montering?

• Trådstartare Trådstartare ggw
  • Start datum Start datum

ggw

Ny medlem
montering?
Jag har köpt ett par scratch 03-04.

Jag undrar hur man vet vart mitten är
på skidan om ska mittmontera!
Ska man följa skidans anvisnigar på "normal"
eller "mordern" eller ska man flytta fram
den ännu mer, och isåfall hur vet jag vart
jag ska montera den?

montering?
det bästa vore att lämna in skidorna till en riktig skidbutik, att montera själv är kanske inte den bästa idén. för när man monterar en bindning så har man en mall att gå efter, och det finns en mall per märke. och jag antar att du inte har en sån mall? den hjälper dig att inte borra genom skidan, att borra rakt och att du borrar så att det blir rätt.

montering?
Ska du mittmontera bindningen helt (vilket absolut inte är att rekommendera!) så är det inte svårare än att du mäter ut mitten på skidan, och sedan placerar du mallens linje för bootcenter över den punkten och monterar som vanligt.
Tänk på att en sådan montering nästan aldrig görs, det pajar helt åkegenskaperna...
Det vanliga är att man "frammonterar" bindningen ett par centimeter. Alla skidor har ju en utmärkt linje för bootcenter, och den flyttar du helt enkel bara fram ett par cm och monterar som vanligt.

Lycka till!

// Stadium...

montering?
TheDanne-->Ok men om jag nu bara ska flytta fram några centimeter, vilken av dom två riktlinjerna ska jag gå på
då. det finns ju en standard och en modern linje för montering.
+hur mycket är några centimeter?
tack för hjälpen!

montering?
På Scratch känns redan den främre markeringen väldigt mycket jibb. Är du det minsta intresserad av att få ut lite åkegenskaper ur skidan och inte bara gillar att snurra i luften skulle jag rekommendera dig att inte sätta bindningen längre fram än så. Personligen skulle jag inte ens sätta den där utan snarare närmare den bakre monteringsmarkeringen speciellt om det är BC du har. Men det beror ju på vad man vill ha för egenskaper på skidan.

montering?
Modern linjen markerar var mitten av skärningen är, alltså den smalaste punkten på skidan, den skall alltså matchas ihop med mittmarkeringen på dina pjuckor. monterar du längre fram kommer skidan bli kass att köra på. Om du vill ha mer mittmonterat bör du köpa andra skidor än BC:n som har midjan mer närmare mitten, tex FS:n eller madtrixem.

montering?
Jobbar du på stadium och ni har en mall där så finns där ju någon som vet.
Finns där inte det så bör ni nog inte sälja skidor...

montering?
Tack för alla svar!
Nojlas---> jag har inte frågat någon på stadium eftersom att dom bara
monterar efter tillverkarens anvisnigar pga garanti regler. så jag tänkte
bara kolla med folk här om dom visste om det var en bra eller dålig idé
att montera längre fram än anvisat på skidan.

Det är en scratch FS jag har!
Så ni föreslår att jag monterar skidan efter modern markering för att
inte tappa åkegenskaperna om jag har fattat det hela rätt.

montering?
Montera på "normal" för att få bra åkegenskaper i pist, bra flyt i offpist etc. ...allt som inte är ren jibbing)
Eller Montera vid modern om du vill ha de bästa jibb-egenskaperna t.ex. åka fakie och snurra.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Och så måste jag bara spy lite på Stadium...
"det bästa vore att lämna in skidorna till en riktig skidbutik" är kanske inget dumt förslag (ursäkta, jag ger bara uttryck för mitt hat mot självplock-sportbutiker)
Det är ganska typiskt stadium att ingen vet, att man inte kan göra något utanför normen etc.
som exempel kan nämnas att de vid minst två tillfällen som jag känner till absolut inte kunde montera ett par skidor på bara 2 dagar... kom igen, det tar max en kvart om man har gjort det förr.

Tillbaka
Topp