Mp3 spelare med grymt ljud. What to buy?

PNyberg

Aktiv medlem
Nog får vara nog. Min Creative Zen crapper har hängt med länge nu...oförtjänt länge I might add. Det är dags för ngt nytt och BRA. Creativespelaren jag har nu orkar inte helt driva några bra hörlurar och kvar blir jag med tråkigt och tunt ljud.
Kollat på Cowon Iaudio 7 som de just nu har lite gopris på här i Oslo. 699nok för en 8gb variant (har jag för mig att det var). Googlat ihjäl mig nu i en dryg timma utan att bli så mkt klokare. Allt som skrivs om mp3 spelare är från 2008 och hittar man ngt från 2010 så handlar det oftast om nya färgen på Ipoo Nano....suck.
Pris är inte superviktigt men gärna under 1500kr tacksåmkt :)
Vill HELST inte ha ngt æpple.

Vill ha lite ljud-nerd hjälp här! Den ska helst vara hyffsat liten, inte lika liten som Shuffle, och helst 20h+ i batteritid då det är fint att kunna njuta av musik när man är på resande fot :)

Peas!

Sitter här med en Creative zen Nano plus från gud vet vad. 512mb..
Tycker det är grymt ljud med rätt lurar!
Fan köp något billigt o satsa på nya skidor ;)

PNyberg sa:
larssaa sa:
Nya skidor [x]
Bra mp3 för att ha i backen [ ]
:(
I see :). Men då är de väl bara att dra till någon större Elektronik handel och testa dig fram?
ex. Mediamarkt, Elgiganten, OnOff och Siba..
Yup you name it :D

larssaa sa:
PNyberg sa:
larssaa sa:
Nya skidor [x]
Bra mp3 för att ha i backen [ ]
:(
I see :). Men då är de väl bara att dra till någon större Elektronik handel och testa dig fram?
ex. Mediamarkt, Elgiganten, OnOff och Siba..
Yup you name it :D
hade vart fint dels att slippa det samt att jag lyssnar en del dubstep. Så att höra ljudbilden på exempelljuden i en Mp3 hjälper inte mig så långt :( Or?

Du borde väl prioritera ett par bra lurar istället?

Hade en Creative Zen Nano Plus 1GB för ett gäng år sedan. Den var grym! Men efter att den haft bråttom till hårda golv lite för många gånger vill den inte mer. Då blev det en iPod classic 120GB som jag haft sen dess. 3 år gammal nu. Det är min andra mp3-spelare helt enkelt. Funkar lika bra fortfarande, lyssnar på den varje dag och brukar ha ungefär två veckor mellan de tillfällen då jag laddar den. Använder den inte i backen, eller jo, har testat köra med musik och det var okej i några dagar men blev sedan bara jobbigt. Så skit i musiken i backen och köp ett batteripack till en större musikspelare istället, alltså iPod classic, touch, Iphone eller liknande. Där kan du ju också se skidfilmer ;)

Men om du verkligen vill ha en liten mp3 finns det någon som ser ut som en äldre Shuffle, och är tydligen riktigt bra. Har en kompis med en sådan och den driver rätt stora högtalare iaf. Ingen display dock.

OggaN_S sa:
Har ett par Creative Aurvana Live lurar som jag köpte för en tusenlapp för ett år sedan. Är ingen audiofil på ngt sätt men det är de lurarna jag tyckte gav bäst bang for the buck. Funkar bäst inkopplad till min dator dock..

PNyberg sa:
OggaN_S sa:
Har ett par Creative Aurvana Live lurar som jag köpte för en tusenlapp för ett år sedan. Är ingen audiofil på ngt sätt men det är de lurarna jag tyckte gav bäst bang for the buck. Funkar bäst inkopplad till min dator dock..
Ne nu känner jag att jag mest försvarar mig sj...sry. jag ska ta vara på alla tips som ges!

:cool::rolleyes::P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:lol::/;):o:D:(:|:)

sjung istället. snabbt och enkelt att välja låt och volym trots att man saknar display.

:P:P:P:P:P:P:P:cool::rolleyes::mad::lol::P:/;):o:D:(:|:):P:P

Varför inte köpa gamla modellen av Nanon?

16gb räcker för ganska många sköna playlis. Tål extremt mycket, haft min som skidipod under två säsonger, fungerar som ett smäck fortfarande. Väldigt mkt bättre kräm i en tidigare modeller, antar att de bytt förstärkare i dem.

Kolla in ebay eller amazon efter bra priser. Glöm inte heller att ändra volymgränsen i iTunes till 100%

Lycka till!

Har du sett den nya modellen av Nanon, gå in på apples hemsida så finns den där. Kommer snart släppas i butik och kommer ligga runt 1500 kr. Den är lite mindre än föregångarna och med ett helt nytt utseeende. Checka in den och jag tror faktiskt du kommer gilla den.

En sak jag vill lägga till som jag glömde skriva i trådstarten är att jag INTE vill ha ngt som har med frukt att göra....Äpple? Nej tack!

Jag har själv en Nano, den fyrkantiga modellen
ipod-nano.jpg
som jag är mycket nöjd med. Väger ingenting, bra batteritid och används mest i gymmet och i backen. 8gb räcker långt men det finns ju en 16gb också. Jag har bl a alla avsnitt av P3 dokumentär, två skidfilmer och en hel del musik på den.

PNyberg sa:
En sak jag vill lägga till som jag glömde skriva i trådstarten är att jag INTE vill ha ngt som har med frukt att göra....Äpple? Nej tack!
Haha, den kom medans jag höll på med mitt inlägg.
Jag gillar inte heller Apple, men Nanon tycker jag är bra.

Utter sa:
PNyberg sa:
Haha. :P

Måste säga att svaren skulle blivit annorlunda måste jag säga. Blivit så mkt förslag på Ipodar (är de så bra som alla säger?).
Jag är inte ute efter så mkt funktioner direkt. Jag kan lätt skippa display och behöver inte så mkt minne 2-8gb är väl det jag kollar på. MEN jag vill ha kraftigt ljud aka stark förstärkare :)

Denna finns ju alltid:
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=100472

Nu ska väl de flesta mp3or tåla skidåkning, som jag har fattat det. Men tänker man på helheten så kan ju denna funka, jag funderade själv på den tidigare i år, för att t.ex ha med den på simturen. Men jag övervägde att köpa mig en Philips GoGear på 8 gb istället.. Men det är främst för att jag trivs bättre med display, eftersom jag vill ha koll på vad jag gör. =)

PNyberg sa:
Utter sa:
PNyberg sa:
Haha. :P

Måste säga att svaren skulle blivit annorlunda måste jag säga. Blivit så mkt förslag på Ipodar (är de så bra som alla säger?).
Jag är inte ute efter så mkt funktioner direkt. Jag kan lätt skippa display och behöver inte så mkt minne 2-8gb är väl det jag kollar på. MEN jag vill ha kraftigt ljud aka stark förstärkare :)
Tveksam på förstärkare i den, men annars hade jag kollat på nyare Shuffle. Liten som en jäkla slipsnål gör den mycket smidig för åkning. Men annars är mitt tips att ställa frågan på nått audiofilforum? Sweclockers har väl ett forum för det?

Du kan ju testa dina lurar i min shuffle om du vill päron. Jag ogillar ju äpllen och bananer minst lika mycket som dig men shufflen är faktiskt rätt schysst och smidig, enda nackdelen är ju att man måste ha iTunes och då kommer det också med något uppdateringsprogram som försöker installera halva apples mjukvareutbud, men det gå ju fint att blockera. Dessutom är det smidigt att köpa skidrullar på iTunes :)

Sweclockers är inget audiofilforum men de kan däremot vara ett bättre val att kolla in. Då jag är mer audiofil än sannolikt de flesta här på forumet så tror jag att vi inte har mkt att bidra med då många tycker mp3 är skit och helst vill ha en separat hörlursförstärkare om man lyssnar i lurar.
Kollade snabbt in lite siter igår och hitttade i princip inget annat än den där äppelgrejen. har vidarebefordrat frågan till en mindre audiofil vän men som lyssnar mkt på dubstep och i mp3 spelare, avvaktar svar.

Senast ändrad:
Jag stod inför samma val som dig i somras.

Kikade också på cowon, och den verkar onekligen bra.
Valet föll dock på en Ipod touch, då det är den enda MP3-spelaren som klarar spotify. (Har man premiumkonto kan man ladda ner alla låtar via WiFi)

Jag är Apple-motståndare ända ut i fingerspetsarna, av den enkla anledningen att jag helt enkelt inte gillar apples produkter.

Efter att ha provat flera olika Ipods, och jämfört med Iriver och Creative-spelare så är den ren och skär fakta att Ipod ÄR sämre på att spela upp MP3-filer än konkurrenterna. Har testat med olika lurar runt 500-700kr. (InEar)
Lyssnar man bara på sån där blip-blop musik så lär man dock inte märka någon större skillnad...

Dock är tydligen själva ljudkretsarna i iPod touch så bra som det blir. Att man inte får ut så bra ljud som konkurrenterna verkar bero på mjukvaran - eftersom FLAC och lossless och andra "stora" format ger en ljudbild som är fantastisk.
Tyvärr saknar iPod equalizer. Det finns förinställda presets, men de är inte så värst smidigt avvägda.

Ett annat problem med iPod touch är att den är sjukt instabil med spotify. Jag har uppdaterad både iPodens programvara och spotify, men de hänger sig nästan nån gång varje dag. Har dessutom varit med att Touchen hängt sig i vanliga iTunes...

Köpte touchen för att det är den enda produkt som har de egenskaper jag söker, ser fram emot fler MP3-spelare med nån form av operativsystem så man kan köra in t.ex. spotify.

Railson sa:
Ja tror årets ipod nano är grejjen!
Riktigt liten, riktigt clean och den har ju equlizer så skulle gissa de e riktigt nice ljud me!
http://www.apple.com/ipodnano/
/J
Så produkter med equalizer borde låta bättre? Konstig slutsats, om inte man med "bättre" menar "mer" av nåt (oftast bas). Som att säga att mat som serveras på ett bord med salt och pepparkvarn är godare ungefär.

Jag kör med min gamla nano, tror den är 4 år eller nånting nu. Har tappat den ett antal gånger i snön, golvet, ner för trappor, och bäst av allt: den har blivit tvättad i tvättmaskinen. Ändå funkar den som en gud. Så absolut bästa skidspelaren enligt mig :)

OggaN_S sa:
En lur, lika lite som en högtalare, kan inte förbättra ljudet från källan. Visst är det viktigt med en bra lur men om ljudkällan är skit (liksom om filen är skit) så kommer det låta skräp oavsett.

On topic, PNyberg. Jag har en Cowon (iaudio) X5 (hårddiskbaserad) och valde den bland annat för att recensionerna då (5 år sedan) menade att det ljudmässigt var en av de bästa spelarna. Och det ÄR riktigt bra ljud i den helt klart. Dock är ju i7 flashbaserad så även om det är samma företag är det ju en helt annan familj. Men om du nu inte ska ha apple, och får schysst pris på i7 så skulle jag nog slå till.

Xavier sa:
OggaN_S sa:
En lur, lika lite som en högtalare, kan inte förbättra ljudet från källan. Visst är det viktigt med en bra lur men om ljudkällan är skit (liksom om filen är skit) så kommer det låta skräp oavsett.

On topic, PNyberg. Jag har en Cowon (iaudio) X5 (hårddiskbaserad) och valde den bland annat för att recensionerna då (5 år sedan) menade att det ljudmässigt var en av de bästa spelarna. Och det ÄR riktigt bra ljud i den helt klart. Dock är ju i7 flashbaserad så även om det är samma företag är det ju en helt annan familj. Men om du nu inte ska ha apple, och får schysst pris på i7 så skulle jag nog slå till.
sant,mycket sant...

Det bästa ljudet ur en kommersiell mp3-spelare i dagsläget får du från Cowon. Deras iAudio-linje är gudomlig! Äger själv en iAudio X5L som utan problem klarar av att driva Sennheiser HD 280 Pro (64 Ohm) till sin spets, detta även när jag pumpar schranz. Jag var ett tag inne på att skaffa en ny spelare (fick bli nya lagg sen istället :3), minns jag rätt så var det iAudio 7 som gällde om du ska ha bra ljudkretsar. Som vanligt tar iAudio-spelarna också både Ogg Vorbis och (desto viktigare) FLAC <3

Vill du ha mest ljud för pengarna ska du undvika apples mp3-spelare. Och du vet förmodligen redan detta, men de som säger att spelaren inte spelar någon roll har bara inte kolla på vad de snackar om :)

Senast ändrad:
PNyberg: jag tror inte det är nån idé att stirra sig blind på uteffekt, i detta fallet mW, för att förstår vad som "driver" bäst. Precis som med högtalare/förstärkare så är det matchningen mellan hörlur och mp3 spelare/förstärkare som avgör. Möjligt att just cowon är bra för att driva "tunga" lurar men det kan man inte utläsa från uteffekt.

Min väns tips på mp3 spelare var SanDisk Sansa Clip+, tydligen vettig och billig, men jag har ingen koll på bärbart, jag har bara stora grejer...

Haft 3st olika modeller från iaudio. Alla tre gick sönder där man sätter i hörlurarna. Ibland kom det bara ljud till ett öra, om man lyckades luta sladden i rätt läge kunde man få till båda öronen och ibland kom det inget ljud alls. Bytte runt med hörlurar och högtalare så att det inte var dem det var fel på. Visade sig som jag trodde när jag lämnade in mp3:na på lagning så var det dem det var glapp i.
De har säkert förbättrat sig vad det gäller sådana fel nu. men efter den 3e orkade jag inte med dem längre. Det blev då en ipod touch som klarat sig utan problem i över 1.5 år nu. Dock verkar inte den aktuell för dig, men iaf.

Vet inte om någon nämnt det tidigare, men personalen som jag köpte iaudio mp3:na av sa att de inte brydde sig så mycket om de fick klagomål och grejer om tinnitus vilket t.ex. apple gör. Därför kan man spela högre musik i dem (iaudio) så det fungerar bra att koppla in mp3:n till högtalare (om man nu känner för det) och spela högra musik än vad man kan göra med t.ex. apple.

JL76 sa:
PNyberg: jag tror inte det är nån idé att stirra sig blind på uteffekt, i detta fallet mW, för att förstår vad som "driver" bäst. Precis som med högtalare/förstärkare så är det matchningen mellan hörlur och mp3 spelare/förstärkare som avgör. Möjligt att just cowon är bra för att driva "tunga" lurar men det kan man inte utläsa från uteffekt.

Min väns tips på mp3 spelare var SanDisk Sansa Clip+, tydligen vettig och billig, men jag har ingen koll på bärbart, jag har bara stora grejer...
tusen tack för det rådet. Har kikat lite på den och den har fått mkt bra kritik. Men som vanligt så tänker jag...kan ngt som är billigt även vara bra? :P

Sony gör spelare med grymt ljud och bra batteritid, om du inte har kollat upp deras grejer så gör de;) tillexempel Den här

Senast ändrad:
Behåll era spelare om ni är nöjda med med själva frekvensgången/upplösning i ljudet och skaffa en hörlursförstärkare att komplettera med, men akta öronen.
Finns ju en del fina spelare med hög utspänning och bra dac, men inget slår en hörlursstärkare som ledigt lämnar 4-5V utan hörbar dist!

Ryan_Carlton sa:
Behåll era spelare om ni är nöjda med med själva frekvensgången/upplösning i ljudet och skaffa en hörlursförstärkare att komplettera med, men akta öronen.
Finns ju en del fina spelare med hög utspänning och bra dac, men inget slår en hörlursstärkare som ledigt lämnar 4-5V utan hörbar dist!
Jo är man ute efter det ultimata bärbara ljudet så är en hörlursförstärkare the way to go, men tror inte man vill ha en sån i fickan när man åker skidor plus att den kräver egna batterier.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp