Monteringspunkt Ang Karman

Tegetomten

Ny medlem
Hej skriver mitt första inlägg här på freeride nu trotts att jag har varit inne på denna sida då och då i 2-3 år och sökt i forumet. I de flesta fall har jag hittat vad jag sökt men en fråga har jag inte fått besvarad, den lyder :
Karman har monteringspunkter både på ovansidan och på sidan av skidan, de visar olika, vilka ska man gå efter?
Jag har tidigare erfarenheter av felmonterade skidor så jag brukar vara med under montering och vill då gärna veta vilka streck man ska gå efter.

Tack på förhand

Den som sitter längst fram är freestyle montering den andra är standard montering...

//H

Hasse sa:
Den som sitter längst fram är freestyle montering den andra är standard montering...

//H
Jo
så långt är jag med men på sidan av skidan finns en tabell med 5 markeringar från FS (freestyle) till FR (freeride). Uppe på skidan finns två markeringar en där det står fs denna stämmer dock inte överens med fs markeringen på sidan, likadant är det med fr markeringen. Hoppas ni förstår vad jag menar

Senast ändrad:
är inte helt säker men det kan ju vara så att ena pekar ut var midsole ska varaq den andra var den ena delen av bindning ska vara eller placeras mellan

jag är inte säker.... kan ju bara vara ren kosmetik också....

men det är bara några teorier

Senast ändrad:
Ser skumt ut i vilket fall, om någon har ett par monterade karma i närheten kan ni kolla upp de, kanske är något jvla feltryck på mina??

Men snäll mät och kolla. Monterade senast 2 par för 2 timmar sedan. Om du lägger skidorna bredvid varandra så kommer förmodligen inte ovansidan stämma med varandra...

//H

Ok
Har nu mätt och jämfört skidorna med varandra utan att bli ett dugg klokare. Markeringarna på ovansidan stämmer överens med varandra dock inte med de på sidorna. FS markeringen på sidan är 2,5 cm längre fram än de på ovansidan, FR markeringen på sidan är 1,5 cm längre fram än den på ovansidan??
Men Hasse, du monterar efter sidomarkeringarna då eller?

Mvh

Ja. Men ska du ha skidorna för mest puder så är 2 cm enligt MnO och 1 cm enligt mig bakom strecket bättre..

//H

Tack för snabba svar, jag ska ha skidan till lite allt möjligt, jag brukar frammontera bindningarna någon cm framför freeride. En gammal sjuka sen racingtiden då jag drogs med det kända fenomenet BAKVIKT, mina tränare började då montera fram bindningen någon cm, sen har det blivit så. (jag har dock andra skidor till puder)

Hasse sa:
Men snäll mät och kolla. Monterade senast 2 par för 2 timmar sedan. Om du lägger skidorna bredvid varandra så kommer förmodligen inte ovansidan stämma med varandra...

//H
Har hört samma sak. Har läst någonstans (på Teton eller Epic) att trycket på ovanssidan på Karman kan sitta lite fel. Det skulle jag alltså inte montera efter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp