Hoppas detta underlättar lite för dig i ditt val!

Tillbaka
Topp