Montering K2 Obsethed Midsole, True center, Core center?

JippiiKay

Medlem
Hej behöver hjälp med placeringen av bindningen och gärna lite tips på vilken bindning.

Har bestämt mig för ett par k2 ObSETHed 189
har läst att mannen själv har monterat +5 och att Sean Pettit körde sina runt core center +7.5
så tror +6 skulle passa mig eftersom jag kör väldigt varierande. +6 är detta 6cm framåt från midsole?

på freeride verkar alla tala om - positioner är det från core center eller true center?
ska beställa från sport conrad. Dem utgår från true center i cm.

Vad ska jag ange för mått där? för att få den monterad på +6 som jänkarna snackar om.

om ni inte vet detta får ni gärna svara på vilken position bindningen får om jag freeride monterar på Sport conrad.

har du erfarenhet av skidorna, dela gärna med dig om vad du tycker bindningen ska monteras för bästa åkglädje!

Eftersom jag åker väldigt varierande har jag tänkt lite på att montera Marker Jester shizo.. Men litar inte på Markers kvalitet då jag haft en gammal vanlig jester som började glappa vid tårna. är dem nya förbättrade? shizo funkar de bra?

lutar annars åt en Look Pivot 18 XXL 100-117mm eller Salomon STH 16 Driver
väger 82kilo och bränner på rätt bra.

Sjukt tacksam för all hjälp ! peace!

Senast ändrad:
Jag utgår från TC nær jag pratar om ungefær vart jag skulle montera ett par skidor, før att på så sætt kunna jæmføra skidor och hur de monteras och vad men gillar de olika skidorna.
Sett från den aspekten blir det enklare att då få ett hum om hur skidan "skall" åkas.
Men nær det kommer till att diskutera monteringspunkt på en given (kænd) skida, så ær det enklare ett prata om + eller - från den rekommenderade punkten.
Undantagen ær væl salomon r2 serien dær rekommenderad monteringspunkt ær mætt från mitten av skidan.

Och før att svara på din fråga så sæger jag B :)

Skæmt åsido. Jag tycker personligen att du bør fråga K2, eller mæta sj, hur långt bak rekommenderad punkt sitter jæmført med mitten av skidan.
Om du nu vill åka fort på skidan så ær væl Seths montering mer ngt att titta på æn Seans?

Vet inte om Sport-Conrad går efter varje tillverkares specifika mounting system. Men jag vet med mig att K2 Obsethed +7.5 är center. +5 som rekommenderas av de flesta är 2.5cm bak från mitten. Sen om Sport-Conrad kör från mitten eller med K2's system där 7.5+ är mitten vet jag inte. Kan ju alltid maila dem och fråga, alternativ fylla i meddelande boxen när man checkar ut.
Jag tror att när Sport-Conrad snackar freeride montering så ligger den runt -2 alt. -2.5 från dead center, +5 i k2 språk. Inte bombsäker dock. :)

resqual sa:
Vet inte om Sport-Conrad går efter varje tillverkares specifika mounting system. Men jag vet med mig att K2 Obsethed +7.5 är center. +5 som rekommenderas av de flesta är 2.5cm bak från mitten. Sen om Sport-Conrad kör från mitten eller med K2's system där 7.5+ är mitten vet jag inte. Kan ju alltid maila dem och fråga, alternativ fylla i meddelande boxen när man checkar ut.
Jag tror att när Sport-Conrad snackar freeride montering så ligger den runt -2 alt. -2.5 från dead center, +5 i k2 språk. Inte bombsäker dock. :)
Okej goa aningar tack=) jag har hört att +7.5 är core center och är inte samma som true center? dead center = true center?

har mailat SC men har inte fått något svar än... +5 Pnyberg! du har rätt! Jag kör på +5.5 och tror på magi =) har hört att det är coolt och landa switch då behöver jag 5mm :)

Senast ändrad:
Men behöver fortfarande hjälp och lista ut var +5.5 ligger från True Center som sport-conrad mäter från när man anger position individuellt.. Du som har Obsethed 11/12 189 ?Ypperligt tillfälle att gå ut till skidboden och ge dem lite kärlek och samtidigt kolla var True center sitter.. Hade vart skit schysst!

Är du osäker kan du väl köpa en Marker Schizo bidning som tillåter dig att känna efter själv.

Senast ändrad:
jag mail:ade och frågade Sport conrad. fick detta som svar.

Dear Oscar,

Midsole is True Center. So it would be +5 from true center.

The Freeride mounting point is -2 from true center.

For any further questions do not hesitate to contact us.

Freundliche Grüße / Kind regards

i.A. Franziska Linder

Versand / customer service
SPORT CONRAD GMBH

Stämmer de?

Men vilket fall så blev blir det fett fel när man ska placera sin bindning.....

när man vill välja individuell monterings punkt
så får man bara dessa alternativen och välja på :P

+1 cm
true center
-1 cm
-2 cm
-3 cm
-4 cm
-5 cm
-6 cm
-7 cm

Jag tycker det ska se ut så här. vad tycker ni?

+8 cm
+7.5 cm Core center park stance
+7 cm
+6 cm
+5 cm
+4 cm
+3 cm
+2 cm
+1 cm
0 cm True center/ midsole
-2 cm freeride

Senast ändrad:
Mätte en kompis rocker 122 här om dagen som vi trodde va felmonterade, dom hade markerat -1 på skidan å han skulle ha dom monterade -4 eller om det va -5. sak samma.

Som svar fick han i alla fall att dom mäter ut vart mitten är och monterar sedan där efter, eftersom trycket på skidan inte stämmer då det ofta hamnar snett under till verkningen. Kanske alla på den här sidan vet redan? :P

Så vi mätte ut mitten å därifrån satt då bindningen -5 eller -4 vilket han nu skulle ha.

Om det var nått svar vet jag inte, dom kanske gör olika för alla märken, som resqual skrev.

Har inte mina obsethed i närheten så jag kan inte mäta nått åt dig, har dom monterade "freeride" tailen känns och ser i alla fall jävligt kort ut då.

skanken sa:
Mätte en kompis rocker 122 här om dagen som vi trodde va felmonterade, dom hade markerat -1 på skidan å han skulle ha dom monterade -4 eller om det va -5. sak samma.

Som svar fick han i alla fall att dom mäter ut vart mitten är och monterar sedan där efter, eftersom trycket på skidan inte stämmer då det ofta hamnar snett under till verkningen. Kanske alla på den här sidan vet redan? :P

Så vi mätte ut mitten å därifrån satt då bindningen -5 eller -4 vilket han nu skulle ha.

Om det var nått svar vet jag inte, dom kanske gör olika för alla märken, som resqual skrev.

Har inte mina obsethed i närheten så jag kan inte mäta nått åt dig, har dom monterade "freeride" tailen känns och ser i alla fall jävligt kort ut då.
Trodde man stämplade på monteringslinjer i efterhand nu för tiden, så att man alltid träffade där man skulle (mer eller mindre). Klart att det kan bli lite fel även där, men inga cm stora fel...?

PNyberg sa:
skanken sa:

Trodde man stämplade på monteringslinjer i efterhand nu för tiden, så att man alltid träffade där man skulle (mer eller mindre). Klart att det kan bli lite fel även där, men inga cm stora fel...?
Ja det va första gången jag hörde talas om det, jag har inte ens tänkt på att trycket skulle kunna sitta fel.
Vilket ju inte är så konstigt i efterhand men.. Men jo det verkar som det fortfarande kan vara så snett då.
-4 va det han skulle ha, här är mailet han fick som svar.

"Dear Erik,

thank you for your email.

We please you to measure the ski from tip to tail,
And point the middle of the ski, from there it should be -4, where the mark is.

Sometimes the top foils moves during production, so we have to measure every single ski.

Thank you for a short note."

JippiiKay sa:
+1 cm
true center
-1 cm
-2 cm
-3 cm
-4 cm
-5 cm
-6 cm
-7 cm

+8 cm
+7 cm
+6 cm
+5 cm
+4 cm
+3 cm
+2 cm
+1 cm
-2 cm freeride
På sportconrads:
+1 cm = en centimeter framför absoluta mitten på skidan
true center = true center
-1 cm = en centimeter bakom mitten
-2 cm = två cm bakom
och så vidare.

Är det inte så man räknar? Jag räknar så i alla fall. Känns nästan rimligt att Sean gör det också för han borde ju ha en mordernare stance på sina skidor? Alltså att han utgår från någon markerad linje som inte är mitten, och plusar 7,5 från den.. Fan jag förvirrar mig själv bara.

För i så fall så säger ju S-C emot sig själv flera gånger, eller det gör dom oavsett.
"Midsole is True Center. So it would be +5 from true center.

The Freeride mounting point is -2 from true center. "

Blir ju fel, det du pratar om kan omöjligt ligga 5 framför mitten och freeride mounting kan inte heller ligga framför mitten? Jävla tyskar...

Senast ändrad:
AugustAhlnas sa:
JippiiKay sa:
+1 cm
true center
-1 cm
-2 cm
-3 cm
-4 cm
-5 cm
-6 cm
-7 cm

+8 cm
+7 cm
+6 cm
+5 cm
+4 cm
+3 cm
+2 cm
+1 cm
-2 cm freeride
På sportconrads:
+1 cm = en centimeter framför absoluta mitten på skidan
true center = true center
-1 cm = en centimeter bakom mitten
-2 cm = två cm bakom
och så vidare.

Är det inte så man räknar? Jag räknar så i alla fall. Känns nästan rimligt att Sean gör det också för han borde ju ha en mordernare stance på sina skidor? Alltså att han utgår från någon markerad linje som inte är mitten, och plusar 7,5 från den.. Fan jag förvirrar mig själv bara.

