Monteringspunkt Gotama

sture-sson

Ny medlem
Monteringspunkt Gotama
Hej!

finns det någons som kör på Völkl Gotama 04/05? vart ligger den ordinare monteringspunkten på skidan? centrerad eller bakmonterad? och du som kör på den vad tycker du om den? suger den helt utanför offpisten?

tänker ev köpa 183cm skidan, jag är själv 180cm/78-80kg, vill ha en skida som är lite "livligare" därför tror jag på 183 istället för 190 som jag tror kommer kännas för lång för mig.

"de bare å åk"

Monteringspunkt Gotama
Jag kör på 190 CM o väger 90.

Jag monterade en cm bakom markeringen.
Jag upplever inte att den behöver bakmonteras mer.

Jämförde med ett par 2m AK rocket o vi hade nästan lika mkt skida framför bindningen.

I pist är faktiskt skidan inte så tråkig som jag kunnat tro. Klart är att den inte svänger så snabbt men i en bred mjuk pist är det rikigt kul att carva.

Jag tycker du ändå skall köpa ett par 190 cm. Det är ju i puder du kommer att hålla till o då är det bara hääärligt med lite längd tycker jag iaf. 190 cm är måttet från topp till topp längs rundningen i "tipparna"
Åkytan på skidan är inte så lång. Knappt 180.

Vilken bindning tänker du välja?

Kolla tidigare inlägg. Det var några st som inte var så nöjda med Marker.

Lycka till

Monteringspunkt Gotama
Det finns väl två monteringspunkter (fs=freestyle, och fr=freeride) mest bullshit alltså... sedan finns
det ett liten hemlig punkt på sidan (mellan dessa punkter) i form av ett litet streck. Denna punkt
föreslår völkl att man ska montera på så här har jag satt mina riktigt fattiga bindingar...

Detta funkar utmärkt för mig, inte allför trög men ändå ett magsikt flyt. Att bakmontera ytterligare
skulle nog inte passa mig alls, jag kör förvisso på 190, men som det är nu har jag mycket skida
framför foten... Vad bindningar beträffar tycker jag det duger att de aldrig tjuvlöser, väger 90 kg
(inkl. prylar ~10kg) Ställt bindingarna på typ drygt 100 och det har alltid funkat...

Vad gäller: "det ä bar å åk" det har aldrig varit så sant som med ett par gotama...

/K

Monteringspunkt Gotama
Har nu fått mina Gotama via post från Tyskland, har en Marker free 14 comp. bindning, med wide breaks... men dom går ju kinte direkt smärtfritt förbi kanten och sandwichkontruktionen.. finns d ngt enkelt sätt att få stopparna att passera utan att gå imot skidans"vägg"?.. går ju alltid att bända men känner inte att d är rätt väg att gå!..

/ mvh
sture

Monteringspunkt Gotama
Det enkla sättet att fixa till lite extra bredd på skidstopparna är just att bända ut dom lite. Ta tex en gammal avbruten stav eller ett metallrör med liknande diameter. Trä på och böj. Inga problem. Ta inte i för mycket bara, för då kommer inte stoppern att fällas in ordentligt när du kliver i bindningen.

Tillbaka
Topp