Monteringsmall Salomon Guardian / Atomic Tracker

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har en monteringsmall (typ på papper) för Atomic Tracker 16 som jag kan få ta del av?

/MM

Det kommer jag oxå behöva inom snar framtid, finns det någon sida på nätet där det finns kanske?

Vi har bindningar men inte mall i butik, fuck yeah! #facepalm
Om det dröjer med pappersmall från TGR och vi får in mallen så kan jag mäta och se till att det kommer upp på TGR alt. rita en pappersmall.

Precis, vi fick in Guardian i slutet september. Förstå nyttan om jag hade kunnat få köpa ett par R2 115 med Guardian i juni som du och jag hade kunnat provköra ordentligt i Stryn och snacka upp här på forumet. Det hade varit drömmen...

Senast ändrad:
Carled sa:
PNyberg sa:
Carled sa:
LOL! Satte grandisen i halsen!
Precis, vi fick in Guardian i slutet september. Förstå nyttan om jag hade fått ut ett par R2 115 med Guardian i juni som du och jag hade kunnat provköra ordentligt i Stryn och snacka upp här på forumet. Men nej, låt Garaget få ett par i mars som de kan kompis-åka utan någon som helst PR mer än ett litet facebooklipp från monteringen... Bitter? Nej för fan! Jag har ju inte en Bsc i marknadsföring och har skrivit min uppsats om produktrekomendationer på internet. Fortfarande inte bitter.
Samma med Rå sport.. De postade en bild på deras FB sida om R2 115. Sedan....tystnad. Jag hade krävt att de gjorde ngt mer med det än att bara...."Oh, coool! FREE SHIT!"

Carled sa:
PNyberg sa:
Carled sa:
Precis, vi fick in Guardian i slutet september. Förstå nyttan om jag hade fått ut ett par R2 115 med Guardian i juni som du och jag hade kunnat provköra ordentligt i Stryn och snacka upp här på forumet. Men nej, låt Garaget få ett par i mars som de kan kompis-åka utan någon som helst PR mer än ett litet facebooklipp från monteringen... Bitter? Nej för fan! Jag har ju inte en Bsc i marknadsföring och har skrivit min uppsats om produktrekomendationer på internet. Fortfarande inte bitter.
Vad är problemet? Frihands montering är ju simpelt....

Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
PNyberg sa:
Vad är problemet? Frihands montering är ju simpelt....
Allt är lätt... om man kan det :)

Haha trodde ni var skidnördar som jobbade i skidbutik med högskolestudier i bakgrunden? Släpp sargen och in i verkstaden nu Per ;)

Mooooooohaaaaaaaaa..............................

Hasse_Lindborg sa:
Haha trodde ni var skidnördar som jobbade i skidbutik med högskolestudier i bakgrunden? Släpp sargen och in i verkstaden nu Per ;)

Haha. Men sargen är ju så trygg och go!
Har aldrig försöt att frihanda. Vi har ju mallar till alla bindningar jag har monterat. Tom breda till p18.
Får la bli att frihanda när jag ska sätta på Atomic Trackers på mina CD3.

PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:

Haha. Men sargen är ju så trygg och go!
Har aldrig försöt att frihanda. Vi har ju mallar till alla bindningar jag har monterat. Tom breda till p18.
Får la bli att frihanda när jag ska sätta på Atomic Trackers på mina CD3.
Är enkelt...

Men inte vara bakfull, inte stressa, var exakt med mättningen.

Ockidocki Hasse! Hur går man bäst tillväga på fri hand?

Det som är lurigt jämfört med de flesta andra bindningar är ju att bakplattan måste fixeras hyggligt exakt i förhållande till tåfästet och att tåfästet måste monteras i exakt vinkel. Definitivt svårare än att bara montera en traditionell bindning med fristående tå-häldel.

/MM

rita, mäta, rita om, gör rätt, mät lite mer, tejpa fast, testa, rita om, testa, mät....

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Nu går ja ut och surfar lite igen....

Ajaj... chiefen! Blir väl till att testmontera på lämplig skiva som sedan får fungera som mall ( om/när det blir bra ). :-)

/MM

Glisseur sa:
Du är ju det franska verb-undantaget! Du ska ju definitivt ha grejer som fort de finns tillgängliga, både i avseende på ditt jobb men även med tanke på din närvaro här på forumet. Du håller det ju inte bara till ÅS utan du pyntar ju in här när du har något intressant att komma med!

Edit: Nu funkade länken, grymt! Nu behöver man bara en plotter eller likande så man kan skriva ut det i en enda remsa. Eller man kanske ska ta och skriva ut det på ett kvitto?!?

Senast ändrad:
Carled sa:
Glisseur sa:
Du är ju det franska verb-undantaget! Du ska ju definitivt ha grejer som fort de finns tillgängliga, både i avseende på ditt jobb men även med tanke på din närvaro här på forumet. Du håller det ju inte bara till ÅS utan du pyntar ju in här när du har något intressant att komma med!

Edit: Nu funkade länken, grymt! Nu behöver man bara en plotter eller likande så man kan skriva ut det i en enda remsa. Eller man kanske ska ta och skriva ut det på ett kvitto?!?
Fast jag lyckades ju sumpa bindningarna redan innan januari var över...

Jag gick till en printshop (eller vad fasen man nu ska kalla det på ren svenska) och fick mallen utskriven på ett stort klisterpapper, funkade bra. Men som MM säger så är det sjukt viktigt att monteringen blir helt rak och hålen hamnar exakt rätt eftersom bindningen sitter fast i hälplattans hakar.

Mission completed!

Skrev ut mallen på plastfilm (OH-plast). Tejpade fast den på en 4 mm plexiglasskiva (Biltema) som jag sågat till i lämplig storlek. Borrade hål i plexglaset. Testborrade på en bräda och skruvade dit bindningen. OK. "Tvingade" fast min plexiglasmall på skidan (Ross Super 7) och borrade med 3.5 mm borr med borrstopp ( 9.5 + 4 mm). Blev en (1) mm snett på ena skidan och perfekt på andra. Helt OK. Nu snöar det ymnigt. Skidpremiär i helgen! :-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Mission completed!

Skrev ut mallen på plastfilm (OH-plast). Tejpade fast den på en 4 mm plexiglasskiva (Biltema) som jag sågat till i lämplig storlek. Borrade hål i plexglaset. Testborrade på en bräda och skruvade dit bindningen. OK. "Tvingade" fast min plexiglasmall på skidan (Ross Super 7) och borrade med 3.5 mm borr med borrstopp ( 9.5 + 4 mm). Blev en (1) mm snett på ena skidan och perfekt på andra. Helt OK. Nu snöar det ymnigt. Skidpremiär i helgen! :-)

/MM
Vilken av de två mallarna som finns i tråden använde du dig av?

Ha de fint!
/Andreas

@Rudolfsson
Eftersom jag inte har tillgång till en skrivare som fixar "originalmallen" (räcker inte ens med A3) använde jag den som jag länkade till ovan. Två A4 som sammanfogas, inga problem!

/MM

Jag gjorde en snabb och förhållandevis okomplicerad testmontering av mina Guardian på en brädbit med hjälp av den tvådelade TGR-mallen. Inga problem med mallen, snarare smidigare än vanligt iom. att man bara behöver passa in för boot center och inte för ett faktiskt mått...

Dock upplevde jag problem med passningen i låsmekanismen! Det kändes som att hälplattan hamnade lite för långt fram, kanske 2-3mm, vilket resulterade att metallpinnarna till låsmekanismerna träffade ganska så rakt ner på låshakarna på plattan. Att bara smälla ihop rakt ner funkade inte riktigt utan övervåld, enklast var att trycka bak låsmekanismen lite för att få det hela att gå ihop. Att låsa upp var således även det lite trögt och krävde mycket kraft.

Så, hur ska låsmekanismen träffa när den träffar rätt?

En tanke bara, om du fick i låsmekanismen, kan det inte vara så att det krävs tyngden av åkaren får att få i den?

LawndartGustav sa:
En tanke bara, om du fick i låsmekanismen, kan det inte vara så att det krävs tyngden av åkaren får att få i den?
Det var lite väl mycket rakt ner på mekanismen, känns som att det kommer bli onödigt slitage uppe på som sliter den platt. Jag har ju sett demovideos på bindningar monterade på visningsplattor som relativt lätt smälls igen, och då görs det ju med två händer, varav ena smäller igen och den andra håller i visningaplattan (dvs. väldigt dålig styrsel och kraftöverföring).

Inga problem att trycka fast mina Trackers. Axlarna ligger tämligen rätt över den sluttande delen av haken, inte den flata delen. Kan ta en bild i kväll.

Däremot kan jag konstatera ett litet glapp i häldelen när den är fast. Dvs. den kan röra sig något, inte märkbart när jag åker, men irriterande när jag "klämmer" på bindningen. Någon som noterat motsvarande?

/MM

Jag har också märkt lite, lite glapp i infästningen där. Inget jag lagt känt när jag åkt däremot.

Någon som har koll på om det är likadana fästplattor till årets modell (MNC) som till förra årets?

/MM

Tådelen är förbättrad (axeln kan inte överdras pga monteringsmisstag då man nu skruvar torx från båda hållen) men hålmönster och allt viktigt är oförändrat!

Tillbaka
Topp