För i så fall så säger ju S-C emot sig själv flera gånger, eller det gör dom oavsett.
"Midsole is True Center. So it would be +5 from true center.

The Freeride mounting point is -2 from true center. "

Blir ju fel, det du pratar om kan omöjligt ligga 5 framför mitten och freeride mounting kan inte heller ligga framför mitten? Jävla tyskar...
Sean utgår från en rekommendation från fabriken, som ligger bakom mitten (true center) och sedan plussar på 7,5cm (vilket på ObSethed blir True-center).

Om du nu är orolig över monteringen, kanske det är värt att pynta 500kr för att få det gjort i sverige..eller att montera själv?

PNyberg sa:
Sean utgår från en rekommendation från fabriken, som ligger bakom mitten (true center) och sedan plussar på 7,5cm (vilket på ObSethed blir True-center).
Jag tänkte efter att jag skrev att jag kanske skulle ha skitit i att lagt mig i ;) men det var det jag menade i alla fall. Så jag tänkte. Men då stämmer ju inget av det som S-C skrivit

Hej,
Tänkte precis beställa ett par Obtseth 11/12 + STH 16 från SC.
Jag blev lite osäker angående monteringen av bindningen så tänkte kolla hur skidorna blev?

Det finns 4 alternativ för mig att välja mellan:
Park & Pipe
Allround
Freeride
Individuell.

Valde du freeride eller Individuell -2 cm från true center

*edit*
Så här står det på S-C hemsida.
? Mounting point "Park & Pipe Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding according to the recommendation for "Park & Pipe" of the respective manufacturer. If not available, then ski center.

? Mounting point "Allround Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding „recommended /team" mounting point, which is situated in between the mounting points “Park & Pipe" and “Freeride". This is for skiers who also tend to perform some switches or switch landings.

? Mounting point "Freeride Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer.

/Sebastian

Senast ändrad:
Hej!
har precis fått hem mina Pettitors från sport conrad som jag valt allround monteringen på.
Jag upptäcker att dom satt bindningen längst bak i skalan alltså freeride.
k2s markeringar på skidan är +7,5 vid mitt monterat
nu sitter mina på 0.

så jag ifrågasätter att dom monterat fel

får detta till svar
as we have a mounting list by K2,
K2 listed the Freeride and the Allround standard point at the same mounting point in this case.

så jag påpekar att i deras beskrivning är
allround mellan +7,5 & 0

får detta till svar
of course this is correct for the majority of the skis.
But it also states that we use the point shown by the manufacturer.

dom har ju därmed påpekat att dom har rätt genom att skriva så låsande.
sjukt less

BennO sa:
Hej!
har precis fått hem mina Pettitors från sport conrad som jag valt allround monteringen på.
Jag upptäcker att dom satt bindningen längst bak i skalan alltså freeride.
k2s markeringar på skidan är +7,5 vid mitt monterat
nu sitter mina på 0.

så jag ifrågasätter att dom monterat fel

får detta till svar
as we have a mounting list by K2,
K2 listed the Freeride and the Allround standard point at the same mounting point in this case.

så jag påpekar att i deras beskrivning är
allround mellan +7,5 & 0

får detta till svar
of course this is correct for the majority of the skis.
But it also states that we use the point shown by the manufacturer.

dom har ju därmed påpekat att dom har rätt genom att skriva så låsande.
sjukt less
Tänk vad bra med en butik som du kunde montera i och se var bindningen hamnar och kunna snacka med en person på en gång om var bindningen skall sitta.. Och eventuellt till och med mäta ut med personen var du vill ha bindningen... ;)

Hasse_Lindborg sa:
Tänk vad bra med en butik som du kunde montera i och se var bindningen hamnar och kunna snacka med en person på en gång om var bindningen skall sitta.. Och eventuellt till och med mäta ut med personen var du vill ha bindningen... ;)
Ja o tänk om den butiken kunde erbjuda samma pris!

BennO sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ja nu fick du ju vad du betalar för så det är väl inget att gnälla om här på forumet om eller?

;);););):)

Hasse_Lindborg sa:
BennO sa:
Ja nu fick du ju vad du betalar för så det är väl inget att gnälla om här på forumet om eller?

;);););):)
Gnäll o gnäll! Informerar bara om det är någon mer som ska göra en beställning att specificera sig i beställningen
Jag har ju ändå ångerrätt.

Hej,
Jag ställde denna fråga till sport conrad:

Hi,
I'm going to order a pair of K2 Obsethed 11/12 + STH 16 but I have som questions about the mounting of the bindning.
I have 4 options to choose when I'm ordering
1. Park/Pipe
2. Allmountain
3. Feeride
4. Individual

Do you know the recommended mount location (True center +/- X cm.) on park/pipe, All mountain and freeride?

Fick detta svar...
Dear Sebastian,

due to the binding you like to choose and the characters of the ski,
we would recommend the Freeride mounting point.

Så jag tror väll att de bara kör "freeride" montering på denna typer av skidor...
Om man inte anger, True center +/- X cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp