Montering Salomon guardians small 16 på Salomon Rocker2?

Gippdude

Ny medlem
Jag kom precis över ett par Salomon Guardians 16, super stoked :D.
Men jag vet inte vart jag ska montera dom, så jag tänkte fråga alla er skidgalna och mer erfarna vart jag ska borra (vill ju inte borra mer än nödvändigt).

Skidan är salomon rocker2 184cm (122mm midja).
Jag är 180cm väger 75kg utan pjäxor.
Jag ska ju åka deeeeeep POW i Revelstoke ;), Skogsåkning, big mountain och lite bc jibb.

Killarna i Salomonbutiken tipsade mig att jag skulle undvika negativ montering och sätta dem mellan 0 och +5 (negativt skulle få skidan att "weela" då man kanppt har någo tail) om man åker med 0 är det jibb som är huvudprio och + är det som gäller tyckte dom.

Jag funderar på+2 eller +3.
Vad tycker ni, vad står ni på och argumentera gräna varför.

Tack på förhand

Hmm... Vad har vi sagt här... Det blir lite knepigt att inte utgå ifrån TC.
Jag misstänker att du utgår ifrån den gamla rekommenderade punkten som i år ligger på -3, framflyttad från -6 från förra året. Med minus menar jag då bakåt från TC, true center.

Jag körde mina 192'or på -2,5 vilket var riktigt perfekt enligt min mening. Lagom långt fram för att få tillräckligt mycket tail för stabiliteten (undvika wheelies, som du nämnt) men inte ända framme på TC eller -1 som blir väldigt jibbigt och som jag misstänker inte hade blivit lika skönt för vanlig åkning. Med -2,5 kände jag aldrig att jag hade för lite skida framför mig eller kände att skäret kändes konstigt på något sätt.

Så med dina mått räknat, +3,5. Men låt oss måtta bakåt från TC från och med nu, för enkelhetens skull... ;)

Tillbaka
Topp